صندلی لغزان خانه سینما

 اختلافات صنفی بر سر ماجرای انتخابات در خانه سینما دلیل اصلی دو استعفای پارسال بود و آنچه «ناتوانی از درک پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما» خوانده شده، علت استعفای مادر مهربان عروسک‌های ایران از سمت مدیرعاملی. به نظر می‌رسد پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما بیشتر یک عنوان کنایی و استعاری است برای اشاره به جدال‌های  غیردوستانه و حاشیه‌سازی‌های عجیب‌وغریب برخی اصناف و اعضای خانه سینما! البته این تنها یک فرضیه است اما حاشیه‌های اخیر نشان داده که فضای سینما و اصناف سینمایی حداقل کمی تنش‌‍‌آلود است. ممنوع کردن کار برخی سینماگران زن، حاشیه‌های مربوط به قتل فجیع داریوش مهرجویی و همسرش و ... از مهم‌ترین رخدادهای حاشیه‌ساز در یک ماه گذشته بود که موجب بروز برخی اختلاف‌نظرها و تنش‌ها در میان سینماگران شد. به هرحال مرضیه برومند نخستین زن مدیرعامل خانه سینما بود که تنها پس از ۸ ماه حضورش به عنوان مدیرعامل جامعه اصناف سینمای ایران، عطای میزش را به لقایش بخشید.

توضیح خانه سینما

در متنی که سایت خانه سینما در توضیح دلایل پذیرش استعفای مرضیه برومند توسط هیات‌رئیسه خود منتشر کرد، آمده است که در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲ سرکار خانم مرضیه برومند، مدیرعامل محترم خانه سینما، استعفای خود را به هیات‌رئیسه اعلام کردند. شرایط پیچیده حاکم بر سینمای ایران، تناقضات مدیریتی، مشکلات اقتصادی و فضاهای هیجانی تحمیل‌شده بر پیکر سینمای ایران، عرصه بسیار سختی را برای مدیریت این نهاد صنفی فراهم می‌کند که در طول این دوره نیز سخت‌تر و پیچیده‌تر شد و به‌رغم تلاش‌های بی‌وقفه و دلسوزانه خانم برومند کار را برای ایشان دشوار کرد. هیات‌رئیسه خانه سینما با درک این وضعیت و پس از جلسات متعدد، با احترام به جایگاه و شأن ارزشمند همکار گرامی‌مان، ضمن قدردانی از تلاش‌های هشت‌ماهه صورت‌گرفته، با استعفای ایشان موافقت کرد. بلافاصله پس از این موضوع، متن استعفای مرضیه برومند نیز روی سایت خانه سینما قرار گرفت.

متن استعفا

در بخشی از متن استعفای برومند، ضمن گلایه از مدیران و مسوولان فرهنگی در نوع رفتار با هنرمندان، آمده است: آمدم تا با پرهیز از گرفتار شدن در چرخه روزمرگی و برآوردن خواسته‌های ابتدایی و کوتاه‌مدت برخی از اعضا، مطالبات اصلی و بنیادین صنوف سینمایی را پیش ببرم و برنامه‌های کلان هیات‌مدیره را که در اولویت خواسته‌های صنوف هم بود، دنبال و اجرا کنم، غافل از آنکه وضعیت معیشت بخش بزرگی از خانواده سینما آن‌قدر وخیم است که ترجیح می‌دهند امروزشان را به فردا برسانند. حوادث و رویدادهای غم انگیز پی‌در‌پی و جریانات و اختلاف‌نظرهای درونی خانه نیز منجر به توقف برخی از برنامه‌های کلان هیات‌مدیره و محول کردن آنها به آینده‌ای دیگر شد. ناتوانی من در درک پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما و همچنین خودداری سازمان سینمایی از پرداخت به‌موقع اقساط به دلایل مختلف مزید بر علت شد و احساس کردم بودن من دیگر نه‌تنها ثمر ندارد بلکه ممکن است به این نهاد صنفی باارزش و یگانه آسیب وارد کند؛ بنابراین استعفای خودم را تقدیم کردم و قول دادم تا تاریخ بیستم آبان همچنان خانه سینما را اداره کنم. برای خانه و خانواده پرافتخار سینما آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم.

واکنش‌ها

برخی از اهالی سینما اتفاقات رخ‌داده در هفته‌های اخیر پس از مصاحبه رئیس هیات‌مدیره خانه سینما علیه مدیران سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل پایبندی به قانون در عدم به‌کارگیری بازیگران زن کشف‌حجاب‌کرده و بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای عالی تهیه‌کنندگان در حمایت از مواضع محمدمهدی عسگرپور و ایجاد اختلاف‌نظر عمیق با مدیران سازمان سینمایی را از مهم‌ترین دلایل شکاف در بدنه مدیریت خانه سینما عنوان کرده بودند که با استعفای مرضیه برومند و تاکید او «بر عدم درک پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما» این موضوع تایید شد. برومند چندی پیش در مراسم تشییع داریوش مهرجویی گفته بود: «ما اینجا ماندیم در مملکت خودمان باشیم. با ما خوب باشید آن‌وقت با اسرائیل و رژیم صهیونیستی هم می‌جنگیم.» که این صحبت‌های او با واکنش‌های بسیار تندی از سوی برخی سینماگران مواجه شد، به گونه‌ای که برومند مجبور شد در صفحه شخصی خود توضیحاتی را منتشر کند. او در بخشی از توضیحات خود آورده بود: «من هم مثل همه هنرمندان از جنگ و خونریزی و کشتار بیزارم، هنرمندان همواره مدافع صلح و آرامش بوده‌اند و هر جنایتی را از سوی هر جنایتکاری در هر جای جهان محکوم کرده و می‌کنند، هیچ انتظاری هم از هیچ‌کس ندارند جز احترام به هنرشان و آثاری که خلق می‌کنند، هنری که اصلی‌ترین هدفش نفی خشونت، جنگ، نابرابری و بی‌عدالتی است. اما آنچه مرا به نوشتن این متن واداشته است احترام به افکار سینماگران، هنرمندان و مردم ایران است نه پاسخ به واکنش‌های مغرضانه و جعلی که به راه افتاده و پیش از این هم آن‌ را تجربه کرده بودم. آنها که آثار مرا دیده‌اند و با کار‌های من بزرگ شده‌اند می‌دانند که من چگونه می‌اندیشم.» مرضیه برومند در جلسه هیات‌مدیره خانه سینما در روز ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ به عنوان نخستین مدیرعامل زن خانه سینما انتخاب شده بود.