ما نظارت پسینی نداریم

در این اطلاعیه ماده چهارم مصوبه اصلاحی «اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب» مصوبه جلسه ۶۶۰ مورخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ به عنوان سند بالادستی در کارشناسی کتاب در نظر گرفته‌ شده است و از مخاطبان خواسته شده با مطالعه دقیق این مصوبه موارد مغایر با ضوابط نشر را در سامانه گزارش دهند. ایجاد این سامانه حمایت‌ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، را هم در پی داشت و او این سامانه را بستری برای مشارکت‌دهی مردم در حکمرانی فرهنگی خواند.

حالا محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به نگرانی‌های فعالان حوزه نشر درباره سامانه نظارت مردمی و احتمال اعمال سلیقه و حذف بعضی از آثار، گفت: در دوره مسوولیت من در حوزه نشر بالای ۲۵۵هزار مجوز نشر جدید صادر کرده‌ایم. از این عدد تعداد کتاب‌هایی که به رفت‌وبرگشت نیاز پیدا می‌کنند، زیر یک‌درصد و حتی حدود نیم‌درصد است که مساله آنها هم با یکی دو بار رفت‌و‌برگشت حل می‌شود. ما اصلا موضوعی نداریم به این نحو که آن‌قدر داغ باشد. این سامانه را نه برای این بحث، بلکه برای ارتباط قوی‌تر بین نویسندگان و ناشران با مخاطبان طراحی می‌کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: تاسیس این سامانه اصلا به این معنا نیست که می‌گویند. حوزه کتاب و سایر حوزه‌های هنری نیازمند ارتباط زنده‌تر و تعامل با مردم هستند. حالا نتیجه این امر را شش ماه دیگر خواهید دید. مثلا بنده یک نویسنده هستم و نیاز دارم بعد از انتشار کتابم سامانه‌ای باشد که همه مخاطبانم نکات خود را بگویند که به ارتقای کارم کمک شود. ممیزی و نظارت برای ارشاد است که ما نظارت پسینی نداریم. این اتفاق فقط برای ارتقای کیفیت است. اگر در حوزه‌های مختلف راه تعامل سازنده با مخاطبان تخصصی را باز کنیم، به ارتقا کمک می‌کنیم. ما می‌گوییم حوزه فرهنگ و هنر باید مردمی باشد؛ یعنی مردم و مخاطبان نظرات خود را منتقل کنند. در این زمینه بیشتر سوء‌تفاهم پیش آمده است. این امر نه به ممیزی بیشتر بلکه به ارتقای بیشتر حوزه نشر خواهد انجامید.