توقیف آلبوم‌های موسیقی مجاز
داستان کش دار ممنوع الکاری گروه پرطرفدار «سون» بالاخره به پایان رسید و یک تماس تلفنی، راس ساعت 10 صبح اولین روز کاری سال 92 از طبقه چهارم ساختمان دفتر موسیقی به اعضای این گروه، باعث شد پروسه تقریبا دو ساله ممنوع‌الکاری آنها به اتمام برسد تا اعضای خوش اخلاق و بی حاشیه این گروه بالاخره بتوانند با انرژی تمام آخرین مراحل آلبوم جدیدشان را نهایی کنند.

اما پرداختن به موضوع اصلی و داستان ممنوع‌الکاری این گروه، شاید کمی دیر و بی‌ربط باشد؛ اما قطعا می‌تواند شبهات این پرونده را از بین ببرد.
به گزارش سایت موسیقی ما، ماجرا از زمانی شروع شد که برخی رسانه‌ها خبر از همکاری اعضای این گروه با چهره‌های لس‌آنجلسی دادند و در ادامه اخباری نیز مبنی بر حضور چهره‌های مشکوک در کنسرت این گروه به گوش رسید تا گمانه‌زنی‌ها درباره ممنوع الکاری «سون» ورد زبان‌ها شود. اتفاق جالب این بود که این ممنوع‌الکاری شامل کنسرت‌های این گروه نمی‌شد و آنها اجازه برگزاری اجراهای زنده‌شان را در تهران و شهرستان‌ها داشتند!
ذکر این نکته ضروری است که در تمام این مدت اعضای این گروه حتی حاضر نشدند یک جمله هم در رسانه‌ها درباره اخبار منتشر شده درباره شان، اظهارنظر کنند و همیشه سکوت و ادب و احترام، تنها راهکار آنها برای جواب دادن به اهالی رسانه بود. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌داد که آلبوم «دوستت دارم» در ترکیه ضبط و آماده انتشار شده بود و حتی پوستر‌های آن هم در انبار موسسه «ایران گام» تحویل داده شده بود. پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نرسید و این گروه حتی از اجرای بزرگی که در کانادا برای آنها ترتیب داده شده بود، منع شدند؛ اجرایی که قطعا می‌توانست بازتاب‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های آن‌ور آبی داشته باشد.
روزها گذشت و این گروه در همه این مدت به جز اجرا در کیش و حضور در سریال «زمانه» و انتشار چند تک قطعه، فعالیت دیگری را نداشت؛ ولی طرفداران «سون» هنوز هم پیگیر اخبار گروه مورد علاقه‌شان بودند تا مشخص شود «سون» طرفداران دو آتیشه خود را هنوز حفظ کرده.
پس از دو سال حتما صحبت‌های اعضای این گروه می‌تواند نکات جالبی را در بر داشته باشد:
«آرش قنادی» صحبت‌هایش را در این باره این‌گونه مطرح می‌کند: «اصلا دوست ندارم در مورد این مدت زمان که دیگر گذشته حرف بزنم و از شما هم می‌خواهم در این باره از من نپرسی. حتی فکر کردن درباره این دوره عجیب زندگی‌ام، حالم را بد می‌کند؛ ولی همه حرف‌هایم را در یک جمله می‌گویم: در اولین روز کاری سال جدید، حکم رفع ممنوعیت گروه «سون» با لطف و پیگیری دوستان دفتر موسیقی امضا شد و دیگر از امروز حتی یک لحظه را هم از دست نمی‌دهیم. شاید باور نکنی که از همان لحظه‌ای که این خبر به ما رسید، شروع کردیم دیگر تقریبا در حال انجام آخرین مراحل رسیدن به نسخه نهایی هستیم. هر چه در توان داریم را به کار گرفته ایم و انرژی عجیبی هم سراغمان آمده. همه مراحل طراحی و ماجراهای فنی و تولیدی اثر هم انجام شده و همه سعی‌مان این است که بدون کوچک‌ترین تاخیری آلبوم را اوایل اردیبهشت روانه بازار کنیم.


ستاد صیانت از آثار فرهنگی سکوت می‌کند
چند سالی می‌شود که پیشرفت تکنولوژی ناشران موسیقی را به گوشه رینگ کشانده و آنقدر مشت زده که رمق را از آنها گرفته است، اما این تمام ماجرا نیست و یک اتفاق جدید روزهای پراسترس متفاوتی را برای ناشران رقم زده است. به گزارش ایسنا نصب هولوگرام روی آلبوم‌های موسیقی مجاز کابوس این روزهای ناشران پر کار موسیقی است. آلبوم‌هایی که یک بار روند اخذ مجوز را طی کرده‌اند، اکنون باید یک هولوگرام براق پشت‌شان نصب شود و در غیر این صورت به جرم غیرمجاز بودن توقیف می‌شوند.
اوایل پاییز سال ۹۱ تعدادی از ناشران از طریق تماس فروشگاه‌های عرضه کالا متوجه می‌شوند که کالایشان به جرم غیرمجاز بودن در حال توقیف شدن است و وقتی به خود می‌آیند، درمی‌یابند که این اقدام حاصل جلسات و توافقات معاونت امور هنری وزارت ارشاد و ستاد صیانت ار آثار فرهنگی هنری است.
آنها پس از مطلع شدن از موضوع تصمیم گرفتند که هولوگرام‌ها را خریداری کرده و روی کالاها نصب کنند، اما مشکلات دیگری پیش رویشان قرار دارد که تقاضای فرصت بیشتر از مسوولان را دارند.
رییس هیات‌مدیره کانون ناشران خانه موسیقی نیز در این رابطه گفت: متاسفانه مسوولان موسیقی کشور درباره نصب هولوگرام روی آلبوم‌های موسیقی توصیه‌های غیرکارشناسانه‌ای ارائه می‌دهند و اجازه نمی‌دهند دوره گذار برای این طرح طی شود. او در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد: متاسفانه دستگاه‌های زیرمجموعه ارشاد در غیاب ناشران موسیقی جلساتی تشکیل داده و طرح نصب هولوگرام بر آلبوم موسیقی را تصویب کرده‌اند.
پس از شنیدن صحبت‌های بعضی ناشران، تلاش کردیم که با دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری نیز گفت‌وگویی انجام دهیم و دلیل این اقدام غیرمنتظره را جویا شویم؛ اما سعید جابری انصاری به ایسنا گفت: ترجیح می‌دهم درباره این موضوع صحبت نکنم و بهتر است پرسش‌هایتان را در این خصوص از مسوولان موسیقی کشور بپرسید. این در حالی است که دفتر موسیقی ارشاد هم به دلیل عدم ثبات در مدیریت از وضعیت آشفته‌ای برخوردار است و هیچ مسوولی برای پاسخ دادن به سوالات حضور ندارد.