تعدد مراکز تصمیم‌گیری

گروه فرهنگ‌وهنر: بحث نمایش فیلم‌هایی که پروانه ساخت دارد، اما پروانه نمایش آن به مشکل برمی‌خورد درحالی به بحثی کهنه تبدیل می‌شود که سال‌هاست کسی برای حل آن فکری نکرده است. در چهار سال اول دولت قبل فیلم‌هایی مثل «آتشکار» و «به رنگ ارغوان» به مشکل ممیزی خورد و در چهار سال دوم همان دولت این فیلم‌ها نه‌تنها اکران شدند که جایزه‌های جشنواره فجر را هم گرفتند. اگر بخواهیم به سال‌های قبل هم برگردیم باز هم وضعیت به همین منوال بوده است. فیلم‌هایی وجود داشتند که در دوره‌ای مجوز اکران نگرفتند و در دوره دیگری بی‌هیچ مشکلی اکران شدند و با استقبال هم مواجه شدند. اخیرا رونوشت جدید این مساله برای چند فیلم به وجود آمده است. «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» دو فیلمی هستند که باعث شده بیشترین هجمه به سازمان سینمایی حجت‌الله‌ایوبی وارد شود. در همین راستا قرار است همایش سه‌روزه‌ای در خانه سینما برگزار شود تا این مساله را مورد واکاوی قرار دهد. مساله مورد بررسی در این همایش این است که وقتی فیلمی از سازمان سینمایی و وزارت ارشاد و شوراهای مختلف مجوز ساخت می‌گیرد و سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم را تا پای نمایش پیش می‌آورند، چرا اکران آن با فشارهای بعضی از نگاه‌های سلیقه‌ای دچار مشکل می‌شود و کسی هم مسوولیت نمایش فیلمی را که پروانه ساخت دارد برعهده نمی‌گیرد؟ این مورد را روز گذشته حجت‌الله ایوبی درگفت‌وگو با «ایسنا» عنوان کرده است.

در حال تعامل با مجلس

در همین رابطه رئیس سازمان سینمایی می‌گوید که نامه‌هایی مبنی بر جلوگیری از اکران چند فیلم ازجمله «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» از مجلس به سازمان سینمایی رسیده اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است و در حال تعامل با مجلس است. ایوبی در توضیح بیشتر درباره نامه کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون فرهنگی مجلس برای اکران نشدن دو فیلم «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» می‌گوید: اصل نامه درست است. کمیسیون فرهنگی مجلس درخواست دارد که نه‌تنها دو فیلم بلکه تعداد بیشتری از فیلم‌ها اکران نشوند و برای آنها مساله و سوال دارند. همچنین کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس هم درباره این دو فیلم سوال کرده‌اند و قرار شد هر دو فیلم را ببینند.

وی درباره اینکه سازمان سینمایی می‌خواهد در مقابل این نامه چه واکنشی نشان دهد، می‌گوید: اکنون در حال رفت و آمد به مجلس و گفت‌وگو با نمایندگان محترم هستیم چرا که به تعامل معتقدیم و امیدواریم در جریان گفت‌وگو بتوانیم مشکلات را حل کنیم اما در عین حال هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

ایوبی درباره مصاحبه چندی قبل غلامعلی حدادعادل که پیشنهاد داده بود بعضی فیلم‌ها با نمایندگان مجلس دیده شود، می‌گوید: دیدن فیلم‌ها با نمایندگان محترم مجلس هم یکی از راه‌هاست. باید بگویم بعد از نامه کمیسیون تحقیق و تفحص، فیلم «قصه‌ها» را همراه با نمایندگان مجلس در این کمیسیون دیدیم اما هنوز نمایندگان نظرشان را اعلام نکرده‌اند.

«قصه‌ها» مشکل ندارد؛ «عصبانی نیستم» اصلاح شود

در این میان و با وجود تمام حاشیه‌ها وزیر ارشاد اما شاید تنها کسی باشد که پشت این فیلم‌ها ایستاده است و خبر از نمایش آنها می‌دهد. علی جنتی درباره مخالفت مجلس با اکران دو فیلم «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» می‌گوید: قصه‌ها مشکل ندارد اما عصبانی نیستم قبل از اکران نیاز به اصلاحاتی دارد.

جنتی در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره مخالفت مجلس با اکران دو فیلم «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» معتقد است: «قصه‌ها» ساخته خانم رخشان بنی اعتماد را دیده‌ام به نظرم هیچ مشکلی ندارد و اکران هم خواهد شد. قصه‌ها اثری اجتماعی است و نباید نسبت به آن حساسیت نشان داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره فیلم «عصبانی نیستم»به کارگردانی رضا درمیشیان نیز می گوید: این فیلم را هم دیده‌ام که به نظرم نیاز به تامل بیشتر دارد و با این شکل اکران شدن آن موافق نیستم. به نظرم باید با اصلاحاتی به اکران عمومی برسد.

همایش تعدد مراکز تصمیم‌گیری

آخرین کاری که اهالی سینما تصمیم گرفته‌اند در این باره انجام دهند برگزاری همایشی است با عنوان«تعدد مراکز تصمیم‌گیری در اکران فیلم ها».فرهاد توحیدی رئیس هیات‌مدیره خانه سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه همایش «تعدد مراکز تصمیم‌گیری در اکران فیلم‌ها» به مدت سه روز در تهران برگزار می‌شود، گفت: امیرحسین علم الهدی به عنوان دبیر همایش «تعدد مراکز تصمیم‌گیری در اکران فیلم ها» انتخاب شده است و به‌زودی سرفصل‌های این همایش را اعلام می‌کند.وی تاکید کرد: در این نشست درباره فیلم‌های دارای پروانه نمایش که صاحبان برخی سالن‌های سینما با آنها قرارداد نمی‌بندند، صحبت می‌شود.توحیدی درباره ضرورت برپایی چنین همایشی توضیح داد: به هر حال وقتی وزارت ارشاد به فیلمی مجوز اکران می‌دهد این مجوز باید مورد احترام همه نهادها و افراد باشد ولی گاهی می‌بینیم فیلمی که مجوز رسمی اکران دارد دچار مشکل می‌شود به همین دلیل قصد داریم از همه ذی‌نفعان و کسانی که معترض به اکران برخی فیلم‌های دارای پروانه نمایش هستند، دعوت کنیم در یک نشست کارشناسی به بحث و تبادل نظر بپردازند.