انصراف سینماگران از دریافت یارانه
گروه فرهنگ و هنر - دیدار نوروزی سینماگران با حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران ارشد سازمان سینمایی عصر دوشنبه در خانه سینما برگزار شد.
دیدار نوروزی اهالی سینما با حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با هدف کمک سینما به دولت یازدهم مبنی بر انصراف از دریافت یارانه عصر دوشنبه در خانه سینما در حالی برگزار شد که محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در صحبت‌هایش به مسائل صنفی اهالی سینما پرداخت و گفت: موضوع عضویت در صنف به مباحثی چون بیمه و بیمه بیکاری پیوند می‌خورد. من از حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی درخواست می‌کنم که به این دو مولفه توجه ویژه‌ای بکند.وی با اشاره به صندوق بیمه بیکاری گفت: نکته دوم بحث صندوق بیمه بیکاری است که در قانون برنامه چهارم تاکید شده بود این صندوق راه‌اندازی شود و در پایان دولت نهم درخواست کردیم تا صندوق بیمه بیکاری تاسیس شود، اما مدیران در آن زمان تشخیص دادند مبالغی که باید صرف تاسیس صندوق بیمه بیکاری شود بهتر است که به شکل بن گوشت، مرغ و کارت‌های هدیه اهدا شود.
مدیرعامل خانه سینما در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: با این اوصاف آنچه مربوط به حوزه صنفی است انجام شد و بانک اطلاعات هم مشخص است و فقط باید مدیریت سازمان سینمایی به آن لبیک بگوید. از همین رو امیدوارم امسال سال تقویت امنیت شغلی از سوی خود ما در صنوف باشد و مدیران سازمان سینمایی این مقوله را جدی بگیرند.رضا کیانیان یکی از سخنرانان این دیدار نوروزی گفت: ما سینماگران اعلام می‌کنیم که یارانه نمی‌گیریم و این یارانه را در خزانه دولت یازدهم می‌گذاریم تا اگر روزی دولت روحانی مشکلات اقتصادی را به حداقل نرساند مدعی باشیم که ما کمک کردیم؛ اما این شما بودید که نتوانستید.حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در نشست نوروزی خود با اهالی سینما گفت: امروز برای تبریک ایام نوروز نزد شما آمده‌ام. رسم است در ایام نوروز به خانه‌های یکدیگر می‌رویم و سر سفره‌های هفت سین می‌نشینیم. من تصمیم گرفته‌ام امسال به جای این، شما به دفتر کارم در سازمان سینمایی بیایید و دید و بازدید انجام دهیم. من به خانه شما آمده‌ام تا هم دید و بازدید کنم و هم از شما انرژی بگیرم.رئیس سازمان سینمایی گفت: خوشحالم که سینماگران طرح انصراف از یارانه‌ها را از خود شروع کرده‌اند. ایوبی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اولویت‌ها و سیاست‌های اعلام شده از سوی این سازمان گفت: اولویت‌ها و سیاست‌هایی که در سال گذشته اعلام شد به هیچ وجه به معنای دستور یا بخشنامه نیست، چرا که معتقدیم تمام مباحث حمایتی و هدایتی باید در اتاق شیشه‌ای و بسیار شفاف و صادقانه انجام شود به همین دلیل هیچ فاصله‌ای بین مدیر و سینماگر قائل نیستیم.
شیوه‌نامه حمایت از فیلم‌ها اعلام می‌شود
رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه چه زمانی حمایت از فیلم‌ها از سوی سازمان سینمایی و بنیاد فارابی از سر گرفته می‌شود نیز گفت: روند حمایت‌ها اکنون شروع شده و دوستان در بنیاد فارابی در حال کار هستند. ضمن آنکه جدول نحوه حمایت‌ها آماده شده که هفته آینده اعلام خواهد شد.
«کن» جایی نیست که بدون برنامه بتوان در آن کاری کرد
معاون وزیر ارشاد درباره حضور مسوولان سینمایی در جشنواره فیلم کن که یک ماه دیگر در فرانسه برگزار می‌شود و معمولا هیات ایرانی متشکل از مدیران سینمایی در آن شرکت می‌کنند و درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده برای چتر سینمای ایران در حاشیه جشنواره فیلم کن گفت: دوستان‌مان در حال برنامه‌ریزی هستند و باید بگویم که تمام برنامه‌ها و قرارهای ملاقات تخصصی از همین حالا تنظیم شده است.
این مدیر سینمایی که پیش از این رایزن فرهنگی ایران در فرانسه بوده است، خاطرنشان کرد: جشنواره کن جایی نیست که بخواهیم اول به آن سفر کنیم و بعد که به آنجا رسیدیم تازه ببینیم که چه‌ کار می‌شود، کرد. همان‌طور که گفتم تمام قرار ملاقات‌های تخصصی از همین الان تنظیم شده و چتر سینمای ایران با حضور تمام موسسات داخلی حاضر، محلی تخصصی برای معرفی سینمای ایران خواهد بود.
جشنواره کودک دو سالانه نمی‌شود
معاون وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره دوسالانه شدن برگزاری جشنواره کودک که پیش از این درباره آن سخن گفته بود گفت: برای دوسالانه شدن جشنواره کودک این بحث مطرح شد که این جشنواره، یک فستیوال بین‌المللی جا افتاده است که جزو جشنواره‌های رده الف تلقی می‌شود. به همین دلیل هم ممکن است دوسالانه‌ شدنش این امتیازها را از ما بگیرد.
وی تاکید کرد: با توجه به این دلایل، جشنواره کودک قطعا دوسالانه نخواهد شد، اما این امکان وجود دارد چنانچه سالی به اندازه کافی فیلم ایرانی برای جشنواره نداشته باشیم، بحث رقابت کمرنگ شود و فیلم‌های ایرانی در کنار محصولات خارجی در جشنواره کودک نمایش داده شود و رقابت کنند.