پایان «مهمونی» در شبکه خانگی

البته این حدس‌ها چندان بدون پیش‌زمینه نیست. شهریور ۱۴۰۲ نامه‌ای از سوی اداره کل بازرگانی صداوسیما در فضای مجازی منتشر شد که در آن، این اداره با اشاره به بازگشت ایرج طهماسب و برنامه محبوبش به قاب تلویزیون، از مدیران شرکت‌ها، صاحبان صنایع و کانون‌های تبلیغاتی برای ارائه درخواست خود به منظور تبلیغات انحصاری این برنامه دعوت کرده، تا جایگاه این تبلیغات را به بالاترین مبلغ پیشنهاد ارائه‌شده اختصاص دهد. هرچند ایرج طهماسب در آن زمان به این خبر واکنشی نشان نداد و مدیر تامین برنامه‌های شبکه نسیم از صحت این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما مدیر شبکه نسیم اعلام کرد در حال بررسی و گفت و‌گو با کارگردان‌ها برای پخش این برنامه‌هاست ولی هنوز به قطعیت نرسیده‌اند.

با توجه به انتقادهایی که به صداوسیما برای خالی شدن از چهره‌ها و برنامه‌های پرطرفدار صورت گرفته، اخیرا پالس‌های مثبتی برای بازگرداندن برخی برنامه‌سازها دیده می‌شود. در همین راستا پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، به‌تازگی اعلام کرده است: «در سازمان به روی همه هنرمندان باز است؛ این ادعا نیست، بلکه آن را اثبات کردیم. خیلی‌ها تصور می‌کردند که ما دور سازمان سیم خاردار کشیده‌ایم؛ درحالی‌که اکنون آمده‌اند و مشغول مذاکره با سیمافیلم هستند.»

او تاکید کرده است: «اتفاقا برخی هنرمندان به‌‌اشتباه، خودشان حضورشان را در رسانه ملی کمرنگ کرده‌اند. هیچ‌کس از آنها نخواسته است که بروند، بلکه برعکس ما خواستیم که بمانند، طرح بدهند، بازی کنند و اجرا کنند. بااین‌حال ما به دیدگاهشان احترام می‌گذاریم و معتقدیم صداوسیما خانه هنرمندانی است که می‌خواهند به هویت و تاریخ این ملت خدمت کنند. مسوولان خدمتگزار تولید و محتوا هستند و شما هنرمندان و برنامه‌سازان صاحبان اصلی سازمان هستید.» حال باید دید آیا خداحافظی قاطعانه طهماسب به دلیل به نتیجه رسیدن مذاکرات درباره بازگشت به سیماست یا اینکه این بازیگر و کارگردان توانا درصدد ساختن برنامه‌ای جدید است.

«مهمونی»، مجموعه نمایش خانگی ایرانی در ژانر گفت‌وگومحور، به نویسندگی، کارگردانی و مجری‌گری ایرج طهماسب بود که فصل اول آن از نوروز ۱۴۰۱ در پلتفرم خانگی نماوا پخش شد؛ همچنین فصل دوم این مجموعه از نوروز ۱۴۰۲ در پلتفرم‌های نماوا و فیلیمو میزبان مخاطبان بود که در این مجموعه از شخصیت‌های عروسکی جدید و متفاوتی رونمایی شد. بابک کریمی، علی نصیریان، فرهاد آئیش، اشکان خطیبی، آتیلا و ستاره پسیانی، علیرضا خمسه و رضا کیانیان از جمله مهمانان برنامه‌های دو فصل «مهمونی» بودند. از شخصیت‌های مطرح این مجموعه نمایشی می‌توان به پشه، بچه، دی‌جی و شاباش اشاره کرد که شوخی‌های آنها در فضای مجازی وایرال می‌شدند و گاه حاشیه‌هایی به دنبال داشتند.