قیمت بلیت سینما بالا است  قیمت آثار ویدئویی پایین است

فرهنگ و هنر - بالاخره یکی پیدا شد و به شکل رسمی‌اعلام کرد مقصر این بلایی که دارد بر سر هنرهای تصویری ایران در قالب تلویزیون و سینما نازل می‌شود کیست. مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری با اشاره به اینکه مقصر اصلی تولید آثار سخیف موسسات ویدئو رسانه هستند، تاکید کرد آنها از فرصت‌های طلایی که در اختیارشان است به خوبی استفاده نکرده‌اند.

محمدرضا عباسیان دبیر کل جدید ستاد مبارزه با محصولات غیرمجاز سمعی و بصری و مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در پاسخ به مهر در ارتباط با تولید آثار سخیف در شبکه نمایش خانگی گفت: مقصر اصلی این تولیدات خود موسسات ویدئو رسانه هستند. این تولیدات در همین موسسه‌ها ساخته می‌شود که ما نیز به این روند معترض هستیم. از طرفی باید دلایل ارائه مجوز به آنها نیز بررسی شود. البته مسوولیت این آثار با صاحبان این موسسات است.

وی افزود: موسسات ویدئو رسانه از فرصت‌های طلایی که در اختیارشان است به خوبی استفاده نکرده‌اند. آنها این فیلم‌های سخیف را با قیمت‌های ارزانی تولید و وارد بازار کرده‌اند و متاسفانه اعتماد مخاطب را از بین برده‌اند. در این راستا هم اداره کل همکاری‌های سمعی و بصری را نمی‌توانیم مقصر بدانیم .

عباسیان در ارتباط با مدت زمان ورود آثار سینمایی به شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: مدت زمان قانونی در این ارتباط وجود نداشته است، بلکه فقط پیشنهادی ارائه شده است. این موضوع توافقی است که بین موسسات و صاحبان اثر صورت می‌گیرد. برخی معتقدند هر چقدر این زمان کوتاه‌تر باشد بهتر می‌توانند از فضای تبلیغاتی استفاده کنند البته از طرفی امکان قاچاق فیلم نیز کمتر می‌شود؛ چرا که هر چقدر فاصله اکران تا عرضه فیلم در شبکه نمایش خانگی کمتر شود، این فرصت را از قاچاقچیان آثار می‌گیریم.

عباسیان در عین حال درباره ضربه‌ای که این فیلم‌ها به سینمای کشور می‌زند، گفت: بهای بلیت سینما به نسبت بالا است و در مقابل قیمت سی‌دی‌هایی که در بازار عرضه می‌شود پایین است و قطعا مردم ترجیح می‌دهند که این سی‌دی‌ها را تماشا کنند. من طی جلسات مختلفی که با مسوولان داشتم پیشنهاد دادم که برای سینما یارانه‌ای اختصاص داده شود که البته طرح من خیلی یار موافق نداشت، اما پیشنهاد دیگری که در این زمینه وجود داشت بالا بردن قیمت فیلم‌های شبکه خانگی بود که به هر حال این موضوع به شدت حاشیه امنیت سی‌دی قاچاق را بالا می‌برد. در حال حاضر ما به قیمت هزار تومان فیلم‌ها را به عرضه‌کنندگان در بازار ارائه می‌کنیم و هر فروشگاهی برای هر فیلم ۵۰۰ تومان سود می‌کند. کسانی هم که این آثار را کپی غیرقانونی می‌کنند فقط ۲۰۰ تومان هزینه می‌کنند و ۸۰۰ تومان سود می‌برند. اگر که ما بخواهیم قیمت آثار ویدئویی را بالا ببریم با معضل قاچاق بیشتر روبه‌رو می‌شویم.

وی افزود: اکنون ما سی‌دی‌های خود را با قیمت ۱۰۰۰ تومان در دسترس فروشندگان قرار می‌دهیم و آنها ۵۰۰ تومان سود می‌کنند حال اگر بخواهند نسخه کپی هم تهیه کنند با هزینه سی‌دی و بسته‌بندی شاید نهایتا ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان بیش از این مبلغ سود کنند که اکنون برای همین میزان ناچیز است که شهرستان‌ها تا این اندازه به تهیه سی‌دی کپی می‌پردازند. حال اگر قرار باشد که این سود بیشتر شود قطعا مشکلات بیشتری در این زمینه خواهیم داشت.

عباسیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ نمایش فیلم‌های سخیف اظهار کرد: آنچه به عنوان فیلم سخیف از آن یاد می‌شود منشا‌اش در تلویزیون است و حتی فیلم‌های سخیفی که این روزها بر پرده سینما می‌بینیم اکثرا از بازیگران همان سریال‌ها بهره‌ گرفته‌اند: در هر صورت موسسات تصویری به دنبال سود هستند و می‌خواهند فیلم‌هایی تهیه کنند که مطمئن باشند سود بالایی دارد.

وی درباره موسسه رسانه‌های تصویری که به پشتیبانی دولت فعالیت می‌کند هم توضیح داد: ما از این پس در پی آن هستیم که فیلم‌هایی که کمتر مورد توجه بخش خصوصی قرار می‌گیرند یا فیلم‌های دهه‌های گذشته را مورد توجه قرار دهیم و همان طور که گفتم موسسه ما از زمان مدیریت جواد شمقدری بحث تولید را رها کرده و من هم هیچ اصراری به این موضوع ندارم؛ چرا که همان‌طور که گفتم برخی از تولیدات قبلی این موسسه به هیچ عنوان قابل دفاع نیستند.

دبیر کل ستاد مبارزه با محصولات غیرمجاز سمعی و بصری در پاسخ به دیگر سوال مهر در ارتباط با راه‌اندازی شبکه اینترانت که پیش از این داروغه‌زاده مدیر سابق این ستاد پیشنهاد داده بود، گفت: برنامه راه‌اندازی شبکه اینترانتی در برنامه‌های فعلی ما نیز وجود دارد، اما در این ارتباط مشکلاتی با مخابرات وجود دارد. از طرفی سازمان صدا و سیما نیز تعبیر غلطی از این شبکه دارد و فکر می‌کند که این یک شبکه تلویزیونی است. در حال حاضر زیرساخت‌های شبکه اینترانتی پیگیری می‌شود. سرمایه‌گذاران نیز موارد را بررسی می‌کنند. اگر این شبکه اینترانتی راه‌اندازی شود مطمئن باشید انقلاب بزرگ در عرصه فرهنگی رخ خواهد داد، زیرا هیچ امکان کپی برای استفاده‌کنندگان وجود ندارد.