اسکورسیزی: سینما نمی‌میرد

در مراسم گرامیداشت اسکورسیزی در برلیناله فیلمی از اسکورسیزی به نام «رفتگان» که در سال ۲۰۰۶ ساخته شده بود، روی پرده رفت و با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شد. اسکورسیزی در سال‌های اخیر در کنار فیلم‌سازی، تلاش‌های گسترده‌ای برای کمک به صنعت سینما و بازسازی فیلم‌های قدیمی انجام داده است.

اسکورسیزی در طول دوران فعالیت هنری خود جوایز معتبر بسیاری از معروف‌ترین جشنواره‌ها و رویدادهای هنری و سینمایی جهان کسب کرده است. اسکورسیزی با ۱۲نامزدی بهترین کارگردانی از اسکار، تنها کارگردان زنده با بیشترین نامزدی و به‌طور کلی دومین شخص نامزدشده پس از ویلیام وایلر است. در سال ۲۰۰۳ نیز ستاره‌ای با نام او در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ثبت شد. او همچنین در سال ۲۰۱۲ جایزه بفتا فلوشیپ را دریافت کرد. اسکورسیزی برای مشارکت خود در سینما جایزه یک عمر دستاورد هنری بنیاد فیلم آمریکا را هم گرفته و علاوه بر این برنده یک جایزه اسکار، یک نخل طلا، یک جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن، یک شیر نقره‌ای جشنواره ونیز، یک جایزه گرمی، سه جایزه امی ساعات پربیننده، سه جایزه گلدن‌گلوب، سه جایزه بفتا و دو جایزه انجمن کارگردانان آمریکا شده‌ است. مارتین امسال با جدیدترین فیلمش «قاتلان ماه کامل» ۱۰ نامزدی اسکار، از جمله بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر زن برای لیلی گلادستون و بازیگر نقش مکمل مرد برای رابرت دنیرو کسب کرده است.

اسکورسیزی در کنفرانس مطبوعاتی در این جشنواره در پاسخ یکی از خبرنگاران که پرسید آیا فکر می‌کند سینما در حال مرگ است، گفت ترجیح می‌دهد بگوید این صنعت در حال تغییر است. اصلا فکر نمی‌کنم سینما در حال مرگ باشد، فکر می‌کنم در حال تغییر است. هرگز قرار نبود یک چیز باشد. عادت کرده بودیم که یک جور باشد. من با سینما به عنوان یک چیز بزرگ شدم: اگر می‌خواستی فیلمی ببینی به سینما می‌رفتی. یک فیلم خوب یا یک فیلم بد، اما به هر حال یک فیلم بود. همیشه یک تجربه جمعی بود.

مارتین ادامه داد: اما فناوری آن قدر سریع و خسته‌کننده تغییر کرده که به نوعی تنها چیزی که واقعا می‌توانید به آن وفادار باشید، صدای فردی است. هر فرد می‌تواند خود را در «تیک‌تاک» بیان کند یا می‌تواند خود را در یک فیلم چهارساعته یا یک مینی‌سریال دوساعته بیان کند.

او افزود: با تسلط استریمینگ و تهدیدهای احتمالی هوش مصنوعی، نباید بگذاریم فناوری ما را بترساند. چیزی که من به آن می‌پردازم این است که فکر نمی‌کنم باید بگذاریم فناوری ما را بترساند. من فکر می‌کنم شما برده فناوری نمی‌شوید. بیایید فناوری را کنترل کنیم و آن را در مسیر درست قرار دهیم. جهت درست همان صدای فردی است، نه چیزی که صرفا مصرف و دور انداخته می‌شود.

اسکورسیزی که از فعال‌ترین چهره‌های محافظ فیلم‌های قدیمی سینماست، بازگشت دوباره و دوباره به آثار بزرگ را توصیه کرد و گفت: شاید اگر ۳۰ سال بعد فیلمی را ببینید، فیلم تغییر کرده باشد ولی در واقع فیلم همان فیلم است، اما شمایید که تغییر کرده‌اید. بنابراین به نوعی ممکن است بتوانید با برخی فیلم‌ها مانند گوش دادن به سمفونی‌های بتهوون رشد کنید؛ آنها هر بار تغییر می‌کنند، واقعا تغییر می‌کنند.

این کارگردان درباره فیلم جدید خود «عیسی» هم گفت این ایده‌ای است که او هنوز در حال فکر کردن به آن است.

وی توضیح داد: کاملا مطمئن نیستم چه نوع فیلمی است، اما می‌خواهم چیزی منحصربه‌فرد و متفاوت بسازم که تفکربرانگیز باشد و امیدوارم سرگرم‌کننده نیز باشد. در چند مورد با پاپ فرانسیس ملاقات کرده و با او درباره روش‌های تازه‌تری برای اندیشیدن در مورد ضروریات مسیحیت گفت‌وگو کرده‌ام.