«سرزمین کهن»تا اطلاع ثانوی متوقف شد
دنیای اقتصاد- پخش سریال تلویزیونی «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی تا اطلاع ثانوی در تلویزیون متوقف شد. سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران شنبه شب اعلام کرد: پخش سریال تاریخی «سرزمین کهن» تا زمان انجام تحقیقات و تحقق دستورات قبلی «عزت‌الله ضرغامی» رئیس رسانه ملی متوقف شده است.
به گزارش «ایسنا»، «سیدتقی سهرابی» مدیرکل روابط عمومی صداوسیما دراین‌باره گفت: هفته جاری هیاتی از سوی رئیس رسانه ملی برای بررسی و بازخورد پخش سریال «سرزمین کهن» به برخی استان‌های کشور سفر خواهد کرد. این گروه ماموریت دارد از طریق گفت‌وگوی مستقیم با معترضان، منتقدان و همچنین ائمه جمعه، نخبگان و مسوولان استان‌های یاد شده گزارش جامعی به رئیس سازمان ارائه دهد.
سهرابی تصریح کرد: ادامه پخش این سریال منوط به نتیجه تحقیقات و تحقق کامل دستورات قبلی رئیس محترم سازمان خواهد بود. در پی این اعتراضات رئیس سازمان صداوسیما طی نامه‌ای، تذکراتی را خطاب به معاونت سیما ابلاغ کرد.
سریال «سرزمین کهن» که داستانی از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی را روایت می‌کند، به‌خاطر اعتراضات هموطنان بختیاری قرار است تا زمان تعیین تکلیف برای آن، پخش نشود. هموطنان بختیاری معتقدند این سریال از برخی از رهبران ایل بختیاری که در دوران مشروطه نقش بسزایی داشتند، با الفاظی توهین‌آمیز یاد کرده است.
معترضان بخش‌هایی از این سریال تلویزیونی را «ضد ایرانی» و دارای محتوای توهین‌آمیز نسبت به بختیاری‌ها می‌دانند. دامنه این اعتراضات تا جایی پیش رفت که به گزارش «ایسنا» استاندار خوزستان با حضور در جمع معترضان به پخش سریال «سرزمین کهن» در مقابل صدا و سیمای مرکز خوزستان، گفت: قوم بختیاری یکی از اقوام سرافراز و غیور کشورمان است و در طول تاریخ دلیری و شایستگی زنان و مردان آن همواره نمایان بوده است.
دو روز قبل نیز رئیس سازمان صدا و سیما درباره شائبه توهین به اقوام لر در سریال «سرزمین کهن» گفت: ایجاد کوچک‌ترین بدبینی و بی‌اعتمادی عزیزان لر نسبت به فرزندان پر تلاش و خدمتگزارشان در رسانه ملی قابل تحمل نیست و باید از این رنجش‌خاطر به خداوند بزرگ پناه برد. حالا باید منتظر نتیجه دلجویی هیات ارسالی صدا و سیما از هموطنان بختیاری بود تا سرنوشت سریال کمال تبریزی مشخص شود.
همچنین کمال تبریزی کارگردان، عباس سلیمی نمین- مشاور تاریخی پروژه و سایر دست‌اندرکاران سریال «سرزمین کهن» در نامه‌ای به معاونت سیما در مورد نقش برجسته قوم بختیاری و مبارزات آنان در این سریال توضیح دادند و در پایان این نامه چنین نوشته‌اند: چنانچه پخش قسمت‌های اولیه این مجموعه موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز بختیاری شده است؛ مراتب عذرخواهی خود را اعلام می‌کنیم.
این سریال پیش از شروع پخش نیز با مشکلاتی از جمله به تعویق افتادن زمان پخش مواجه شده بود. کمال تبریزی کارگردان این مجموعه تلویزیون از سال ۸۷ تصویربرداری «سرزمین کهن» را آغاز کرد، سریالی که عنوان سریال الف ویژه تلویزیون را به همراه دارد و روایتگر داستانی است که از سال ۱۳۲۰ آغاز می‌شود و تا ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ ادامه پیدا می‌کند و شامل سه فاز است که در هر فاز مقطعی از تاریخ معاصر ایران به تصویر کشیده شده است.