تنها میلیاردی متضرر!
فرهنگ و هنر - با نگاهی به فیلم‌های سینمایی به نمایش درآمده در فصل پاییز در تهران به ترتیب «ملک‌سلیمان»، «پسر‌ آدم، دختر حوا»، «افراطی‌ها» و «سن‌پطرزبورگ» در صدر جدول فروش قرار دارند.

فیلم سینمایی «ملک سلیمان» ساخته‌ شهریار بحرانی تا ۲۱ آذرماه پس از ۶۸روز نمایش در ۲۸ سینما به فروشی بالغ بر یک میلیارد و ۴۳۱ میلیون تومان دست یافته و هنوز اکران آن ادامه دارد. بنا بر گفته‌های رسمی تهیه‌کنندگان فیلم، هزینه‌های این فیلم بالغ بر ۵/۵ میلیارد تومان تا زمان اکران فیلم شده بود که با احتساب فروش شهرستان‌ها فروش فیلم اگر به سه میلیارد تومان برسد، ملک سلیمان کاملا در گیشه ضرر کرده است و از این حیث نمی‌توان به استقبال پر حرف و حدیثی که از این فیلم شده مباهات کرد.
«پسر آدم، دختر حوا» به کارگردانی رامبد جوان هم طی 80 روز نمایش با فروشی نزدیک به 900 میلیون تومان در رده‌ دوم جدول فروش پاییز 89 قرار دارد. پسر آدم دختر حوا نمونه‌ای است از یک کمدی خوب و مفرح. شوخی‌هایی سالم و فیلمنامه‌ای نسبتا منسجم دارد. سازندگان هم با چندبار عوض‌کردن زمان اکران، سرانجام با هوشمندی موقعیت مناسبی بعد از جام جهانی یافته‌اند که فیلم را اکران کنند. کارگردانی این فیلم بر عهده رامبدجوان بوده و بازیگران مطرح و پولسازی چون مهناز افشار، حامد کمیلی، شیلا خداداد و لیلا اوتادی در کنار خود رامبد جوان به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند. فیلم به‌‌رغم زمان نسبتا طولانی‌اش، خسته‌کننده نیست و هر قسمت از داستان، حرف و ایده‌ای دارد و به پیشرفت داستان کمک می‌کند. وقتی می‌شود چنین کمدی‌های ساده و سالمی ساخت، وجود برخی کمدی‌های سخیف با یک‌سری بازیگران مشخص که نه فیلمنامه دارند، نه کارگردانی و نه بازیگری واقعا حیرت آور است. پسر آدم دختر حوا را حتی اگر به عنوان یک فیلم متوسط هم در نظر بگیریم از بسیاری از کمدی‌های این روزها بهتر است؛ چرا که تقریبا یک فیلم خوب کمدی صرف در مدت اخیر نداشته‌ایم. پس از پسر آدم دختر حوا «افراطی‌ها» ساخته‌ جهانگیر جهانگیری طی 80 روز نمایش نزدیک به 735 میلیون تومان فروش داشت.
«سن پطرزبورگ» ساخته‌ بهروز افخمی هم تا ۲۱ آذرماه طی ۶۸ روز نمایش در ۱۰ سینما نزدیک به ۷۱۰ میلیون تومان فروخته است. فیلم، خیلی روان است و این روانی فقط حاصل فیلمنامه‌ای درجه یک و بسامان نیست یا بازی‌های خوب و گاه درخشان. این روانی حاصل کار فیلمساز کهنه‌کاری است که ۲۱ سال قبل معتقد بود باید از روانی و بی‌ادعایی فیلم‌فارسی درس گرفت و به عنوان یک فیلمساز ایرانی فقط بسنده نکرد به آنچه خارج از مرزها اتفاق می‌افتد و این حرف‌ها را داشت موقعی می‌زد که همگان داشتند درباره «چه کسی لیبرتی والانس را کشت» فورد سوال می‌کردند و خیلی دل و جرات می‌خواست در آن سال‌ها و آنجا از مزایای فیلم‌فارسی حرف زد! گرچه به نظر می‌رسد با این حال و روز اکران در سال‌های اخیر، دیگر چندان حال و حوصله‌ای- برای پیگیری چنین بحثی- برای فیلمساز نمانده باشد! همچنان که برای همه کسانی که دنبال «بازیافت» آن سینما بودند نه« یافت» آن! فیلم بعدی جدول فروش «یک جیب پرپول» قدرت‌ا... صلح‌میرزایی است که ظرف ۴۷ روز نمایش نزدیک به ۳۸۵ میلیون تومان فروخت.
اما در رده‌ ششم جدول فروش پاییزی سینماها؛ «بعد از ظهر سگی‌سگی» ساخته‌ مصطفی کیایی قرار دارد که ظرف 68 روز اکران در 7 سینما نزدیک به 327 میلیون تومان فروخته است. فیلم «هرچه خدا بخواهد» ساخته‌ نوید میهن‌دوست پس از 54 روز نمایش در 8 سالن تا روز 21 آذرماه به فروشی بالغ بر 257 میلیون تومان دست یافته و «از ما بهترون» مهرداد فرید با فروشی بالغ بر 251 میلیون تومان در رده‌ بعدی قرار دارد.
«لطفا مزاحم نشوید» به کارگردانی محسن عبدالوهاب هم طی ۵۴ روز نمایش در ۵ سالن بیش از ۲۲۷ میلیون تومان فروخته و هنوز اکران آن ادامه دارد. «یک اشتباه کوچولو» نیز ساخته‌ محسن دامادی طی ۳۳ روز نمایش نزدیک به ۲۲۰ میلیون تومان فروخته است.
به گزارش ایسنا؛ «فاصله» ساخته‌ کامران قدکچیان طی 47 روز نمایش به فروشی نزدیک به 192 میلیون تومان رسید و «دردسربزرگ» ساخته‌ مهدی گلستانه طی 42 روز نمایش نزدیک به 180 میلیون تومان فروش داشت.
به گزارش ایسنا، در فصل پاییز سپری شده «شکلات داغ» ساخته‌ حامد کلاهداری طی ۳۴ روز نمایش با فروشی نزدیک به ۱۷۰ میلیون تومان و «کارناوال مرگ» جواد کاسه‌ساز طی ۴۷ روز نمایش با فروشی نزدیک به ۱۰۵میلیون تومان در رده‌های بعدی جدول فروش پاییز قرار دارند.
«نخودی» به کارگردانی جلال فاطمی تا 21 آذرماه با در اختیار داشتن 6 سالن و گذشت 68 روز به فروشی نزدیک به 90 میلیون تومان دست یافت و «آناهیتا» به کارگردانی عزیز‌ا... حمید‌نژاد ظرف 19 روز اکران در 21 سالن بیش از 85 میلیون تومان فروش داشته است که همچنان اکران آن ادامه دارد.
«خاطره» نادر طریقت هم تاکنون ظرف ۱۲ روز نمایش در ۲۳ سالن بیش از ۴۸میلیون تومان، «خواب‌های دنباله‌دار» پوران درخشنده پس از ۴۰ روز نمایش در ۷ سالن نزدیک به ۳۰ میلیون تومان و مستند «و آسمان آبی...» به کارگردانی غزاله سلطانی ظرف ۳۹ روز نمایش به فروشی بالغ بر ۲۶ میلیون تومان دست یافته‌اند. «دیگری» ساخته‌ بلند مهدی رحمانی پس از ۱۲ روز اکران در ۸ سالن فروشی بالغ بر ۲۳ میلیون تومان داشته است. «باد در علفزار می‌پیچد» به کارگردانی خسرو معصومی هم پاییز امسال پس از مدت‌ها با چند سالن محدود به نمایش عمومی در آمده و طی ۳۳ روز نمایش نزدیک به ۱۵ میلیون تومان فروخت. «زخم شانه حوا» ساخته‌ حسین قناعت هم طی ۱۳ روز نمایش فروشی نزدیک به ۵ میلیون تومان فروخت.
تنها فیلم خارجی به نمایش درآمده در فصل پاییز فیلم خارجی «یتیم خانه» است که ظرف 61 روز نمایش در تک‌سانس بالغ بر 33 میلیون تومان فروش داشت.

پسر‌ آدم، دختر حوا

افراطی‌ها

سن‌پطرزبورگ