حمایت ما به معنی دولتی بودن صنف واحد نیست

جواد شمقدری *

اگر می‌خواهیم مشکل سینما را حل کنیم، باید تهیه‌کنندگان زیر یک چتر جمع شوند، در حال حاضر بحثی که وجود دارد و بعضی نسبت به آن مخالفند در شیوه‌ اقدام است، بر اساس آنچه که من خواندم و شنیدم، آنهایی که مخالفند می‌گویند چون ما گروه‌های مختلفی داریم هر گروهی انتخابات برگزار کند و کرسی مخصوص خودش را در صنف داشته باشد، اما این دیدگاه دارای چند اشکال است، اول آنکه وقتی می‌آیید برای هر گروهی یک سهمی تعیین می‌کنید این موضوع خود در آینده موجب انشعاب می‌شود. اگر هم بخواهیم به تمام گروه‌ها کرسی یکسان بدهیم، این مساله خلاف عدالت است. نکته دوم هم این است که گروهی از تهیه‌کنندگان هستند که دیدگاهی متفاوت از این چهار گروه موجود در سینما دارند و در واقع به صورت بالقوه گروه پنجم هستند. این مساله می‌تواند رشد قارچ‌گونه تشکل‌ها در حوزه فرهنگ را به وجود آورد. اساسا شیوه‌ فدراتیو برای حوزه فرهنگ کارآمد نیست.

ما می‌گوییم دوستان فارغ از دیدگاهشان کار صنفی انجام دهند. در همه جا کار صنفی حوزه‌ای مشخص دارد، اما بعضی‌ها نوع نگاهشان را بر فعالیت صنفی مقدم می‌دانند. نظر ما این است که گرایش‌های مختلف داشته باشید، اما آن را در تشکل‌های دیگری به اجرا بگذارید. چرا که کار صنفی حیطه‌ مشخصی دارد. اشکال کار این است که برخی از دوستان می‌خواهند رویکردهای سیاسی و فکری خود را در قالب صنف ببرند.

اگر منظور از دولتی بودن صنف واحد حمایت از آن است، باید بگویم دولت از همه حمایت می‌کند. به عنوان مثال در حال حاضر یکی از مشکلات خانه سینما این است که می‌گویند دولت از ما حمایت نمی‌کند، بر اساس انتقاد دوستان باید گفت که خانه سینما نیز می‌خواهد به سمت دولتی شدن پیش برود. ما یک‌سال صبر کردیم که خود صنف دست به کار شود که نشد. ما بسترسازی کردیم چون وظیفه دولت بسترسازی است، البته برخی ممکن است بگویند به مواردی انتقاد یا بحث داریم، دوستان می‌توانند جمع شوند و در مجمع عمومی بحث، نتیجه‌گیری و رای‌گیری کنند. ما اگر نظرات را بگیریم و به مساله‌ای برسیم تا آخر خط آن را ادامه می‌دهیم. البته اگر جایی مشاهده کردیم که اشکالی وجود دارد باز برمی‌گردیم.

همه حق اختیار و انتخاب دارند و نمی‌توان برای عضویت افراد اجبار کرد. اما درباره کار صنفی دوستان چاره‌ای نداریم که بگوییم هر فردی درخواست مجوز برای فیلمش کرد اگر عضو صنف بود که مشکلی پیش نمی‌آید، در غیر این صورت ما پرونده درخواست او را به صنف می‌فرستیم تا در آنجا روی آن بحث و تصمیم‌گیری شود، البته هر کس می‌تواند در هر زمانی وارد صنف شود و از راه صنف کار خود را پیگیری نماید.

*معاون سینمایی وزیر ارشاد