مراسم پایانی بخش فیلم مستند شانزدهمین جشن سینمای ایران با صحبت‌های مدیرعامل خانه سینما درباره موضوع سیاه‌نمایی در سینمای مستند همراه شد. محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در سخنانش با اشاره به موضوع سیاه‌نمایی در سینمای مستند که از سوی عده‌ای مطرح می‌شود، گفت: وقتی بحث سینمای مستند مطرح می‌شود موضوعاتی چون سینمای اجتماعی، سیاه‌نمایی و حضور چنین فیلم‌هایی در عرصه بین‌المللی مطرح می‌شود؛ به طوری که این سیاه‌نمایی یک امر پذیرفته‌شده و قطعی از سوی کسانی تلقی می‌شود که آن را مطرح می‌کنند و کارشناسان مختلفی از تریبون‌های مختلف درباره این موضوع که امری نسبی است به طور قطعی صحبت می‌کنند؛ کاری که آدم‌های عاقل انجام نمی‌دهند، چون آدم عاقل در مورد مسائل قطعی هم نسبی حرف می‌زند.

عسگرپور ادامه داد: ما دنبال این هستیم که بگوییم سینمای ما نجیب است، اما برخی از سینمای نانجیب حرف می‌زنند. فکر کردیم که سمیناری را بعد از این جشن با عنوان سینمای اجتماعی‌، مستند یا به طور روشن‌تر سیاه‌نمایی برگزار کنیم، اینکه بگوییم سیاه‌نمایی دقیقا یعنی چه؟ و برای این کار از کسانی دعوت کنیم که از سیاه‌نمایی سینمای ایران در سطح بین‌المللی‌صحبت می‌کنند.

او با اشاره به موفقیت فیلم رخشان بنی‌اعتماد در جشنواره ونیز گفت: آخرین مورد این قضیه فیلم «قصه‌ها»ی خانم بنی‌اعتماد است که در جشنواره ونیز موفقیت‌هایی را به‌دست آورد. اگر سینمایی این نوع فیلم‌ها هم در آن تحمل نشود دیگر نمی‌دانم چه چیزی از این سینما می‌تواند باقی بماند.

از حاشیه‌های این مراسم زمانی بود که فرشته طائرپور برای اهدای جایزه بخش تهیه‌کنندگی فیلم مستند نیمه‌بلند به روی سن رفت و در صحبت‌هایی گفت: خوشحالم که چنین جشن‌هایی در خانه سینما برگزار می‌شود. امشب دلم می‌خواست درباره اشکالات جشنواره سینمای مستند که البته همه‌چیزش خوب است صحبت کنم، اما از ترس برخی رسانه‌ها حرف نمی‌زنم.

برگزیدگان بخش فیلم مستند شانزدهمین جشن سینمای ایران به شرح زیر معرفی شدند: تندیس بهترین فیلم کوتاه مستند:«آک، آپ، آس» ، تندیس بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند: محمدعلی هاشم زهی برای فیلم «آک، آپ، آس»، تندیس بهترین فیلم نیمه‌بلند مستند: «شاه‌جهان» به تهیه‌کنندگی حسن نقاشی، تندیس بهترین کارگردان فیلم نیمه‌بلند مستند: حسن نقاشی برای فیلم شاه‌جهان، تندیس بهترین فیلم بلند مستند: «خاطراتی برای تمام فصول» به تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق کریمی، تندیس بهترین کارگردان فیلم بلند مستند: محسن استاد علی برای فیلم «جایی برای زندگی».