موضوع دیگر،‌ ممنوعیت برگزاری کنسرت در برخی شهرها از جمله مشهد و قم بود که پیش از این نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. سرانجام، تغییر نام و ساختار وزارت ارشاد با حذف عنوان «ارشاد اسلامی» و جایگزین کردن «تمدن اسلامی» موضوعی بود که وزیر در حاشیه جلسه هیات دولت به آن واکنش نشان داد.

 تکلیف کنسرت‌ها

یک کنسرت copy

ماجرای تعطیلی کنسرت‌های موسیقی و لغو آنها در دقیقه نود، در دولت اول حسن روحانی مورد توجه قرار گرفت. برخی کنسرت‌ها در برخی شهرها در آخرین لحظات لغو شدند و ماجرا بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد. در ادامه این موضوع بیشتر تکرار شد. برخی مسوولان استانی از جمله در خراسان رضوی و قم اعلام کردند برگزاری کنسرت در شهرهای زیارتی تناسبی با فضای روحانی شهرها ندارد و این‌گونه موضع‌ها آرام‌آرام قوی‌تر و عملیاتی‌تر شدند، تا جایی که تقریبا برگزاری کنسرت در این شهرها به‌ویژه در شهر مشهد، تبدیل به یک تابو شد. در کنار این امر، جلوگیری از نوازندگی موزیسین‌های زن در برخی کنسرت‌ها نیز چندین بار تکرار شد و حاشیه‌های برگزاری کنسرت در کشور را دو‌چندان کرد. کار به جایی رسید که حرف‌وحدیث‌ها درباره ممنوعیت برگزاری کنسرت در برخی شهرها بیشتر و بیشتر شد. در پی این ماجراها روز گذشته، محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به این سوال که آیا برای برگزاری کنسرت در استان‌های مذهبی مساله‌ای وجود دارد، گفت: برای برگزاری کنسرت در هیچ استانی مشکل نداریم و در همه شهرها با قوت برگزار می‌شود.

تاکید او بر برگزاری کنسرت در همه شهرها، احتمالا انتظارهای عمومی به‌ویژه در میان شهروندان ساکن شهرهای مذهبی را برای برگزاری کنسرت بیشتر خواهد کرد. آیا به‌زودی در این شهرها به‌ویژه در شهر مشهد کنسرتی روی صحنه خواهد رفت؟

 ماجرای گاندو و نیویورک

یک گاندو copy

هفته پیش خبر رسید که مجتبی امینی، تهیه‌کننده‌ «گاندو» که از مدیران سازمان سینمایی دولت سیزدهم است، در سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک در تیم همراه او حضور دارد. سری نخست این سریال که به گفته نویسنده آن هشتاد درصدش تخیلی بوده‌ است، به انتقاد از عملکرد دولت روحانی در موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا پرداخته بود، موضوعی که البته در نسخه دوم هم به شکلی تعدیل‌شده ادامه پیدا کرد. مسافرت این تهیه‌کننده همراه با رئیسی به نیویورک، در حالی انجام شد که پیش از این خبرهایی درباره ساخت سری سوم سریال گاندو نیز رسانه‎‌ای شده بود و برخی شایعات حاکی از این بود که قرار است بخش‌هایی از فصل سوم در نیویورک تصویربرداری شود. سفر مجتبی امینی این شائبه را در پی داشت که او برای انجام هماهنگی‌های مربوط به تصویربرداری در مقر سازمان ملل در نیویورک به آمریکا سفر کرده و قرار است با کمک مسوولان وزارت خارجه مقدمات کار را انجام بدهد.

وزیر روز گذشته به این موضوع هم واکنش نشان داد و گفت: دلیل سفر دبیر جشنواره فیلم فجر به عنوان همراه رئیس‌جمهور، تصویربرداری برای «گاندو ۳» نبود. سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در این سفر با بسیاری از هنرمندان و رسانه‌های خارجی دیدار و گفت‌وگو داشت و باید از این جلسات تصویربردای می‌شد. یک تیم از دولت که مجتبی امینی هم جزو آن بوده، مستندسازی از این جلسات را بر عهده داشتند.

 تغییرات وزارتخانه

یک وزارتخانه copy

ماجرای تغییرات در ساختار و نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دو ماهی است که رسانه‌ای شده و مورد توجه کارشناسان و افکار عمومی قرار گرفته است. البته هنوز جزئیات زیادی در این باره مطرح نشده است.

وزیر در حاشیه نشست دولت در این باره گفت: از ابتدای شروع به کار، مطالبه‌ رهبر معظم انقلاب برای انجام برخی تغییرات ساختاری و بازنگری در اقدامات رسانه‌ای را در دستور کار قرار دادیم. اکنون تغییرات ساختاری آماده شده که بخشی از آن در روزهای آینده ابلاغ می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: البته برخی از این اقدامات، از جمله تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیازمند قانون است که باید در مجلس اتفاق بیفتد و درباره اسم در آنجا به تصویب برسد. دوستان در مجلس آمادگی این را دارند و در این زمینه با آنها گفت‌و‌گو کردم.

وی تاکید کرد: البته تغییر نام، مساله اول ما نیست، مهم کارکرد و ساختاری است که باید اتفاق بیفتد.

اسماعیلی ادامه داد: برای اسم هم در حال گفت‌و‌گو هستیم. جمع‌بندی دولت و وزارتخانه براساس مجموع پیشنهادهاست و تاکنون چیزی قطعی نشده است. ما از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه دعوت می‌کنیم اگر پیشنهاد‌هایی دارند اعلام کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که در این رابطه هنوز عنوانی قطعی نشده و منتظر بیان پیشنهادها هستیم. تلاش بر این است که نام کاملی متناسب با اقتضائات و ساختارها انتخاب شود.