سایه یک چشم‌بادامی  بر هالیوود

اکران فیلم هندی «حیوان» ساخته ساندیپ وانگا ردی با بازی رانبیر کاپور، بابی دیول‌، راشمیکا ماندانا و... یک اتفاق عجیب را رقم زد و صدرنشین فروش در سینمای جهان شد. البته این فیلم برای ایرانی ها یک موضوع بامزه داشت. در سکانسی از ترانه «جمال قادو» که اثری فولک است و توسط خوانندگان مختلفی بازخوانی شده استفاده شد و همان چند ثانیه به‌شدت محبوب شد و هندی‌ها از عوامل فیلم درخواست کردند نسخه کامل ترانه را معرفی و منتشر کنند. عوامل فیلم نسخه کامل را در یوتیوب بارگذاری کردند و در ۲۴ ساعت میلیون‌ها نفر تماشایش کردند. پس از درخشش فیلم «حیوان»، حالا نوبت به یک انیمه ژاپنی رسید تا در مهم‌ترین بازارهای سینمایی دنیا عرض‌اندام کند. این اتفاق در فاصله یک هفته افتاده و همین مساله می‌تواند از یک تغییر استراتژیک در سینما خبر بدهد.

بر این اساس «پسر و مرغ‌ماهی‌خوار» ساخته هایائو میازاکی در اولین آخر هفته اکرانش در سینماهای آمریکا ۱۲.۸میلیون دلار فروخت تا نخستین انیمیشن خارجی شود که در آمریکا صدرنشین می‌شود. این انیمه حاصل بازگشت غیرمنتظره میازاکی به سینما بعد از غیبتی طولانی است. او که سازنده فیلم‌های کلاسیکی مانند «شاهزاده خانم مونونوکه» و «شهر اشباح» است و از مشهورترین و تاثیرگذارترین انیماتورهای تاریخ سینما محسوب می‌شود، سال ۲۰۱۳ اعلام کرد پس از ساخت «باد برمی‌خیزد» بازنشسته می‌شود و واقعا چند سال فیلم نساخت. او پیش از آن چند بار اعلام بازنشستگی کرده و هربار زیر حرفش زده بود. اولین بار در سال ١٩٩٧ پس از ساخت فیلم «شاهزاده مونونوکه» عقب‌نشینی خود از مقام کارگردانی را اعلام کرد و گفت می‌خواهد جایی برای استعدادهای جوان‌تر باز کند، اما در سال ٢٠٠١ دوباره به عرصه کارگردانی بازگشت و انیمه «شهر اشباح» را ساخت که رکورد پرفروش‌ترین انیمیشن در سطح جهانی را به خود اختصاص داد و جوایز خرس طلایی برلین در سال ٢٠٠٢ و اسکار ٢٠٠٣ را از آن خود کرد.

او در سال ۲۰۱۳ با انیمه جنجالی «باد می‌وزد» به سینماها بازگشت. این فیلم اعتراضات زیادی برای میازاکی به دنبال داشت، تا جایی که به او اتهام حمایت از سازنده‌ هواپیماهای جنگی که باعث جنگ‌افروزی می‌شوند وارد کردند. اما در نهایت این فیلم موفق شد به جمع نامزدهای نهایی جوایز اسکار راه یابد و در جوایز گلدن‌گلوب نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی سال شد. پس از آن میازاکی دوباره اعلام بازنشستگی کرد و حالا با ساخت یک انیمه جدید به نظر می‌رسد در ۸۲سالگی قصد ندارد از سینما خداحافظی کند.

«پسر و مرغ‌ماهی‌خوار» برگرفته از رمان «چگونه زندگی می‌کنی» نوشته جنزابورو یوشینو است که میازاکی آن را در کودکی خوانده و روایتگر داستان سفر ماهیتو ماکی ۱۱ساله است که مادرش را در طول جنگ جهانی دوم از دست می‌دهد و وارد یک دنیای جادویی می‌شود. این فیلم همچنین از احساس خود میازاکی پس از جنگ و مقابله با از دست دادن مادرش الهام گرفته شده است. «پسر و مرغ‌ماهی‌خوار» در سطح بین‌المللی به‌تدریج در حال اکران است و تاکنون ۸۴میلیون دلار فروخته که ۵۶میلیون دلار آن متعلق به ژاپن بود. بازیگران سرشناسی همچون کریستین بیل، ویلم دفو، رابرت پتینسون و همچنین جما چان و فلورنس پو صداپیشگی نسخه دوبله انگلیسی این انیمه را بر عهده داشته‌اند.