آغاز ماراتن
هیات انتخاب سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از پنج‌شنبه 7 آذر کار بازبینی آثاری را که فرم پر کرده‌اند، آغاز کردند و خبرها حاکی از آن است که برخی فیلم‌ها که در دوره‌های قبل اجازه حضور نیافتند امسال بازبینی می‌شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، سی و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی امسال برگزار می‌‌شود که قرار است فیلم‌های مطرحی از کارگردانان پیشکسوت و برجسته سینمای ایران به نمایش درآید.
از سوی دیگر، قرار است در کنار این آثار فیلم‌هایی توسط هیات انتخاب دیده شوند که در دوره‌های قبل و در دولت دهم و مدیریت جواد شمقدری در سازمان سینمایی نتوانستند وارد جشنواره فجر شوند.
اما شنیده می‌شود در سی و دومین دوره جشنواره آثاری چون «خانه پدری» کیانوش عیاری، «قصه‌ها» رخشان بنی‌اعتماد، «مهمونی کامی» علی احمدزاده، «گس» کیارش اسدی‌زاده، «این یک رویاست» محمود غفاری، «همه چیز برای فروش» علی اکبر ثقفی و «زندگی مشترک آقای محمود و بانو» روح‌الله حجازی هم شانس بازبینی دارند.
به نظر می‌رسد این امکان وجود دارد که در دوره جدید مدیریت سازمان سینمایی مشکلات این آثار برطرف شود، البته این موضوع بیشتر درباره کارگردانانی صدق می‌کند که چندمین فیلمشان را ساخته‌اند و فیلم‌های اول که سال گذشته اجازه ورود به جشنواره فجر را نیافتند، کماکان مشکلاتی دارند.
«گس»، «مهمونی کامی» و «این یک رویاست» که فیلم‌های اول این کارگردانان به شمار می‌روند تاکنون در جشنواره‌های مختلف خارجی نیز به نمایش درآمده‌اند و برخی از آنها مشکل پروانه ساخت یا نمایش دارند.
البته این فیلم‌ها به این دلیل که نسخه آنها از سال قبل آماده نمایش بوده است، هم‌اکنون به دفتر جشنواره ارائه شده‌اند و به زودی دیده خواهند شد. کار هیات انتخاب از روز پنج‌شنبه ۷ آذر ماه آغاز شده است.
آخرین خبر از جشنواره این است که اعضای هیات انتخاب بخش سینمای ایران (سودای سیمرغ) کار بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور در بخش سینمای ایران (سودای سیمرغ) و بخش فیلم‌های اول سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را آغاز کرده‌اند.
ابراهیم داروغه‌زاده، مجید رضا بالا، داریوش فرهنگ، حسین کرمی، محمد حسین لطیفی، علی معلم و مازیار میری اعضای هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ را تشکیل می دهند. کار بازبینی آثار متقاضی حضور در بخش فیلم‌های اول و سودای سیمرغ از روز پنج‌شنبه هفتم آذرماه سال‌جاری توسط اعضای هیات انتخاب آغاز شده و قرار است این هیات اول دی‌ماه اسامی فیلم‌های راه یافته به این بخش‌ها را اعلام کند.
هیات انتخاب تاکنون ۱۵ فیلم متقاضی شرکت در جشنواره را مورد بازبینی قرار داده است.
آغاز بازبینی فیلم های بخش مستند
همچنین اعضای هیات انتخاب بخش سینمای مستند نیز کار بازبینی آثار متقاضی حضور در این بخش را آغاز کرده است.
محمد درمنش، علیرضا قاسم خان، منوچهر مشیری و پریوش نظریه اعضای هیات انتخاب بخش سینمای مستند را تشکیل می‌دهند. این هیات تاکنون ۴۰ فیلم مستند متقاضی حضور در جشنواره را مورد بازبینی قرار داده است و قرار است تا پایان آذرماه پس از اتمام بازبینی فیلم‌ها، اسامی آثار راه‌یافته به این بخش را اعلام کند.