آیین بزرگداشت و یادمان محمد اسماعیلی با عنوان «جام وصل» فردا پنجشنبه ۱۳ مهرماه ساعت ۱۸ با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. اجرای گروه تمبک استاد محمد اسماعیلی، گروه خجسته به سرپرستی سوسن اصلانی، آواز داود فیاضی و تمبک، دونوازی سنتور و تمبک نیما رحمتی‌زاده و محمد میرزاخانی و اکران چند کلیپ از فعالیت‌های استاد اسماعیلی، سخنرانی سایر هنرمندان موسیقی درباره این هنرمند فقید، از جمله برنامه‌های آیین بزرگداشت محمد اسماعیلی است. حضور در این برنامه برای عموم آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان برای شرکت در آن می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

CYMERA_۲۰۲۳۱۰۰۳_۱۰۵۳۵۱

 

سه قطعه از همایون شجریان در فضای مجازی منتشر شد. «از من چرا رنجیده‌ای» با شعری از سعدی، «امشب اگر یاری کنی» و «بر من گذشتی» با اشعاری از سیمین بهبهانی جدیدترین آثار این هنرمند است که با آهنگسازی سعید فرجپوری و تنظیم غلامرضا صادقی منتشر شده است. این قطعات از طریق صفحه اینستاگرام همایون شجریان و سایت شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد به صورت رایگان قابل‌دسترسی است.

همایون شجریان

 

«مسافری از گانورا» به کارگردانی سیداحمد علمدار تولید شده و برای اولین بار در بخش مسابقه بلند داستانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان رونمایی می‌شود. داستان «مسافری از گانورا» درباره موجودی فضایی است که به زمین می‌آید و با کمک پسری معلول به جست‌وجوی فرمانروای سیاره خود که در زمین گم شده می‌رود تا صلح را به سرزمینش بازگرداند.

مسافری از گانورا

 

رسول خادم و پرویز پرستویی از نمایش «در انتظار گودو»  به کارگردانی مازیار لرستانی در مجموعه تئاتر شهر دیدن کردند. رسول خادم، ورزشکار، رئیس پیشین فدراسیون کشتی ایران، عضو دوره‌های دوم و سوم شورای شهر تهران، سرمربی تیم ملی کشتی ایران و بنیانگذار موسسه خیریه خادمین علی این ابیطالب(ع) و پرویز پرستویی، بازیگر و حامی موسسه خیریه خادمین علی‌ابن ابیطالب(ع)، پس از دیدن نمایش «در انتظار گودو» با کارگردان و عوامل نمایش دیدار و گفت‌وگو کردند. نمایش «در انتظار گودو»،  از نمایش‌نامه‌های مشهور ساموئل بکت نمایش‌نامه‌نویس ایرلندی، به کارگردانی مازیار لرستانی هر روز (به جز شنبه‌ها) ساعت ۱۸ در تالار چهارسو و مدت زمان ۸۰دقیقه روی صحنه است و افسر اسدی به عنوان یکی از بازیگرانی که سال‌ها از صحنه دور بوده، در این نمایش ایفای نقش می‌کند. امیرعباس توفیقی، آبتین جاوید، محمد آقامحمدی، مصطفی فرهادمهر و مهرزاد عسکری سایر بازیگرانی هستند که در این نمایش با لرستانی همکاری می‌کنند.

خادم و پرستویی

 

مستند «عروس مصری» به کارگردانی سعیده نیک‌اختر که به زندگی فوزیه، همسر اول محمدرضا پهلوی، می‌پردازد در سایت هاشور منتشر شد.  این فیلم که محصول خانه مستند است، داستان زندگی فوزیه فواد، همسر اول محمدرضا پهلوی، را به تصویر کشیده است و علاوه بر روایت حواشی این ازدواج، به روابط سیاسی و اجتماعی ایران و مصر در سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۷ نیز اشاره دارد. این اثر جزو معدود مستندهایی است که موسیقی تولیدی دارد. تحقیق و پژوهش مستند «عروس مصری» دو سال به طول انجامید و برای ساخت آن از آرشیو وزارت امور خارجه استفاده شده است.

عروس مصری

 

پس از پایان اجرای نمایش «سوسمار» به بهانه سالروز تولد حمید جبلی نویسنده، بازیگر، کارگردان و صداپیشه، از یک عمر فعالیت هنری او در حضور تماشاگران و هنرمندانی چون سیاوش طهمورث، آرش دادگر، بهزاد فراهانی، محمد ژیان و اصغر همت قدردانی شد. حمید جبلی که ماه گذشته در حاشیه مراسم نشست پژوهشی «گذری بر درام‌نویسی ایرانی از میرزا آقا تبریزی تا درام‌نویسان معاصر» با نگاهی به نمایش‌نامه «سوسمار» شرکت کرده بود، برای دوری از صحنه تئاتر ابراز دلتنگی کرده و گفته بود قصد دارد بیشتر بنویسد و تئاتر کار کند.

جبلی

 

نمایشگاه کارتون «سالمند» در خانه کاریکاتور برپاست. این نمایشگاه با هدف بالا بردن آگاهی عمومی جامعه از وضعیت افراد سالمند و حمایت از آنها در تمام مراحل زندگی و همچنین تکریم و توجه به نقش موثر این گروه آسیب‌پذیر در جامعه و ترویج امید به زندگی از نگاه هنرمندان کارتونیست برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۶ و پنجشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ به استثنای روزهای تعطیل به خانه کاریکاتور ایران مراجعه کنند.

نمایشگاه کارتون سالمند

 

«من‌های تنها» عنوان اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی شایان شعبان است که جمعه ۱۴ مهر در گالری ثالث افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ادامه دارد و بازدید هر روز ۱۰ تا ۲۱ و جمعه‌ها ۱۶ تا ۲۲ در گالری ثالث به نشانی خیابان کریمخان‌زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ برقرار است. در نمایشگاه «من‌های تنها» ۳۰ اثر از این هنرمند با تکنیک ترکیب مواد روی مقوا به نمایش درخواهد آمد. در متن استیتمنت این نمایشگاه که به قلم کیانوش معتقدی نوشته شده، آمده است: «نقاشی‌های این مجموعه با بیانی اکسپرسیو در پی خوانشی نو از روایتی تاریخ‌مند از روزگاری سپری‌شده و مبتنی بر گزاره‌هایی آشناست که با بیانی صریح و خلاصه‌شده در مقابل ما معنا می‌یابند. در این میان ترکیب‌بندی و رنگ‌آمیزی‌های ساده پرتره‌ها، در کنار اجرای آزاد و رها و سرعت‌عمل نقاش در ایجاد موقعیتی بدیهه‌نگارانه‌، قابل‌توجه است.»

من تنها