توافق آزمایشی در هالیوود

علت اعتصاب؟

نویسندگان هالیوود در دوم ماه مه پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات در خصوص کارکنان، استفاده از هوش مصنوعی و دستمزدهای باقیمانده‌ای که نویسندگان برای پخش نمایش‌های محبوب دریافت می‌کنند، دست از کار کشیدند.

مذاکرات پنج‌روزه

سرانجام مذاکره‌کنندگان انجمن نویسندگان آمریکا و اتحاد تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون پس از ۵ روز مذاکره پشت‌سر‌هم، روز یکشنبه به خط پایان رسیدند. روز چهارم یعنی شنبه هم امید رسیدن به توافق مطرح شده بود و بحث بیشتر بر سر مسائل پیچیده و پیشگامانه و جزئیات دقیق درباره استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا بود. کمیته مذاکره‌کننده انجمن نویسندگان در ایمیلی که ساعت ۷:۱۰ بعدازظهر برای اعضایش ارسال کرد، نوشت: با افتخار می‌توانیم بگوییم که این معامله استثنایی است، با دستاوردها و حمایت‌های معنادار برای نویسندگان در هر بخش. با‌این‌حال هنوز اعتصاب لغو نشده تا فرآیند تایید و تصویب قرارداد عملی شود، اما از یکشنبه‌شب به حالت تعلیق درآمده است. به نظر می‌رسد امروز دستور رسمی برای لغو رسمی اعتصاب علیه تهیه‌کنندگان داده شود.

جزئیاتی از توافق

براساس خبری که از سوی مذاکره‌کنندگان منتشر شده، اتحادیه نویسندگان هالیوود به توافقی آزمایشی با استودیوهای بزرگ دست یافته‌ است که می‌تواند منجر به پایان دادن به یکی از دو اعتصابی شود که اکثر تولیدات فیلم‌ و تلویزیون را متوقف و میلیاردها دلار به اقتصاد کالیفرنیا خسارت وارد کرده است. البته جزئیات توافق سه‌ساله تا زمانی که قرارداد تکمیل نشود، منتشر نخواهد شد.

کمیته رهبری انجمن نویسندگان امروز در مورد پیمان نهایی رأی می‌دهد و قرارداد برای تصویب به تمامی اعضای انجمن ارسال می‌شود، زیرا برای اجرایی شدن به تایید انجمن نویسندگان آمریکا و همچنین اعضای اتحادیه نویسندگان هالیوود نیاز دارد. انجمن نویسندگان آمریکا که نماینده ۱۱هزار و ۵۰۰ نویسنده فیلم و تلویزیون است، این دستاورد را «استثنایی» توصیف کرد که می‌تواند «حامی حقوق نویسندگان» باشد. هیات مذاکره‌کننده با استودیوها روز یک‌شنبه ۲۴ سپتامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق اولیه با همبستگی اعضا در بیش از ۱۴۶ روز اعتصاب به دست آمده است.

نمایندگان اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون، شرکت‌های والت دیزنی، نتفلیکس، برادران وارنر دیسکاوری و چند استودیوی بزرگ در مذاکرات جدید حضور داشته‌اند. انجمن نویسندگان آمریکا در مورد این توافق پیشنهادی اعلام کرد که جزئیات آن هنوز باید نهایی شود و پس از آن برای رای‌گیری تصمیم‌گیری خواهد شد.

تعطیلی‌های ناشی از اعتصاب‌ها

اعتصابات دوگانه هالیوود باعث تعطیلی بسیاری از سریال‌های تلویزیونی محبوب و برنامه‌های گفت‌وگوی آخر شب شده است. در اثر این اعتصاب‌ها بسیاری از مشاغل مرتبط در هالیوود مانند فیلم‌بردارها، سازندگان دکور، دستیاران تولید، مسوولان تدارکات، تامین‌کنندگان لباس و سایر مشاغل کوچک که در بخش پشتیبانی تولید فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی فعالیت می‌کنند هم متضرر و بیکار شده‌اند. اعتصاب نویسندگان هالیوود طولانی‌ترین اعتصابی است که سینمای آمریکا را در دهه‌های اخیر تحت‌تاثیر قرار داده و بیشتر تولیدات فیلم و تلویزیون را متوقف کرده است.