«نگهبان شب» در سودای اسکار

در این میان، فرصتی برای رسول مهیا می‌شود تا بر سر دوراهی مادیات و خط‌قرمزهای اخلاقی‌اش، مسیری را انتخاب کند. رسول که قطب مثبت و اخلاقی فیلم است، به جای قبول پیشنهاد رشوه و همکاری با پیمانکار، انتخاب می‌کند برای ادامه زندگی و خوشبختی همسرش، زمین اجدادی‌اش را بفروشد ولی زیر بار رفتارهای غیراخلاقی نرود.

«نگهبان شب» دهمین فیلم بلند رضا میرکریمی است که حالا به ‌عنوان چهارمین فیلم کارگردان، راهی رقابت‌های اسکار می‌شود. میرکریمی، نخستین‌بار در سال ۱۳۸۴ با «خیلی دور، خیلی نزدیک» راهی اسکار شد. ۷ سال بعد، فیلم «یه حبه قند» او به عنوان نماینده سینمای ایران انتخاب شد که به دلیل تحریم اسکار، از حضور در این جایزه محروم ماند اما سال بعد با «امروز»راهی رقابت اسکار شد که در آن ناکام ماند.

امسال «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی دیگر نامزدهای نهایی نماینده سینمای ایران برای اسکار بودند. هر چند به نظر می‌رسد با توجه به تولید معدود آثار باکیفیت در سال گذشته، دست هیات انتخاب چندان باز نبوده اما برخی معتقدند آثار دیگری نیز وجود داشته‌اند که می‌توانستند در بین کاندیداهای هیات انتخاب قرار گیرند؛ از جمله فیلم «تصور» نخستین ساخته علی بهراد، فیلمی که علاوه بر راهیابی به بخش هفته منتقدان جشنواره کن، داشتن پخش‌کننده خارجی و امکان اکران در کشورهای دیگر، از بازیگری شناخته‌شده در سطح بین‌الملل همچون لیلا حاتمی برخوردار بود؛ این در حالی است که فیلم «نگهبان شب» طبق اذعان کارگردانش از رویدادهای بین‌المللی محروم شد و این یک عامل مهم، حضور جدی‌تر این فیلم را برای رقابت اسکار سخت می‌کند.

اولین حضور سینمای ایران در جوایز اسکار به ۴۴ سال قبل بازمی‌گردد و تا به امروز فیلم‌های ایرانی سه بار به جمع نامزدهای نهایی این رویداد سینمایی راه یافته‌اند. پس از نامزدی تاریخی فیلم «بچه‌های آسمان» در سال ۱۹۹۸ در شاخه فیلم خارجی‌زبان، اصغر فرهادی دو بار با فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» (۲۰۱۱) و «فروشنده» (۲۰۱۶) به جمع نامزدهای نهایی اسکار بین‌المللی راه یافت و هر دو بار سینمای ایران را صاحب مجسمه طلایی اسکار کرد.