معین؛ یک گام به جلو

پس از برد تیم فوتبال ایران مقابل ژاپن، معین یک استوری منتشر کرد و به مردم این پیروزی را تبریک گفت. پیام او بازتاب‌های زیادی داشت و خیلی‌ها از آن به عنوان فرکانس پیشرفت مذاکرات با او  یاد کردند. البته داستان بازگشت خارج‌نشین‌ها از نخستین روزهای فعالیت ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور شروع شد. او از تسهیل شرایط در این زمینه حرف زد و یک سال پیش در دیدار نوروزی خود با جمعی از ایرانیان مقیم خارج از کشور، به وزارت امور خارجه ماموریت داد تا کارگروهی ویژه به‌ همین منظور ایجاد کند. او همچنین گفت بخش علم و فرهنگ شورای ایرانیان خارج از کشور با هدف ارتباط مستمر و موثر با دانشمندان و فرهیختگان ایرانی راه‌اندازی شود. دو سال پس از آن حرف‌ها روز چهارشنبه ۲۰دی‌ماه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به سوالی اعلام کرد که حضور معین در ایران هیچ مشکلی ندارد. او همچنین گفت اجازه فعالیت این خواننده در ایران تابع قانون است. پس از آن موج واکنش‌ها شکل گرفت و حتی برخی خوانندگان همچون حسن شماعی‌زاده از گفت‌وگوی خود با معین درباره بازگشتش به کشور صحبت کردند.

بازگشت معین یکی از موضوعات داغ این ماه‌ها بود و حالا با اظهار‌نظر یکی از اعضای وزارت امور خارجه داغ‌تر هم شده است. روز پنج‌شنبه عبدالله سهرابی، دستیار وزیر و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان، در یک مصاحبه گفت اخبار خوبی در خصوص بازگشت معین به ایران در پیش است. او اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت این خواننده هستند و توضیح داد هیچ کسی به یک ایرانی نمی‌تواند بگوید به ایران نیا، کسی ممنوع‌الورود نیست. سهرابی گفت ایرانیان خارج از کشور از سایت پرسمان می‌توانند متوجه مشکلات قضایی خود شوند حتی اگر مشکل امنیتی داشته باشند. او افزود: «چهار نهاد موثر ما شامل دادستانی کل کشور، اطلاعات فراجا، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات با حضور نماینده تام‌الاختیار وزیر خارجه در کمیته استعلام حضور دارند و با اطمینان می‌گویم اگر نتیجه استعلام مثبت بود تضمین با ماست.»

مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان در رابطه با بازگشت معین گفت که نگاه وزیر فرهنگ و ارشاد به موضوع نگاه جذب حداکثری است و در حال تدارک و برنامه‌ریزی این موضوع با نهادهای مختلف هستیم و هم درمورد معین و هم در مورد افراد دیگر دنبال این هستیم که جذب حداکثری داشته باشیم. اخبار منتشر شده حاکی است که تکاپویی جدی برای بازگشت معین وجود دارد و احتمالا غیر از او هنرمندان دیگری هم به کشور برگردند. در وضعیت کنونی شاید نه‌تنها مسیر بازگشت هنرمندان خارج‌نشین به کشور باز شود، بلکه شاید امکان فعالیت هنری‌شان نیز فراهم شود.