غروب بد‌من نوستالژیک

او بعد از انقلاب سال ۱۳۶۲ با فیلم «میرزا کوچک خان» به بازیگری بازگشت و با حضور در فیلم‌های فصل خاکستری، شکار در شب، پلاک و ضربه آخر کم‌کم به شهرت رسید. او به‌عنوان بد‌من هرگاه که روی پرده سینما ظاهر می‌شد، گیشه سالن‌های سینما با ترافیک تماشاچیان روبه‌رو می‌شد، تا جایی که به او لقب توفان سینما را داده بودند.  مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» محصول سال ۱۳۷۱ نخستین نقش‌آفرینی وی در تلویزیون است. رضا صفایی‌راد در سال ۸۶ در فیلمی به نام «پرچم‌های قلعه کاوه» به کارگردانی محمد نوری‌زاد نقش‌آفرینی کرد که برای بازی‌اش در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره نور لس‌آنجلس دریافت کرد. آخرین نقش‌آفرینی رضا صفایی‌پور در سینما به سال ۹۹ در فیلم «گیجگاه» ساخته عادل تبریزی باز می‌گردد.

او درباره خود تعریف می‌کرد: «من قهرمان کشتی دبیرستان‌های تهران بودم، دان ۵ کشتی کچ و کارت مربیگری این رشته را دارم، ساکن خیابان ری و بچه محل محمد‌علی فردین، بهمن مفید و فرامرز قریبیان بودم.»‌صفایی‌پور مانند بسیاری از پیشکسوتان، آن میزانی که انتظار داشت قدر ندید، برای همین در مصاحبه‌ای گفته بود: «اگر به گذشته برگردم ادامه تحصیل می‌دادم و یک پزشک می‌شدم چرا که این‌گونه احساس می‌کردم از توانایی‌های ما استفاده می‌شود. درحالی‌که الان به خاطر فعالیت بیش از ۴۵ساله‌ام آن چیزی که انتظار داشتم نشده و این تفکرم نسبت به گذشته خیلی فرق کرده است. مدت‌هاست بیکارم، خیلی زشت است من برم پشت در اتاق مدیران و بگویم که بیکارم و مشکل مالی دارم، غرورم اجازه نمی‌دهد بگویم ماهیانه فقط  مبلغی مستمری بازنشستگی می‌گیرم.

مستاجرم، اما احساس ترحم نمی‌خواهم، ولی مسوولان بدانند همین قدیمی‌ها و پیشکسوتان بودند که سینما را زنده نگه داشتند و این صنعت به شما رسیده است.»این هنرمند درباره بیماری‌اش که سال‌های پایانی عمرش با آن درگیر بود توضیح داده بود: «بیماری‌ام قابل مداوا نیست. الان بهترم اما این بیماری اذیت می‌کند. قرص‌هایی هم که می‌خورم تنها باعث می‌شود لرزش‌هایم کمتر شود و چیزی را درمان نمی‌کند. این همان بیماری لاعلاجی است که محمدعلی کلی هم داشت. ناشی از عوارض کارهای رزمی است که انجام می‌دادم و ضرباتی است که در کارهای رزمی می‌خوردم. این ضربه‌ها حالا دارد عوارضش را نشان می‌دهد.»صفایی‌پور همچنین با گله از همکاران سینمایی‌اش گفته بود: «دوستان به من سر می‌زنند، اما توقعم خیلی بیشتر از اینهاست و خواسته زیادی هم نیست.

چند وقت پیش انجمن عکاسان سینما از من تجلیل کرد و من خیلی دوست داشتم انجمن بازیگران از من تقدیر کند و حقم این بود. برای «پرچم‌های قلعه کاوه» خیلی زحمت کشیدم و بعد از آن فیلم کاری نکردم و خیلی زجر می‌کشم. چون حرفه‌ای این کار هستم. سینما حرفه نامردی است.» او همچنین در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش آرزو کرده بود: «برای بازیگری در سینما و تلویزیون آرزو می‌کنم که راه سفارشی‌ها بسته شود و هرکسی از راهش وارد عرصه بازیگری شود.»مراسم تشییع صفایی‌پور امروز سه‌شنبه ساعت ۹:۳۰ از مقابل خانه سینما شماره ۲ برگزار خواهد شد.