شیوه منطق در ارشاد تدبیر و امید
گروه فرهنگ و هنر- آیین اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی با حضور جمعی از مسوولان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی کشور از جمله علی جنتی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیرارشاد، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اهالی رسانه و فرهنگ و هنر و پیشکسوتان و فعالان مطبوعات و رسانه کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد.
در این مراسم علاوه بر معرفی و تقدیر از ۳۵ نفر به عنوان برترین‌های این دوره جشنواره مطبوعات، برنامه‌های جانبی نیز تدارک و اجرا شد که گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان و تجلیل از آنها از جمله آنها بود.
خودسانسوری و نبود امنیت شغلی مشکل اصلی اهالی رسانه است
در ادامه مراسم اختتامیه بیستمین دوره جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها حجت‌الاسلام دعایی و مهدی محسنیان راد به جای حسین انتظامی سخنرانی کردند.
محسنیان‌راد با اشاره به توقعات مدیران و مسوولان کشور از سال ۵۷ تا امروز گفت: بعضی از سیاست‌های سلیقه‌ای و باید و نبایدها که هر مدیر تعیین کرده است، باعث شده در این مدت نظریه‌های مختلف در رسانه‌ها با هم در جدال باشد. امروز نیز همین امر باعث شده تا روزنامه‌نگاران دچار یک سردرگمی مقطعی شده و خودسانسوری و نبود امنیت شغلی نتیجه آن است.
محسنیان راد با اشاره به وضعیت قانون مطبوعات گفت: قانون مطبوعات در کشور بعداز ۷۰سال از انتشار روزنامه منتشر شد. رفتار‌های سلیقه‌ای باعث شده که حتی مواقعی که آزادی در مطبوعات زیاد می‌شود، روزنامه‌نگار ایرانی درست از آن استفاده نکند. زیرا روزنامه‌نگار ایرانی یاد نگرفته است که در دوره آزادی چه کند و بعضا بعضی مطالب تبدیل به فحاشی و انتقاد مخرب شده است.
هیچ کتابی در وزارت ارشاد گیر نکرده است
حجت الاسلام دعایی نیز طی سخنانی با اشاره به لزوم حفظ حریم و اعتبار افراد گفت: حضرت امام به حفظ حریم افراد بسیار اهمیت می‌دادند و حتی اگر ما درباره مساله‌ای استفتا‌ می‌کردیم که پاسخ آن باعث می‌شد به حرمت کسی خدشه وارد شود، جواب آن استفتا را نمی‌دادند.
وی با تشکر از صبر و بردباری وزیر ارشاد و رئیس‌جمهور در مقابل منتقدان گفت: با تدبیر درست وزیر ارشاد، معاونت فرهنگی و معاونت مطبوعاتی امروز هیچ کتابی در ارشاد گیر نکرده است؛ ضمن آنکه تاریخ نشان داده است تحمل دگراندیشان و اهل فکر ثمرات خوبی را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: معاون فرهنگی شخصیت بالایی دارد و می‌تواند فضای فرهنگی را به خوبی جلو ببرد.
دعایی خطاب به گلایه‌ای که رضا رفیع مجری برنامه به طنز درباره‌ گیرکردن کتاب‌ها در وزارت ارشاد مطرح کرد، گفت: در حال حاضر هیچ اثری در بخش کتاب ارشاد گیر نکرده و به همه‌ آنها به‌درستی پاسخ داده می‌شود. خاطرم هست که در دوران وزارت ارشاد آقای خاتمی، رمانی به وزارت ارشاد رسید که مسائل زیادی داشت، معاون فرهنگی آن زمان، آقای فریدزاده که بسیار شخص فرهیخته‌ای بود، نویسنده را خواست و ساعتی منطقی با او صحبت کرد و او هم پذیرفت. این‌گونه شد که رمان «رازهای سرزمین من» به‌عنوان یک اثر ماندگار از رضا براهنی باقی ماند. همین شیوه اکنون در وزارت ارشاد در حال اجرا است.