برندها در بازار موسیقی

دنیا سهرابی- یاسین نمکچیان: بامداد دوشنبه گذشته کیتارو آهنگساز برجسته ژاپنی به ایران آمد تا دور جدید روابط فرهنگی ایران در عرصه بین‌المللی شکل بگیرد. این آهنگساز ژاپنی امروز در حالی در تالار بزرگ وزارت کشور به صحنه خواهد رفت که بلیت‌های کنسرت او با قیمت‌های گران ۸۰ تا ۱۹۵ هزار تومان در مدت زمان کوتاهی به فروش رسید و هزاران علاقه مند استقبال خود را از حضور چهره‌های سرشناس در کشور این‌گونه به نمایش گذاشتند. در سال‌های پس از انقلاب این اولین بار است که هنرمندی تا این اندازه مشهور برای اجرای برنامه به ایران می‌آید. حضور او از یک‌سو می‌تواند دریچه‌های تازه‌ای را در فضای فرهنگی باز کند و از سویی دیگر چرخه اقتصاد هنر را با شتاب بیشتری به چرخش در بیاورد. بر اساس اخبار منتشر شده در روزهای اخیر، حضور کیتارو در ایران آغاز یک پروژه است. پروژه‌ای که قرار است با حضور هنرمندان مطرح دیگری ادامه پیدا کند تا موسیقی ایران فاز جدیدی را به تجربه بنشیند. اینکه حضور ستاره‌های جهانی تا چه اندازه می‌تواند باعث رشد اقتصاد موسیقی ایران شود سوالی است که باید مورد واکاوی قرار بگیرد تا نتیجه تاثیر اقتصادی این اتفاق به تصویر کشیده شود.

در همین رابطه پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: قطعا اگر شرکت‌ها و مسوولان آنها برنامه‌ریزی درست داشته باشند، چنین حرکت‌هایی می‌تواند بسیار سودآور باشد.

او می‌افزاید: همان‌طور که می‌دانید کنسرت‌های خارجی در همه جای دنیا بسیار سودآورهستند و به‌عنوان یک بعد مالی روی آنها حساب می‌کنند. ما نیز با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم این کنسرت‌ها را به بازدهی مالی خوب برسانیم. ولی به‌طور کلی برگزاری کنسرت در ایران به دلایل مختلف از جمله گران بودن هزینه اجاره سالن نمی‌تواند سود چندانی داشته باشد. سالن‌های بزرگ جز تالار وحدت قیمت‌های بسیار هنگفتی دارند که متاسفانه در هیچ چیز جز در مورد قیمت با سالن‌های بزرگ و استاندارد دنیا رقابت می‌کنند و حتی در مواردی گران‌تر از آنها هستند.

وی در ادامه با تاکید بر مشکلات موجود می‌گوید: قیمت سالن‌ها در ایران گاهی از قیمت سالن‌های استاندارد دنیا نیز بالاتر است و این موجب می‌شود که نتوان از موسیقی به خوبی درآمد داشت و مانند کشورهای خارجی به درآمدزایی آن فکر کرد. قیمت بالای اجاره سالن‌ها در قیمت بلیت کنسرت‌ها تاثیر مستقیم دارد؛ بنابراین بسیاری از اقشار جامعه توانایی استفاده از این رویکرد فرهنگی-هنری را ندارند. اصلا یکی از دلایل اصلی قیمت گران بلیت‌های کنسرت‌ها همین مساله گرانی اجاره سالن است. این اجاره سنگین حتی باعث می‌شود که در شهرستان‌ها بسیاری از هنرمندان موسیقی سنتی نتوانند حضور داشته باشند و به برگزاری کنسرت اقدام کنند. چون هزینه سالن کفاف برگزاری کنسرت را نمی‌دهد و عملا امکان برگزاری کنسرت موسیقی سنتی در شهرستان‌ها به همین یک دلیل، وجود ندارد. با همه این حرف‌ها ارجمند تاکید می‌کند اگر با برنامه‌ریزی خوب و دقیق پیش برویم می‌توان نسبت به برگزاری چنین کنسرت‌های ابراز خوش‌بینی کرد و می‌توان به عنوان یک منبع مالی و اقتصادی روی آن حساب باز کرد.

انحصاری بودن اقتصاد موسیقی

از سویی دیگر هنرمندان ایرانی هم از حضور چهره‌های جهانی در کشور خوشحالند واین روند را به سود فضای فرهنگی می‌دانند. بابک ریاحی پور آهنگساز و نوازنده معروف ایرانی معتقد است که آهنگسازی مانند کیتارو بسیار طرفدار دارد و حضورش باعث رونق اجرای موسیقی زنده می‌شود.این هنرمند در عین حال با اشاره به اینکه موسیقی ایران دچار تک صدایی شده و باید صداهای بیشتری در آن وجود داشته باشند می‌گوید: «باید نوازندگان و آهنگسازان در سبک‌های دیگر موسیقی نیز به ایران دعوت شوند و بتوانند اجرا داشته باشند.»

ریاحی‌پور با اشاره به انحصاری بودن اقتصاد موسیقی ایران می‌گوید: «ما در ایران فقط دو سالن بزرگ برای اجرای کنسرت داریم. یکی تالار وزارت کشور و دیگری برج میلاد. این دو سالن هم تنها از برخی موسیقی‌ها و آهنگسازها استقبال می‌کنند و طبق سلیقه خودشان عمل می‌کنند. مانند این است که یک آدم فقط یک جور غذا بخورد که این نکته باعث مریضی می‌شود. این بیماری در حال حاضر در موسیقی ما کاملا وجود دارد. درحالی‌که تعالی و رشد موسیقی کشور نیاز به سبک‌های مختلف موسیقی و اجرا در سالن‌هایی با ظرفیت‌های مختلف دارد. من همیشه مایل بودم که از نوازندگان مطرح سبک جز جهان افرادی به ایران دعوت شوند و همین‌طور از سبک‌های دیگر.»

ترس کریس دی برگ از حضور در ایران

چند سال پیش قرار بود کریس دی برگ آهنگساز برجسته ایرلندی به تهران بیاید تا برای طرفدارانش اجرا داشته باشد. مقدمات سفر این هنرمند به ایران فراهم شد وتا تهران هم آمد و نشست خبری هم برگزار کرد اما در آخرین ثانیه‌ها همه چیز لغو شد. محسن رجب پور تهیه‌کننده نام آشنای موسیقی مدیریت آن برنامه را برعهده داشت. این تهیه‌کننده که سابقه ساخت آهنگ مشترک کریس دی برگ با گروه آریان را تجربه کرده است درباره حضور کیتارو در ایران نگاه کاملا متفاوتی دارد.

او می‌گوید: «به چند دلیل از این اتفاق بسیار خوشحالم. نخست به این دلیل که مشخص است نگاه مسوولان به یک هنرمند خارجی بسیار با قبل تفاوت کرده است. ده سال قبل یک هنرمند خارجی دشمن به حساب می‌آمد اما اکنون به چشم هنرمند دیده می‌شود. در عین حال که این کار بار اقتصادی بسیار مثبتی هم برای برگزار کنندگانش دارد.» رجب‌پور درباره تجربه‌اش با کریس دی برگ که البته منجر به اجرای کنسرت نشد اما به قول او دستاورد مهم‌تری داشت نیز سخن می‌گوید: «وقتی کریس دی برگ به ایران آمد فکر می‌کرد که در کشور ما هیچ امنیتی وجود ندارد. درحالی‌که هنگام برگشت گفت که به نظرم تهران از لندن هم امن‌تر است. حضور کیتارو در ایران نیز همین جنبه مثبت را دارد؛ یعنی یک خارجی به تهران می‌آید و می‌بیند که ایران آن‌طوری که در موردش صحبت می‌کردند نیست و البته کسانی هستند که آقای کیتارو را مانیتورینگ می‌کنند و بنابراین دفعه بعد دعوت کردن از یک هنرمند ساده‌تر خواهد بود.»

رجب‌پور تاکید می‌کند که حضور هنرمندان مشهور جهانی در ایران دید بدنه عام دنیا نسبت به ایران را تغییر خواهد داد.

برندها در بازار موسیقی

برندها در بازار موسیقی

برندها در بازار موسیقی