ما باید پاسخگو باشیم
طی چند روز اخیر برخی نماینده‌های کمیسیون فرهنگی نسبت به نمایش برخی فیلم‌ها در جشنواره‌ فجر اعتراض کردند. علی جنتی به انتقادات کمیسیون فرهنگی مجلس به فیلم‌های اکران شده در جشنواره‌ فیلم فجر پاسخ داد.به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه‌ی مراسم کتاب سال درباره انتقادهایی که از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس به برخی فیلم‌های اکران شده‌ جشنواره‌ فجر وارد شده، گفت: آنها به عنوان نماینده حق دارند سوال کنند و ما باید پاسخگو باشیم. وی در عین حال گفت: اما فکر می‌کنم برخی دوستان فیلم‌ها را از نزدیک ندیده‌اند و بعضی دیگر ممکن است فیلم‌ها را در گذشته دیده باشند و به نظرشان قابل مشارکت در مسابقه و حتی قابل نمایش نباشند اما تغییراتی در فیلم‌ها ایجاد شده است و آنچه اکنون اکران می‌شود، نسخه اصلاح‌شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش‌تر در آغاز کارش «ممیزی» را لفظ محترمانه «سانسور» دانسته بود، گفت: ما در ایران سانسور نداریم.علی جنتی درباره مسأله ممیزی گفت: ما در ایران سانسور نداریم، اما آن‌چه داریم قانونی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه کتاب و نشر به تصویب رسیده است و مواردی در آن ذکر شده که باید در صورت وجود داشتن در کتاب‌ها اصلاح شود. این موارد مسائلی است که با امنیت ملی، اخلاق عمومی و عفت عمومی در تعارض باشد.
او افزود: طبق قانون این موارد در کتاب‌ها اصلاح می‌شود، اما در سایر موارد نویسندگان آزاد‌ند. می‌توان کتاب‌هایی حتا درباره عقاید مذهبی و سیاسی منتشر کرد. در این زمینه دیگران هم که صاحب فکر هستند می‌توانند در پاسخ کتاب‌هایی بنویسند و نظر کتاب‌های منتشرشده را رد کنند. مواردی بوده که پیش از انقلاب کتابی چاپ شده و ۲۹ عنوان کتاب علیه آن منتشر شده است. فرهنگ کشور در سایه تضارب آرا و تبادل فکر می‌تواند رشد کند. وزیر ارشاد همچنین درباره حمایت‌هایی که قرار است از آثار برگزیده کتاب سال صورت گیرد، اظهار کرد: این حمایت‌های می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند. می‌توان به صاحبان اثر کمک مالی کرد، اما در داخل هم باید در زمینه قانون حمایت مالکیت معنوی و فکری از صاحبان آثار حمایت کرد. در حال حاضر لایحه قانونی حمایت از مالکیت معنوی و فکری در دستور کار دولت است که به مجلس می‌رسد و کمک می‌کند آثار تولیدشده به سرقت نروند و مورد سوءاستفاده قرار نگیرند.