هنرنمایی یک نوازنده اسپانیایی در دستگاه ماهور

بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، شبانگاه سه شنبه اول اسفند با معرفی گروه‌های بر‌تر، نت پایانی را نواخت.

به گزارش خبرآنلاین، جشنواره امسال موسیقی فجر بعد از یک هفته برگزاری نه چندان پربار و بی‌آنکه نقطه‌ای پر رنگ بر مسیر ۲۸ ساله این رویداد هنری بگذارد، به پایان رسید. شبانگاه سه شنبه، تاخیر در اجرای برنامه‌ها و کنسرت‌های جشنواره به مراسم پایانی نیز سرایت کرد و حاضران در تالار وحدت بعد از ۴۵ دقیقه معطلی، شاهد اختتامیه‌ای نه چندان گرم شدند.

مراسم پایانی جشنواره موسیقی بیست و هشتم فجر با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزیر ارشاد، سیدمحمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی، حسن ریاحی دبیر جشنواره و جمعی از اهالی موسیقی و رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که احسان علیخانی اجرایش را برعهده داشت، حسن ریاحی دبیر این دوره از جشنواره که در همین مراسم حکم دبیری سال آینده را نیز دریافت کرد، در سخنانی گفت: «بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شرایطی را فراهم آورد تا استعدادهای درخشان را تشویق و بدون وابستگی به سلیقه و پسندی خاص، سرآمدهای عرصه موسیقی کشور را در زمینه‌های گوناگون گزینش و از ایشان صمیمانه قدردانی کنیم.»

او تاکید کرد: «هیچ جشنواره‌ای در منظر برگزارکنندگانش هدف نیست، بلکه وسیله‌ای است برای توزین و محک داشته‌های هنری. از این رو امید دارم منتخبان این دوره نیز مانند سال‌های گذشته با ترازوی عدالت هیات داوری مواجه شوند و بتوانند از شایستگی‌های خود بهره مناسب را ببرند.»

پس از این بخش، علیخانی از سیدمحمد میرزمانی، حسن ریاحی و داود گنجه‌ای دعوت کرد تا روی صحنه بیایند و جوایز تقدیر شدگان بخش‌های آهنگسازی شاخه بیداری اسلامی، آهنگسازی شاخه کلاسیک ایرانی، آهنگسازی شاخه کلاسیک غربی و آهنگسازی شاخه پایانامه را اهدا کنند.

یکی از نکات جالب اختتامیه جشنواره بیست و هشتم موسیقی فجر، حضور با نشاط و خندان سید محمد میرزمانی و حسن ریاحی روی صحنه بود که پیش از این هر دو ترانه ترک کار و خداحافظی را سروده بودند.

سه‌شنبه شب مشخص شد حسن ریاحی و سید محمد میرزمانی با مذاکرات و توافقاتی که با معاون هنری وزیر ارشاد انجام داده‌اند، در سمت‌های خود باقی خواهند ماند. به این ترتیب میرزمانی که دی ماه استعفای خود را اعلام کرده بود، همچنان روی صندلی مدیرکلی دفتر موسیقی می‌نشیند و حسن ریاحی نیز که امسال از کمبود امکانات و بودجه شکایت داشت و ساز جدایی کوک کرده بود، سکان هدایت دوره آینده جشنواره را هم به دست می‌گیرد.

وقتی نوازنده اسپانیایی در دستگاه ایرانی ماهور نواخت

در بین سخنرانی‌ها و دیگر بخش‌های مراسم اختتامیه، تعدادی از هنرمندان و گروه‌های شرکت کننده در جشنواره موسیقی فجر نیز به اجرای برنامه پرداختند.

رنو گارسیا فونس، نوازنده اسپانیایی کنترباس یکی از این هنرمندان بود که سه قطعه را نواخت که یکی از آنها در دستگاه ماهور اجرا شد و برای همین مورد تشویق و ابراز احساسات تماشاگران قرار گرفت.

همچنین گروه صنم با سرپرستی امیرعباس ستایشگر و خوانندگی پوریا خواص، گروه سامان احتشامی و نوازندگانش و تارا پیرزاده نوازنده ۱۰ ساله تار نیز روی صحنه آمدند و به اجرای برنامه پرداختند.

در بخشی از این برنامه، بعد از پخش فیلم‌های کوتاهی از زندگی و کارنامه هنری امیراشرف آریانپور، منصور نریمان و احمدعلی راغب، این استادان و پیشکسوتان موسیقی روی صحنه آمدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

این استادان در میان تشویق‌های یکپارچه حاضران در تالار وحدت، هدایایی را به رسم یاد بود از سیدمحمد حسینی، حمید شاه آبادی و حسن ریاحی دریافت کردند.

یاد و خاطره درگذشتگان عرصه موسیقی

در بخشی از این مراسم، نماهنگی با کارگردانی رامین یوسفی بخش شد که به بزرگداشت درگذشتگان سال ۱۳۹۱ جامعه موسیقی کشور اختصاص داشت.

این نماهنگ با زنده کردن یاد و خاطره همایون خرم، حسن کسایی، جلال ذوالفنون، غلامحسین سمندریان، سرور احمدی، حسین سمندری و... چنان تاثیری بر حاضران در سالن گذاشت که آنان برای دقایقی طولانی به پا خاستند و با تشویق‌های گرم خود به این هنرمندان درگذشته ادای احترام کردند.

کوچک‌ترین نوازنده شرکت کننده در جشنواره موسیقی فجر

مراسم پایانی جشنواره موسیقی فجر، علاوه بر معرفی برندگان، شاهد اجرای چند گروه و هنرمند ایرانی و خارجی هم بود.یکی از هنرمندانی که شبانگاه سه شنبه اول اسفند در تالار وحدت روی صحنه رفت، تارا پیرزاده نوازنده ۱۰ ساله تار بود. هنرنمایی این نوازنده کم سن و سال تار که در طول جشنواره هم یک بار اجرا کرده بود، به شدت مورد استقبال و تشویق حاضران این مراسم قرار گرفت.مجری مراسم پس از اجرای تارا توضیح داد که حسین علیزاده از این نوجوان ده ساله بارها یاد کرده و معتقد است که تارا از نوابغ موسیقی ایرانی است. توجه به استعداد این دختر ده ساله نکته‌ای بود که علیزاده پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، آن را تایید کرده بود.