رکورد9 میلیاردی موش‌ها

گروه فرهنگ وهنر: سال ۱۳۹۳ را باید نقطه عطف سینمای ایران، دست کم در ۱۰ سال اخیر دانست. در ماه‌های اخیر خبرهای خوب هر روز به گوش می‌رسد و امید تداوم این مسیر، قطعا بدون در نظر گرفتن فروش و استقبال مخاطب از فیلم‌ها میسر نخواهد شد. در سایه فروش بالای «شهر موش‌ها ۲»، از فیلم‌های دیگر هم استقبال خوبی شده است. از سویی دیگر استقبال قابل توجه از فیلم‌های گروه «هنر و تجربه» و به‌ویژه فیلم «ماهی و گربه» که بارها به سانس نمایش فوق‌العاده رسید نشان می‌دهد سینمای ایران نیاز به طرح‌های تازه برای رونق بیشتر دارد.آخرین خبر خوب برای سینمای ایران آمار فروش فیلم سینمایی «شهر موش‌ها ۲» به کارگردانی مرضیه برومند بود که روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد و این فیلم بالاخره توانست رکورد اخراجی‌ها ساخته مسعود ده نمکی را بشکند وبا فروش ۹ میلیارد تومانی تا حالا پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران لقب بگیرد. امسال سه فیلم «طبقه حساس»، «کلاشینکف» و «رد کارپت» با بازی رضا عطاران در اکران با استقبال بسیاری مواجه شدند و همچنین «شهر موش‌ها۲» با فروش بالای خود رکوردهای فروش سینمای ایران را تغییر داده است. براساس آمار ثبت شده در سینمای ایران، سال ۱۳۶۸ پرفروش‌ترین سال سینمای ایران بوده و سال ۱۳۹۱ فیلم‌های روی پرده کمترین میزان فروش را داشته‌اند. در سال ۱۳۶۸ سینمای ایران ۸۰ میلیون مخاطب داشته که آماری نزدیک دو برابر جمعیت کشور آن سال بوده است و در سال ۱۳۹۱، کمی بیش از ۹ میلیون نفر به سینما رفته‌اند.

نگاهی به تاریخ

سال ۱۳۶۸ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران و یکی از پررونق‌ترین مقاطع اکران در سراسر کشور بوده است. در این سال با وجود رونقی که گیشه داشت، تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران سینمایی، نگرانی‌هایی نسبت به کاهش تعداد مخاطبان داشتند و برای جلوگیری از آسیب‌هایی احتمالی گاه به سمت فیلم‌های تجاری گرایش پیدا کردند. برخی از این فیلم‌ها ابتدا در شهرستا‌ن‌ها به نمایش درآمدند تا زمینه مناسب‌تری برای جذب تماشاگر به وجود آید. از جمله فیلم‌های پرفروش سال ۱۳۶۸ می‌توان به «سرب» به کارگردانی مسعود کیمیایی با فروش ۶۸ میلیون ریال، «زرد قناری» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد با فروش ۷۰.۸۱۰.۵۰ ریال، «عروسی خوبان» ساخته محسن مخملباف با فروش ۸۷ میلیون ریال، «کشتی آنجلیکا» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا با فروش ۹۳.۳۴۸.۱۸۰ ریال، «در مسیر تندباد» مسعود جعفری جوزانی با فروش ۹۷.۷۲۲.۱۲۰، «بای‌سیکل‌ران» به کارگردانی محسن مخملباف با فروش ۱۰۲ میلیون ریال، «روز باشکوه» به کارگردانی کیانوش عیاری با فروش ۱۳۲ میلیون ریال، «گلنار» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی با فروش ۱۶۰ میلیون ریال اشاره کرد.

«باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی هم از فیلم‌های اکران شده این سال است که به فروش ۳۳.۸۶۵.۵۶۰ ریالی دست پیدا می‌کند. با این حال طبق اعلام علی سرتیپی تهیه‌کننده این فیلم، «شهر موش‌ها۲» تاکنون در تهران ۵ میلیارد و ۲۲۰میلیون تومان فروش داشته و این رقم در شهرستان‌ها به سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان رسیده است. علی سرتیپی در این رابطه می‌گوید: فروش کلی شهر موش‌ها به ۹ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان رسیده و امیدوارم با ادامه نمایش فیلم و اضافه شدن مخاطبان دانش‌آموز میزان فروش به ۱۲ میلیارد تومان هم برسد. نکته قابل تامل به گفته سرتیپی این است که شهرموش‌ها از معدود فیلم‌هایی است که وزارت آموزش و‌ پرورش نمایش آن را برای تمام دانش‌آموزان تصویب کرده و با توجه به تسهیلاتی که عوامل فیلم در نظر گرفته‌اند، به احتمال زیاد فروش خوب این فیلم ادامه خواهد داشت. سرتیپی همچنین با بیان اینکه تا به حال تعداد تماشاگران «شهرموش‌ها ۲» بیشتر از ۲ میلیون نفر بوده است، ابراز امیدواری کرد که این تعداد به حدود چهار میلیون نفر هم برسد.