«پابلو نرودا» نبش قبر شد

با نبش قبر «پابلو نرودا»، شاعر شیلیایی‌ برنده‌ نوبل ادبیات، تحقیقات روی علت مرگ این چهره‌ شاخص آغاز شد. به گزارش ایسنا، بقایای جسد پابلو نرودا، شاعر سرشناس شیلیایی روز دوشنبه گذشته بیرون آورده شد تا پرونده‌ تزریق مرگبار احتمالی به این برنده‌ نوبل ادبیات مورد بررسی قرار بگیرد.یکی از محققان در این‌باره گفت: جایی که نرودا دفن شده‌، آب زیادی وجود دارد. زمین آن جا شور است و با توجه به اینکه از مرگ وی ۴۰ سال می‌گذرد‌، تحقیقات ماه‌ها به طول می‌انجامد.این عضو گروه تحقیقاتی پرونده‌ پابلو نرودا همچنین افزود: ما با آزمایشگاه‌های جهانی در هند‌، سوئیس‌، آلمان‌، آمریکا و سوئد همکاری می‌کنیم و آنها رایگان ما را در این رابطه همراهی می‌کنند. این همان مهربانی است که در دل‌های مردم به وجود می‌آید.

به گزارش اگزماینر،‌ تا چند ماه آینده آزمایش‌های علمی نشان خواهد داد آیا شاعر «هوا را از من بگیر،‌ لبخندت را نه» در اثر بیماری مُرده یا با تزریق کشنده طعمه‌ مرگ شده است.نرودا که جزو فعالان سیاسی هم محسوب می‌شد، ‌۱۲ روز پس از کودتای نظامی «آگوستو پینوشه» که به سرنگونی «سالوادور آلنده» انجامید‌، در بیمارستان درگذشت. اعضای خانواده‌ نرودا معتقدند وی در سن ۶۹ سالگی در اثر پیشرفت بیماری سرطان پروستات درگذشت؛ اما «مانوئل آریا» - راننده شخصی وی - در سال ۲۰۱۱ با اظهارات تکان‌دهنده خود مدعی شد که تزریقی که پیش از مرگ برای این شاعر برنده نوبل ادبیات انجام شد،‌ علت فوت او بوده است.

متخصصانی از آرژانتین و اسپانیا برای نبش قبر پابلو نرودا پس از گذشت ۴۰ سال به نیروهای صلیب سرخ بین‌المللی پیوستند. تلاش‌ها برای تعیین علت دقیق مرگ نرودا در شرایطی صورت می‌گیرد که در سال ۲۰۱۱ پس از نبش قبر رییس‌جمهور «آلنده» مشخص شد وی برخلاف تصورات قبلی که گفته می‌شد او در جریان کودتا و توسط سربازان پینوشه کشته شده‌، خودکشی کرده است.

پابلو نرودا دیپلمات‌، سناتور و شاعر برنده‌ جایزه‌ نوبل ادبیات بود که در جنوب سانتیاگو به دنیا آمد.