44/8 میلیون یورو سود از سینما

دنیای اقتصاد: فستیوال کن ۲۰۱۴ در حال برگزاری است و علاوه بر حضور تعداد زیادی از ستاره‌های سینمای جهان که در این مهم ترین فستیوال سینمایی دنیا شرکت می‌کنند، جنبه‌های دیگری از برگزاری این فستیوال هم می‌تواند برای توجه کسانی که فستیوال‌های سینمایی را در ایران مدیریت می‌کنند، جالب باشد. رشد اقتصادی جشنواره «کن» به عنوان یک جشنواره مهم سینمایی در اروپا صرفا به فروش بلیت‌، جذب مخاطب یا بازار فروش فیلم‌ها نیست، بلکه پارامترهایی در افزایش سود این جشنواره مورد اهمیت است که شاید بخش کوچک آن بازار فیلم باشد. در این گزارش با بخشی از تجارت ۱۲ روزه جشنواره کن که تا ۸/۴۴ میلیون یورو در رشد اقتصادی این شهر تاثیر دارد آشنا شوید.

بنابر گزارش سال ۲۰۱۳ صندوق مالی فرانسه به بررسی میزان سود و ضرر جشنواره‌هایی پرداخت که در شاخه‌های مختلف برای این کشور سودآوری می‌کند که یکی از مهم‌ترین این جشنواره‌ها «کن» بود. کارشناسان اقتصادی ابعاد مختلفی از شاخص‌های مالی جشنواره را برای ورود ارز به این کشور مورد بررسی قرار دادند که از جمله آن می‌توان به افزایش جمعیت شهر، خریدهای توریستی و کمک‌های ملی و جذب اسپانسرهای مالی اشاره کرد. همزمان با برگزاری جشنواره ۱۲ روزه «کن» جمعیت این شهر کوچک ساحلی فرانسه تا سه برابر افزایش پیدا کرده و تا ۲۰۰ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند. این جشنواره نه‌تنها برای نویسندگان، بازیگران، کارگردانان و حتی مخاطبان جالب است بلکه موقعیت مناسبی برای تجارت و رشد اقتصادی نیز هست. این گزارش نشان می‌دهد که چه شاخص‌هایی برای سودآوری جشنواره مورد اهمیت است.

توریست‌ها: یازده میلیون یورو

اغلب حاضران در جشنواره حتی به اندازه یک نوشیدنی نیز خرید می‌کنند. دولت بخش‌های مختلفی را در این شهر برای خرید در نظر گرفته است که بیشتر سود را از گردشگران همین خرید‌ها دارد.

صندوق‌های عمومی: چهار میلیون یورو

این مبلغ از مرکز سینمای ملی وزارت فرهنگ فرانسه برای برگزاری جشنواره پرداخت می‌شود و بخشی از کمک دولت به این شهر است.

ورودی شرکت کنندگان: چهار میلیون یورو

بیش از ۱۲ هزار شرکت‌کننده هر سال در این جشنواره شرکت می‌کنند که ورودی آنها بین ۲۷۹ تا ۳۹۸ یورو است.

ورودی بازار فروش فیلم‌ها: ۴/۲ میلیون یورو

افراد خاص و شرکت‌ها برای جذب حامی مالی و یا به دست آوردن جواز ساخت فیلم‌هایشان مجبور به اجاره فضا و غرفه هستند که هزینه آن با توجه به محدوده و بزرگی آن بین ۲۱۳ یورو تا ۴۲۳ یورو است.

حامیان مالی: ۸/۵ میلیون یورو

بزرگ‌ترین حامیان مالی این جشنواره گروه جواهرسازی کوپارد (Chopard)، اُرئال و رنو هستند که جواهرات، آرایش و حمل و نقل چهره‌های دعوت شده را تضمین می‌کنند.

کمک مالی دولت به این شهر: دو میلیون یورو

امنیت یکی از پرهزینه‌ترین خدمات جشنواره است که معمولا با بودجه کمکی دولت بیش از ۱۰۰ پلیس و مامور امنیتی و حفاظتی برای حفاظت از مهمانان در طول این ۱۲ روز استخدام می‌شوند.

حق نمایش در تلویزیون: ۶ میلیون یورو

تنها شبکه‌ای که حق نمایش مراسم افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره را دارد شبکه کانال پلاس است که در سال ۲۰۱۰ با پرداخت ۶ میلیون دلار این حق را به دست آورده است.

***

شصت و هفتمین دوره فستیوال سینمایی کن از چهارشنبه گذشته در این شهر ساحلی آغاز شده و تا یکشنبه آینده ادامه خواهد داشت.