فیلم‌های منتخب هاروارد

این پنج فیلم بدون در نظر گرفتن سال تولید یا زبان اصلی فیلم انتخاب شده‌اند. این نهاد عنوان کرد این فهرست بر مبنای تاثیرگذارترین فیلم‌های این حوزه یا آثار کلاسیک انتخاب نشده، بلکه دربرگیرنده فیلم‌هایی است که با تماشایشان تا مدت‌ها به آنها فکر خواهید کرد.

سرگیجه

آلفرد هیچکاک، چهره شاخص سینما، این فیلم را سال ۱۹۵۸ کارگردانی کرد. این فیلم سال ۲۰۱۲ از سوی مجله «سایت اند ساوند» به عنوان بهترین فیلم تمام دوران انتخاب شد. این فیلم درباره اسکاتی فرگوسن، کارآگاه پلیس سانفرانسیسکو، است که از ترس از ارتفاع رنج می‌برد و تصمیم می‌گیرد پس از یک اتفاق دردناک بازنشسته شود. هیچکاک فیلم «سرگیجه» را شخصی‌ترین فیلم کارنامه‌اش خوانده ‌است. فیلمی که یکی از مضامین موردعلاقه هیچکاک، یعنی عشق به مثابه یک وسواس، را بررسی می‌کند؛ عشقی که زن و مرد را ویران می‌کند.

همه مردان رئیس‌جمهور

این فیلم که سال ۱۹۷۶ اکران شد به کارگردانی آلن جی. پاکولا و با بازی رابرت ردفورد و داستین هافمن ۴ جایزه اسکار را از آن خود کرد.  داستان این فیلم بر اساس یک ماجرای واقعی نوشته شده ‌است، ماجرایی که در ۱۷ ژوئن ۱۹۷۲ در دوره ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون از ستاد فرماندهی دموکرات‌ها در واشینگتن با دستگیری پنج سارق با وسایل مدرن استراق سمع آغاز می‌شود و با ورود باب وودوارد گزارشگر تازه‌کار واشینگتن‌پست و کارل برنستاین گزارشگر پرانرژی و پی‌گیر روزنامه وارد مرحله تازه‌ای می‌شود.

هزارتوی پن

این فیلم به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو و با بازی ماریبل وردو در سال ۲۰۰۶ ساخته شد و توانست ۳ جایزه اسکار دریافت کند. «هزارتوی پن» درباره دختربچه‌ای است که با مادر باردار و ناپدری‌اش، یک نظامی فاشیست، در زمان جنگ‌های داخلی دوران ژنرال فرانکو، دیکتاتور اسپانیا، زندگی می‌کند. او روزی حشره‌ای شبیه یک پری می‌بیند که او را به یک «هزارتو»ی اسرارآمیز هدایت می‌کند که به دنیای زیرزمینی ختم می‌شود. اینجاست که دخترک با یک فائون برخورد می‌کند و در دنیای خیال و واقعیت ماجراهایی را پشت سر می‌گذارد. کارگردان در این فیلم با هنرمندی دو خط خیالی و حقیقی از زندگی اوفلیا را در پایان به هم مرتبط می‌سازد.

روبان سفید

این فیلم آلمانی محصول ۲۰۰۹ به کارگردانی میشائیل هانکه داستان شهر کوچکی را تصویر می‌کند که در طول جنگ جهانی اول دچار تصادف‌ها و مرگ‌های وحشتناک می‌شود. «روبان سفید» هم برنده جایزه نخل طلای شصت و دومین دوره جشنواره فیلم کن شده و هم جایزه گلدن‌گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان سال ۲۰۰۹ را در کارنامه دارد. این  فیلم ۱۵۰دقیقه‌ای به صورت سیاه و سفید اکران شده و از مهم‌ترین آثار تاریخ سینمای آلمان به شمار می‌آید.

بادکنک قرمز

این فیلم فرانسوی ۳۶دقیقه‌ای که سال ۱۹۵۶ اکران شد، بینندگان را با لطافت داستان خود برانگیخت. داستان درباره پسری تنهاست که یک بادکنک قرمز در خیابان‌های پاریس پیدا می‌کند و از آن زمان دیگر از هم جدا نمی‌شوند. تکنیک‌های باورنکردنی ساخت این فیلم در زمان حرکت بادکنک با توجه به زمان ساخت فیلم،‌ بیش از هرچیز توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. از دیگر فیلم‌هایی که در فهرست هاروارد جای گرفته‌اند، «گاو خشمگین» و «راننده تاکسی» ساخته اسکورسیزی، «با او حرف بزن» درام اسپانیایی به کارگردانی پدرو آلمادُوار محصول سال ۲۰۰۲، «مخمل آبی» فیلم نئونوآر دیوید لینچ محصول ۱۹۸۶، «قاعده بازی» فیلم فرانسوی ساخته ژان رنوار در سال ۱۹۳۹، «همشهری کین» اورسون ولز، «دزد دوچرخه» فیلم نئورئالیستی سینمای ایتالیا ساخته ویتوریو دسیکا و «نمک زمین» فیلم مستند فرانسوی- برزیلی به کارگردانی ویم وندرس و ژولیانو ریبیرو سالگادو محصول ۲۰۱۴ هستند.