حرف‌های بی پرده فریبرز عرب‌نیا در یک برنامه تلویزیونی
دستمزد نقش مختار: ماهانه ده میلیون تومان
فریبرز عرب‌نیا از راکد بودن سیستم مدیریت فرهنگی گلایه کرد و پیرامون برخی مباحث بازیگری در سینمای‌ایران ‌نظراتش را گفت.

به گزارش ایسنا، این بازیگر سینما و تلویزیون ایران که شامگاه جمعه 30 اردیبهشت‌ماه در برنامه تلویزیونی «هفت» حاضر شده بود، در بخش ابتدایی سخنانش با انتقاد از بحث‌هایی که در برنامه‌های گذشته درباره بازیگری در سینمای ایران شده بود، گفت:‌ به‌رغم جراتی که این برنامه در ورود به بحث بازیگری داشت، اما اشکال اساسی این بحث‌ها در آنجا بود که راز ماندگاری، دستمزد یا مشکلات بازیگر در سینمای ایران، تنها از زاویه مسوولیت و کاری که یک بازیگر باید انجام دهد دیده شده و متوجه نیستیم که مشکلات بازیگری در یک پیکره به هم پیوسته شکل می‌گیرد.
بازیگر فیلم «شوکران»، اصلی‌ترین آفت در سینمای ایران را نوع نگاه به بحث خودی و غیرخودی دانست و خاطرنشان کرد: در هر دوره دوستان برای خود تصمیماتی گرفته‌اند و توجیهاتی را مطرح کرده‌اند. در دوره‌های مدیریتی بیش از آنکه توجه به نخبگان مطرح باشد نزدیکان، آشنایان و کسانی که با قواعد آشنا بودند و با این تعاریف آشنا بودند، وارد میدان شدند و عملا دیدیم که عمدتا این افراد کار خود را بلد نبودند.عرب‌نیا ورود مسوولین سینمایی به موضوع لغو قرارداد دستمزد یکی از بازیگران را یکی از دام‌هایی دانست که مسوولان به آن گرفتار شدند.
وی در این باره اظهار کرد: زمانی من با تهیه‌کننده صحبتی می‌کنم که من اسپانسری مثلا دو میلیاردی برای یک فیلم می‌آورم و خودم یک میلیارد آن را برداشت می‌کنم. این مساله یکی از راه‌های تبلیغاتی است که افراد برای مطرح کردن خود عنوان می‌کنند و به نظر من یکی از اشکالات مسوولین این بود که در چنین مسائلی که نوعی دام برای مطرح شدن است، ورود می‌کنند.
این بازیگر سینما با انتقاد از عدم حمایت مسوولین از بازیگران تصریح کرد: آیا گلشیفته فراهانی سرمایه ما در زمینه بازیگری بود یا خیر؟ او چرا رفت؟ من کاری با عقاید و رفتارهای سیاسی افراد ندارم. اما چرا مسوولین باید از یک بازیگر حمایت نکنند که شمایل او شکسته شده و افرادی کوتوله با افکاری پست به عنوان شمایل مردم مطرح شوند؟
عرب‌نیا با انتقاد از یکی از مهمانان شب‌های گذشته برنامه هفت که پیرامون مسائل بازیگری و ورود بازیگران به سینمای ایران سخن می‌گفت، بیان کرد:‌ وقتی چنین شرایطی پیش می‌آید می‌بینیم که فردی به این برنامه آمده و می‌گوید که تمام بازیگرانی که من به سینما وارد کردم بر اساس قواعد و ضوابط بوده‌اند. این سخنان روبه‌روی دوربین‌های تلویزیونی و در برابر مردمی انجام می‌شود که می‌دانند او دروغ می‌گوید. بسیاری می‌دانند که ایشان تعداد زیادی از بازیگران را با دریافت پول از خیابان به سینما آورده است.وی با تاکید بر این نکته که منظور او از این انتقادها در مورد یک مدیریت خاص نیست، گفت: من تنها در مورد سیستم فعلی مدیریت فرهنگی در جامعه صحبت نمی‌کنم، بلکه تمام مدیریت‌های گذشته را وارث سیستم غلطی می‌دانم که ریشه در قبل از انقلاب اسلامی دارد. ما باید یک بار برای همیشه تکلیف خودمان را با این ریشه غلط مشخص می‌کردیم و آن‌را کنار می‌گذاشتیم، اما این کار را نکردیم.
وی همچنین گفت: چرا ما کارگردانی داریم که به دلیل اختلاس بیش از یک دهه در زندان بوده است و وقتی از زندان بیرون می‌آید به او مجوز کارگردانی می‌دهیم؟! اما کارگردان‌های جوانی داریم که فیلمنامه‌هایشان رد می‌شود. کارگردانانی هستند که آثار درخشانی ساخته‌اند، اما متاسفانه کارهایشان مجوز نمی‌گیرد.
فریبرز عرب‌نیا دستمزدی که برای بازی در «مختارنامه» دریافت کرده است را به طور شفاف اعلام کرد.فریبرز عرب‌نیا در واکنش به صحبت‌هایی که نسبت به رقم دستمزدش در سریال «مختارنامه» مطرح شده بود، گفت: به طور متوسط ماهی 10 میلیون تومان برای بازی در سریال «مختارنامه» دریافت کرده‌ام.این بازیگر که در برنامه تلویزیونی «هفت» حاضر شده بود، ادامه داد: در مورد دستمزد بازیگران بحث‌های زیادی مطرح می‌شود؛ به عنوان مثال در مورد دستمزدی که من برای بازی در سریال «مختارنامه» در طول سال‌های گذشته دریافت کرده‌ام نیز حرف‌های زیادی زده شده است. کاملا شفاف اعلام می‌کنم که برای بازی در «مختارنامه» به طور متوسط ماهی 10 میلیون تومان و در طول این سریال 600 میلیون تومان به عنوان دستمزد دریافت کرده‌ام.
وی افزود: البته چنین رقمی در حال حاضر دستمزد یک فصل یک مربی فوتبال است.
عرب نیا با بیان اینکه «در طول بازی در «مختارنامه» دو بار مرگ را جلوی چشمانم دیده‌ام»، تصریح کرد: به نظرم وقتی که بخواهم فیلم‌های مبتذل بازی نکنم باید از پروژه‌هایی تامین شوم و این منطقی است.