برلیناله از سیاست‌های افراطی عقب نشست

این جشنواره افزود: گفتمان کنونی بار دیگر به‌خوبی نشان داد که تعهد به جامعه آزاد و بردبار و ایستادگی در برابر افراط‌گرایی دست‌راستی تا چه اندازه بخشی از ژنتیک برلیناله است که همواره خود را متعهد به ارزش‌های دموکراتیک و علیه همه اشکال افراط‌گرایی دست‌راستی می‌داند. در هفته‌های اخیر گزارش‌های خبری منتشر شد که نشان می‌داد برخی از اعضای AfD در نشستی مخفیانه در ماه نوامبر به بررسی امکان اخراج مهاجران، حتی کسانی که تابعیت آلمانی دارند، پرداختند و این امر اعتراض‌های گسترده‌ای در شهرهای سراسر آلمان ایجاد کرد.

ماریته ریسن‌بیک و کارلو چاتریان، مدیران برلیناله، با اشاره به افشاگری‌هایی که در هفته‌های اخیر درباره مواضع آشکارا ضددموکراتیک سیاستمداران AfD انجام شده، گفتند چنین تصمیمی گرفته‌اند. در بیانیه جدید آنها آمده است: برای ما - به عنوان مدیران برلیناله و به عنوان یک تیم - مهم است که موضعی صریح به نفع دموکراسی باز داشته باشیم؛ بنابراین ما امروز به همه سیاستمداران AfD که قبلا دعوت شده بودند نامه نوشتیم و به آنها اطلاع دادیم که در برلیناله میزبان آنها نخواهیم بود.

کلودیا راث، وزیر فرهنگ آلمان، از تصمیم بحث‌برانگیز دعوت از این نمایندگان برای مراسم افتتاحیه برلیناله دفاع کرده بود. راث که همچنین تصمیم‌گیرنده این بود که کارلو چاتریان، مدیر فعلی هنری، از سال ۲۰۲۵ عوض شود، با بیان اینکه مقامات AfD به طور دموکراتیک در پارلمان‌های ایالتی و فدرال انتخاب شده‌اند، از دعوت از آنها دفاع کرد. AfD یک دهه پیش به عنوان یک حزب ضد یورو شروع به کار کرد، اما به یک جنبش راست افراطی گسترده‌تر بدل شد. این حزب در حال حاضر دومین حزب بزرگ اپوزیسیون در پارلمان فدرال است، اما از نظر سیاسی طرد شده، زیرا سایر احزاب اصلی قول داده‌اند هرگز دولت‌های ائتلافی با AfD تشکیل ندهند.  پیش از این جشنواره برلین  معمولا با جهت‌گیری‌های سیاسی شناخته می‌شد .