جایزه معروف برای مریل استریپ و هاروکی موراکامی

تقدیر از رمان‌نویس معروف

هاروکی موراکامی که جمعه‌شب در مراسمی ویژه جایزه شاهزاده آستوریاس اسپانیا را برای ادبیات دریافت کرد، پیش از آن در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس شرکت کرد و گفت: درگیری خونین در نوار غزه نمونه وحشتناکی است از اینکه چگونه جهان ما با دیوارها، چه فیزیکی و چه استعاری، تقسیم شده است. وی در حالی که اعتراف کرد اکنون فقط می‌تواند برای آرامش دعا کند، گفت مطمئن است داستان‌های تخیلی، به جای ارائه راه فرار، به ما در درک و زنده ماندن در زمان‌های پرخطر کمک کنند. موراکامی در مصاحبه‌ با آسوشیتدپرس گفت: هنگام بازدید از اسرائیل دیدم و می‌دانم که وضعیت فلسطینی‌ها اسفبار است.

بنابراین تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که دعا کنیم تا هرچه زودتر صلح حاکم شود. جدیدترین رمان موراکامی با عنوان «شهر و دیوارهای نامطمئن» که امسال به زبان ژاپنی منتشر شد و هنوز به انگلیسی ترجمه نشده، به‌نوعی درباره دیوارکشی است. موراکامی پیشتر هم گفته بود دیوارها به طور فزاینده‌ای ساخته می‌شوند و مردم و کشورها را از هم جدا می‌کنند، زیرا ترس و تردید پس از تهاجم روسیه به اوکراین و همه‌گیری کووید-۱۹ در جان همه رخنه کرده است. وی گفت: در رمان‌های من، دیوارها دیوارهای واقعی هستند؛ در عین حال که استعاری نیز هستند. وی افزود: برای من دیوارها بسیار معنادار هستند. من کمی کلاستروفوبیک هستم و اگر در یک فضای تنگ محبوس شده باشم ممکن است دچار وحشت خفیفی بشوم؛ به همین دلیل خیلی به دیوارها فکر می‌کنم. این نویسنده در ادامه از دیوار برلین یاد کرد و گفت: وقتی از برلین دیدن کردم، دیوار هنوز آنجا بود. وی افزود: وقتی از اسرائیل دیدن کردم و دیوار ۶متری را دیدم، وحشت کردم.

جایزه‌ای برای مریل

همچنین مریل استریپ با حضور خانواده سلطنتی اسپانیا که ریاست مراسم اهدای جوایز شاهزاده آستوریاس را بر عهده دارند، یکی از مهم‌ترین جوایز دنیای اسپانیایی‌زبان را دریافت کرد. استریپ در طول سخنرانی دریافت جایزه درباره حس همدلی بازیگران با شخصیت‌هایشان و احساسی که مردم در سینما و تئاتر نسبت به افراد روی پرده یا صحنه دارند صحبت کرد و گفت این خاصیتی است که می‌تواند در زندگی روزمره نیز موثر باشد. وی گفت: همدلی ممکن است شکلی رادیکال از گسترش و دیپلماسی مفید در دیگر عرصه‌های تلاش باشد.

در دنیای ما، در دنیای متخاصم و متزلزل ما، امیدوارم بتوانیم قانون دیگری را که به هر بازیگر آموزش داده می‌شود به صورت قلبی بپذیریم؛ اینکه همه‌چیز به قدرت گوش دادن مربوط می‌شود. مری لوئیز استریپ که ۷۴ساله است، اغلب «بهترین بازیگر زن نسل خود» توصیف می‌شود و منحصرا برای تنوع‌پذیری در نقش‌ها و لهجه‌هایش مشهور است. او افتخارات گوناگونی کسب کرده و ۲۱ بار نامزد دریافت جایزه اسکار و ۳۲ بار نامزد دریافت جایزه گلدن‌گلوب شده که از این نظر رکورددار است و در نهایت سه جایزه اسکار و هشت جایزه گلدن‌گلوب را به خود اختصاص داده ‌است. جایزه هنر یکی از ۸ جایزه‌ای بود که امسال در زمینه‌های مختلف هنر، ادبیات، علم و همکاری‌های بین‌المللی اهدا شد.