امپراتوری هالیوود بر لبه تیغ

نسخه هندی‌زبان «جوان» در هند ۴/ ۹میلیون دلار و ۳/ ۱میلیون دلار دیگر از نسخه‌های دوبله شده به زبان تامیلی و تلوگو به دست آورد. «پاتان» شاهرخ خان که ژانویه اکران شد، رکورددار قبلی یک فیلم هندی‌زبان با فروش ۳۲/ ۸میلیون دلار در هند و ۵/ ۴میلیون دلار دیگر در مناطق خارج از کشور در اولین روز اکران در سینماها، در مجموع با فروش ۷/ ۱۲میلیون دلاری در سراسر جهان بود. در آمریکا «جوان» در اولین آخر هفته اکرانش ۲/ ۶میلیون دلار به دست آورد تا چهارمین فیلم پرفروش شود. در هند هم ۵/ ۲۹میلیون دلار فروخت تا عنوان پرفروش‌ترین فیلم را از آن خود کند. در داخل هند، «جوان» از ۲۶ صفحه‌نمایش آیمکس ۸۲۰هزار دلار به دست آورد، که دومین آخر هفته افتتاحیه فیلمی در گیشه آیمکس برای یک عنوان هندی و پنجمین آخر هفته افتتاحیه بهترین برای هر فیلمی است. «جوان» ۱/ ۱میلیون دلار از باکس‌آفیس آیمکس در آمریکا به دست آورد که سومین آخر‌هفته پرفروش در افتتاحیه یک فیلم هندی است.

رجزخوانی از نوع هندی

آنیل کاپور بازیگر «میلیونر زاغه‌نشین» نیز در روزهای اخیر در جشنواره فیلم تورنتو برای اولین نمایش جهانی «متشکرم برای آمدنت» حضور یافت و از بالیوود حرف زد. در‌حالی‌که هند به‌تازگی یکی از فضاپیماهای خود را به ماه رسانده، آنیل کاپور می‌گوید زمان آن فرا رسیده است که صنعت فیلم پررونق این کشور بتواند نقش بیشتری در باکس‌آفیس غرب بازی کند. کاپور گفت: احساس می‌کنم بالیوود دارد به بلوغ می‌رسد و بسیاری از فیلم‌سازان فیلم‌هایی می‌سازند که برای تماشاگران بین‌المللی جذاب است؛ فیلم‌هایی که شاد و مثبت هستند. این فیلم‌ها شادی زیادی دارند و این چیزی است که جهان به آن نیاز دارد. او پس از اولین نمایش جهانی فیلم «متشکرم برای آمدنت» در جشنواره فیلم تورنتو به اظهارنظر درباره بالیوود پرداخت. این فیلم اولین تجربه کارگردانی فیلم کاران بولانی داماد کاپور است که به تهیه‌کنندگی رئا کوچک‌ترین دختر این ستاره بالیوود ساخته شده است.

فیلم بولانی به مضامین دوستی زنانه در بین گروهی می‌پردازد که گاه به دلیل مجرد ماندن در معرض خطر شرم و انتقاد جامعه قرار می‌گیرند. کاپور تاکید کرد که بالیوود باید فیلم‌های بیشتری توسط زنان و برای زنان بسازد تا با مخاطبان بین‌المللی ارتباط برقرار کند. او چنین استدلال کرد: در فیلم‌های زیادی بازی کرده‌ام که زنان نقش اصلی‌اش را داشتند و من بازیگر مکمل بودم؛ چون داستان آنها را دوست داشتم.  کاپور فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» را هم به یاد آورد که سال ۲۰۰۸ در تورنتو برنده جایزه منتخب مردمی شد و در راه اسکار قرار گرفت و در نهایت این جایزه را دریافت کرد. این فیلم به کارگردانی دنی بویل بریتانیایی و محصول استعدادهای بالیوودی از جمله ویکاس سواراپ فیلم‌نامه‌نویس بود. کاپور یادآوری کرد که هم اساس داستان و هم همه بازیگران، رنگین‌پوست و هندی بودند. داستان‌های بالیوود همیشه وجود داشته‌اند اما اکنون با عصر دیجیتال و شناختی که در جشنواره‌ها و فرصت‌ها به دست می‌آید، فیلم‌سازان، بازیگران و داستان‌نویسان بیشتر تشویق می‌شوند تا داستان‌هایی بسازند که به گوش جهانیان برسد.

جریان خزنده اژدهای زرد

سینمای چین اگرچه نسبت به هند از سابقه کمتری در فیلم‌سازی و تجربه پایین‌تری در بازار جهانی برخوردار است، توانسته در دو دهه اخیر از نظر ساختن سالن‌های سینما در داخل کشور، بهبود کیفی آثار و کاهش وابستگی به سینمای آمریکا گام‌های بزرگی بردارد و به مدد جمعیت زیاد یک‌تنه آمارهای فروش را تغییر دهد. آنچنان که در ماه‌های اخیر خبرهای شگفت‌آوری از این کشور منتشر می‌شود، بر مبنای آماری که آژانس تهیه بلیت «مائویان» ارائه کرده، گیشه سینماهای چین در فصل تابستان امسال به بالاترین سطح خود رسید. این در حالی است که حداقل فروش از فیلم‌های هالیوودی کسب شد. این موسسه که تابستان سینمایی چین را از ابتدای ژوئن تا پایان اوت تعریف می‌کند، می‌گوید که رکورد قبلی ۸/ ۱۷میلیارد یوانی در سال ۲۰۱۸ ثبت شده بود و حالا این رکورد تا پیش از پایان فصل تابستانی امسال شکسته شد.

پس از آنکه مقامات چینی به طور ناگهانی محدودیت‌های کووید را در اواسط دسامبر ۲۰۲۲ کنار گذاشتند و به «آواتار: راه آب» اجازه اکران دادند، بازگشت سینمای چین با یک تکان ناگهانی آغاز شد و در حدفاصل اواخر ژانویه تا اوایل فوریه که تعطیلات سال نوی چینی است رکوردی در حدود یک میلیارد دلاری ثبت شد. امسال به شکلی غیرمعمول، هیچ نشانه‌ای از افول در فصل تابستان دیده نشد و در‌حالی‌که دوره حمایت از فیلم‌های چینی معمولا ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشید و اکران فیلم‌های هالیوودی هم طی آن جای دارد، این فیلم‌های چینی بوده‌اند که فروختند. فیلم‌های هالیوودی با ابعادی تقریبا هم‌اندازه دوران پیش از کرونا تقریبا به صورت هفتگی از ژوئن تا اواسط اوت اکران شده‌اند و تقریبا بیشترشان در گیشه به موفقیتی دست نیافتند.