سی‌ویکمین سالمرگ «آلفرد هیچکاک»

دیروز سی‌ویکمین سالروز درگذشت «آلفرد هیچکاک»،‌ کارگردان افسانه‌ای سینمای جهان و خالق آثار برجسته در ژانر روانشناسانه است. به گزارش ایسنا، «سر آلفرد جوزف هیچکاک»، فیلم‌ساز صاحب‌نام و تاثیر‌گذار انگلیسی و پیشگام تکنیک‌های بدیع در ژانرهای تریلر روانی و تعلیق متولد سیزدهم اوت ۱۸۹۹ در لندن بود که روز ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ در سن ۸۱ سالگی درگذشت. «هیچکاک» پس از یک دوره‌ موفق فیلم‌سازی در زادگاهش انگلستان که هم فیلم‌های صامت و هم فیلم‌های صدادار را شامل می‌شد، به هالیوود پیوست و در سال ۱۹۵۶ با حفظ ملیت انگلیسی، شهروندی آمریکا را پذیرفت. او طی شش دهه فعالیت سینمایی، که از عصر فیلم‌های صامت تا فیلم‌های همراه با دیالوگ‌ و فیلم‌های رنگی را شامل می‌شد، بیش از ۵۰ فیلم بلند را کارگردانی کرد.

از او هنوز به‌عنوان یکی از برترین کارگردانان تاریخ سینما یاد می‌شود. «هیچکاک» شهرت خود را به‌واسطه‌ تبحر مثال‌زدنی‌اش در به‌کارگیری عناصر دلهر، ترس و تعلیق به‌دست آورد؛ چنان‌که از او به‌عنوان «استاد تعلیق» نام برده می‌شود. این کارگردان برجسته، اولین فیلم خود را در سال ۱۹۲۲ در انگلیس با نام «شماره ۱۳» آغاز کرد که البته نیمه‌تمام ماند. وی از سال ۱۹۳۹ عمدتا در آمریکا آثار خود را تولید و عرضه می‌کرد.

«آلفرد هیچکاک» در سال ۱۹۸۰ از سوی ملکه الیزابت دوم به دریافت لقب «سر» نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسما آن را دریافت کند و چهارماه پس از اعلام آن، در روز ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ در سن ۸۰ سالگی براثر نارسایی کلیوی در لس‌آنجلس درگذشت.

«هیچکاک» طی ۶۰ سال فعالیت سینمایی، به‌واسطه‌ ساخت آثار برجسته موفق به کسب جوایز متعددی شد که شاید مهم‌ترین آنها جایزه یادبود آکادمی اسکار در سال ۱۹۶۷ باشد. وی همچنین نامزد اسکار بهترین تهیه‌کننده برای فیلم «سوء‌ظن» در سال ۱۹۴۱ شده بود. فیلم‌های «ربکا»، «خبرنگار خارجی» و «طلسم‌شده» نامزد اسکار بهترین فیلم نیز بودند. شانزده فیلم ساخته‌ او نامزدی اسکار را به‌دست آوردند که او خودش برای شش فیلم نامزد اسکار شد. در سال ۲۰۰۸، چهار فیلم «سرگیجه»، «پنجره‌ عقبی»، «شمال از شمال‌غربی» و «ام را نشانه قتل بگیر» از سوی انجمن فیلم آمریکا در فهرست ۱۰ اثر برتر سینمای جنایی جهان قرار گرفتند.