انجمن حقوق‌شناسی و گروه حقوق خانه اندیشمندان علوم انسانی با مشارکت موسسه فرهنگی هنری «جوزان فیلم»، امروز شنبه جلسه اکران اختصاصی و نقد و بررسی «شیر سنگی» از ساخته‌های مسعود جعفری جوزانی را از منظر مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه حق و حقوق عمومی برگزار می‌کند. در این مراسم، که از نسخه اصلی و بازیابی‌شده پوستر فیلم سینمایی «شیر سنگی» اثر زنده‌یاد استاد مرتضی ممیز رونمایی خواهد شد، دکتر مصطفی ملکیان پژوهشگر، دین‌پژوه و استاد فلسفه و اخلاق، دکتر حسن وکیلیان دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر داریوش رحمانیان دانشیار دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و سردبیر مردم‌نامه، دکتر سجاد فتاحی جامعه‌شناس و پژوهشگر سیستم‌های حکمرانی، و همچنین مسعود جعفری جوزانی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم سینمایی «شیر سنگی» سخنرانی می‌کنند. این نشست از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران برگزار می‌شود.

شیرسنگی copy

 

فیلم مستند «بلیغ متهم می‌کند»، بر‌اساس طرحی از زندگی واقعی عجیب‌ترین و باهوش‌ترین سارق و کلاهبردار  ایرانی، «سید‌مهدی بلیغ»، مراحل پایانی تدوین را سپری می‌کند. مقدمات ساخت فیلم این کلاهبردار که در دوران پهلوی اول و دوم می‌زیسته و به آرسن لوپن ایران لقب گرفته است، در سال ۱۳۹۷ به سفارش دکتر سیدمهدی موسوی شهری، حقوقدان و وکیل دادگستری، و به نویسندگی و پژوهش و کارگردانی سونا مقدم فراهم شد و در طول ۵ سال پژوهش و تحقیق و بررسی اسناد، نامه‌ها و دست‌نوشته‌های مختلف و گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران پیشکسوت و همچنین آخرین بازپرس پرونده بلیغ، داستان حوادث  عجیب زندگی او از دیدگاه افراد مختلفی که در برهه‌های مختلف زندگی با او دیدار کردند،  روایت می‌شود.

مهدی بلیغ copy

 

پانصد و شصت و سومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ششم آذرماه ساعت ۱۷ به نمایش فیلم «خالق» به کارگردانی گرث ادواردز محصول ۲۰۲۳ اختصاص دارد. نشست نقد و بررسی فیلم نیز پس از نمایش آن با حضور یونس شکرخواه روزنامه‌نگار و جلیل اکبری‌صحت مجری‌کارشناس برگزار می‌شود. جان دیوید واشنگتن، جما چان، کن واتانابه و آلیسون جنی از بازیگران فیلم «خالق» هستند.