تصویر سلمان در ایران باستان

پس از آن ماجرا دیگر خبری نبود تا اینکه دیروز عکس‌های جدیدی از ضبط سخت‌ترین بخش‌های مجموعه منتشر شد. این سریال به زندگی و زمانه یار ایرانی پیامبر اکرم(ص) در ۳ فصل ایران ساسانی، بیزانس و حجاز صدر اسلام می‌پردازد. از ابتدای تولد سلمان شروع می‌شود و تا پایان واقعه غدیر خم ادامه دارد. داستان از این قرار است که سلمان فارسی در نوجوانی، ایران را ترک می‌کند و مسیحی می‌شود؛ حدود ۷۰ سال در شهرها، کلیساها و دیرهای مختلف بیزانس، سیروسلوک می‌کند و ... بر این اساس حالا ضبط لوکیشن‌های ایران باستان در «کاروان‌سرای مرمر» شهرک سینمایی غزالی  آغاز شده و نخستین بار است این دوره از تاریخ به تصویر کشیده می‌شود. لوکیشن‌های این فصل با مواد ماندگاری ساخته می‌شود تا بعدها در سریال‌های دیگر هم بتوان از این لوکیشن‌ها استفاده کرد.

پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، پیش از این درباره این فصل از سریال گفته است: برای نخستین بار در تاریخ تلویزیون و سینما نمایی از ایران باستان به تصویر کشیده می‌شود و ساخت‌و‌ساز بسیار خوبی که انجام شده دستاورد بزرگ مجموعه «سلمان فارسی» به حساب می‌آید. نکته پراهمیت دیگر این است که مجموعه‌ای از هنروران و بازیگران حرفه‌ای و مسلط به کار در این فصل حضور دارند و تنها در برداشت این روزها نزدیک به ۶۰۰ هنرور و بازیگر مشغول کار هستند. عظمت این پروژه شاید در این موضوع خلاصه شده باشد که تعداد لباس‌های طراحی و تولیدشده برای بازیگران مجموعه ۱۱هزار دست است و تعداد ۲۴ کارگاه برای دکورسازی لوکیشن‌های این سریال احداث شده است. 

میرباقری که سریال‌های امام علی(ع)، مختارنامه، معصومیت ازدست‌رفته، گرگ‌ها، رعنا و فیلم‌های آدم‌برفی، مسافر ری و ساحره را در کارنامه دارد در گفت‌وگو با دوربین یک مستند تلویزیونی درباره این سریال گفته است:«سلمان تمام فرهنگ‌های تمدن‌ساز جهان را درنوردیده است و با آنها برخورد داشته تا به یک انتخاب رسیده است. سلمان در مسیر حرکتش به لحاظ شخصیتی شبیه به یکی از پیامبران اولوالعزم مثل موسی، عیسی، یوسف و ابراهیم می‌شود. یکی از جذابیت‌های شخصیت سلمان فارسی این بود که اطلاعات درباره‌اش کم بود. آنچه هست به افسانه شبیه است.»  

در این سریال پربازیگر، علیرضا شجاع‌نوری در نقش کهنسالی سلمان فارسی جلوی دوربین رفته است. فرهاد اصلانی با یک گریم سنگین نقش آبنوس، یک تاجر ایرانی، را بازی می‌کند. داریوش فرهنگ نقش ناخدای کشتی هانیبال را پذیرفته و محمدرضا هدایتی نقش یک تاجر هندی را اجرا می‌کند. چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه، شکرخدا گودرزی، تورج نصر، توماج دانش بهزادی، علیرضا مهران، علی دهکردی و احترام برومند دیگر بازیگران این سریال هستند که درباره نقش آنها هنوز خبری اعلام نشده است.