برزخ کن در آستانه افتتاحیه

کارگران در بیانی کنایی گفته‌اند که جلوی دوربین همه چیز روبه‌راه است زیرا فقر در پشت صحنه است. منظور از فقر در پشت صحنه، دستمزدهای پایین و شرایط نامطلوب کاری دست‌اندرکاران پشت صحنه کن است. حالا و پس از سه، چهار روز از آغاز اعتصاب‌ها، مدیران جشنواره، نگران از احتمال تعطیلی این دوره از جشنواره، به درخواست کارگران واکنش نشان داده‌اند.

ماجرای اعتصاب‌ها

نماینده گروه کارگران کن گفته که این گروه در مورد حقوق ناکافی که ساعت‌های طولانی و اضافه‌کاری را به حساب نمی‌آورد و همچنین عدم بهره‌مندی از برنامه بیمه بیکاری منحصر‌به‌فرد فرانسه برای متخصصان صنعت سرگرمی در فاصله زمانی میان پروژه‌ها و انعقاد قراردادهای کوتاه‌مدت اعتراض دارند. همچنین اصلاحاتی از سوی دولت فرانسه در زمینه مزایای بیکاری که قرار است در ماه ژوئیه به اجرا گذاشته شود نیز موجب بدتر شدن شرایط آنها خواهد شد. این گروه در نامه سرگشاده خود نوشتند: «این اصلاحات، کارکنان جشنواره را در چنان شرایط بی‌ثباتی قرار می‌دهد که اکثریت ما مجبور به ترک شغل خود خواهیم شد و در نتیجه رویدادهایی را که در آن شرکت می‌کنیم به خطر می‌افتند.»

پاسخ کن

در مقابل، جشنواره فیلم کن و بخش‌های جنبی آن، شامل دو هفته کارگردانان، هفته منتقدان و«ACID»، در بیانیه‌ای مشترک در پاسخ به فراخوان برای اعتصاب اعلام کردند که از مشکلاتی که برخی از کارکنان خود با آن مواجه هستند و همچنین تاثیرات اصلاحات طرح بیمه بیکاری فرانسه و کاهش مزایای این کارکنان آگاه هستند و امیدوارند راه‌حل‌هایی پیدا شود و آماده‌اند تا شرایط گفت‌وگوی پایدار را برای حمایت از آنها فراهم کنند.

این گروه از کارکنان معترض جشنواره‌های سینمایی پیش از این اعلام کردند که علی‌رغم درخواست‌های مکرر از مقامات، درخواست‌های آنها توسط مرکز ملی سینمای فرانسه (CNC) و وزارت فرهنگ فرانسه شنیده نشده است؛ بنابراین آنها مجبور شده‌اند در مقابل کسانی که در سراسر جهان چشم به برگزاری جشنواره کن دارند، تصمیم به اعتصاب فراگیر بگیرند. جشنواره کن همچنین افزود: «به‌موقع بودن این مطالبات را درک می‌کنیم، اما برای انجام یک بازتاب سازنده با هدف اصلاح وضعیت این کارکنان، همه جشنواره‌های مربوطه، نهادها و اتحادیه‌ها باید دور میز مذاکره گرد هم آیند. این کاری است که اکنون باید به صورت جمعی انجام شود». هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن قرار است از ۱۴ تا ۲۵ مه ۲۰۲۴(۲۵اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه۱۴۰۳)برگزار شود.