تاکتیک‌های افزایش بودجه تئاتر

گروه فرهنگ‌وهنر: درحالی‌که رقم بودجه سال ۹۴ صبح دیروز توسط رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، یکی از زیرمجموعه‌های معاونت هنری وزارت ارشاد با اعلام بودجه درخواستی خود در سال ۹۴ معاون هنری وزیر را به واکنش واداشت. بر این اساس مدیرکل هنرهای نمایشی، از ارائه بودجه ۶۰ میلیارد تومانی برای سال ۱۳۹۴ تئاتر، به معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و پس از آن علی مرادخانی این تقاضا را عجولانه خواند. از ۱۱۵ میلیارد رسیدیم به ۶۰ میلیارد!

حسین طاهری که در جلسه هیات موسس انجمن هنرهای نمایشی ایران شرکت کرده بود، ضمن دریافت گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های جاری و طرح‌های آینده انجمن، در حاشیه این بازدید، از ارائه بودجه سال ۹۴ تئاتر به معاونت هنری خبر داد و گفت: «بودجه ۶۰ میلیارد تومانی را در قالب طرح‌های مستمر و جدید به معاونت هنری ارائه داده‌ایم. امیدواریم با توجه ویژه‌ای که از آقای جنتی وزیر محترم و همچنین آقای مرادخانی معاون محترم امور هنری وزارتخانه نسبت به تئاتر سراغ داریم، این بودجه تصویب شود.»

به گزارش «ایسنا»، طاهری افزود: «در کارشناسی‌های اولیه‌ای که طی سه ماه گذشته در اداره‌کل هنرهای نمایشی صورت گرفت، رقمی بالغ بر ۱۱۵ میلیارد تومان را برای بودجه سال ۹۴ تئاتر برآورد کرده بودیم، اما با توجه به محدودیت‌های بودجه کل کشور برای سال آینده، ناچار شدیم با ملاحظاتی، به ارائه بودجه ۶۰ میلیارد تومانی بسنده کنیم و نهایتا ماه گذشته، آن را تقدیم معاونت امور هنری کردیم.» وی با اعلام آمادگی برای دفاع از جزئیات بودجه پیشنهادی در کمیسیون‌های مربوطه مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: «لازم می‌دانم از همت و اقدام خالصانه هنرمندان حوزه هنرهای نمایشی در امضا و ارائه نامه‌ای به مسوولان اجرایی و دست‌اندرکاران تقنینی کشور به‌منظور افزایش بودجه تئاتر کشور، تشکر و قدردانی کنم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به اینکه تاکنون چه مقدار از بودجه سال‌جاری تحقق یافته، گفت: «تا امروز که ماه نهم سال را سپری‌ می‌کنیم، نزدیک به سه میلیارد تومان یعنی تقریبا یک‌سوم بودجه مصوب را دریافت کرده‌ایم که بخش‌هایی از هزینه‌های‌ برگزاری اردیبهشت تئاتر، جشنواره‌های تئاتر عروسکی، استانی، کودک و نوجوان، منطقه‌ای، مریوان و... را توانسته‌ایم بپردازیم، اما برای بقیه پرداخت‌ها، همچنان با کمبود مواجهیم.» طاهری در پایان با اشاره به مساعدت وزیر و معاون امور هنری در پرداخت یک‌سوم از ۳ میلیارد تومان بدهی‌های معوقه مربوط به ادوار گذشته هنرمندان، در شهریور امسال، بیان کرد: «در جلسه‌ای که اخیرا با معاون امور هنری داشتیم، آقای مرادخانی اظهار امیدواری کرد که روند پرداخت معوقات پیشین و همچنین بدهی امسال هنرمندان تا قبل از برگزاری سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سرعت بیشتری پیدا کند و در این زمینه، قول مساعد داده شد.»

اعلام میزان بودجه تئاتر حرکت اشتباهی بود

علی مرادخانی با بیان اینکه اعلام بودجه مورد نیاز تئاتر حرکت اشتباهی بوده که از سوی مرکز هنرهای نمایشی صورت گرفته است، تاکید کرد که ما می‌توانستیم تقاضای بیشتر از اینها داشته باشیم.

معاون امور هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره اعلام بودجه تئاتر از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به این معاونت که از سوی حسین طاهری مدیر این اداره کل رسانه‌ای شده است، گفت: متاسفانه این از اشتباهاتی بود که از سوی دوستان ما صورت گرفت و این اعلام به هیچ عنوان صحت ندارد. وی توضیح داد: من خوشحال می‌شوم که بیش از این ارقام بتوانیم امکانات فراهم کنیم؛ اما واقعیت موجود چیز دیگری است. با توجه به شرایطی که دولت دارد، نسبت به هر سال درصد مشخصی دولت می‌تواند این بودجه را ارتقا بدهد. ما به عنوان طرفی که علاقه‌مند به دریافت بودجه است، می‌توانیم تقاضای بیش از اینها داشته باشیم. ضمن اینکه فقط حوزه تئاتر هم نیست، حوزه موسیقی و هنرهای تجسمی هم هست که اگر بودجه همه را روی هم جمع کنیم، شاید حدود ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز بودجه معاونت هنری باشد؛ اما واقعیت این است که دولت در شرایط خاصی به سر می‌برد که بیش از آنکه بخواهیم از دولت پول و بودجه مطالبه کنیم باید امکان‌سازی کنیم که باید به این منظور فکر کنیم و برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

معاون امور هنری در ادامه تصریح کرد: طبق خبر موثقی که دارم حداکثر تغییراتی که در بودجه سال ۹۴ نسبت به سال گذشته به وجود خواهد آمد، رشد ۱۰ تا ۱۲ درصد است. مرادخانی از ارائه پیشنهاد معاونت هنری به دولت سخن گفت و یادآور شد: در جلسه‌ای که خدمت آقای نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری بودیم، پیشنهادی را مطرح کردیم که با روی گشاده از این پیشنهاد استقبال شد. پیشنهاد ما این بود که با توجه به وضعیتی که برای فروش نفت و درآمد کشور به‌وجود آمده است، ممکن است دچار تنگناهایی در بودجه کشور بشویم و خواستیم که این تنگناها را برای حوزه فرهنگ و هنر ایجاد نکنند که این پیشنهاد با استقبال مواجه شد و این اتفاق خوبی است تا حوزه فرهنگ در اندازه خودش بتواند کارش را انجام دهد و به اندازه خود مفید هم خواهد بود. او تاکید کرد: ما خوشحال می‌شویم هرقدر بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر بودجه بگیریم و در این زمینه هم کار می‌کنیم؛ اما انتشار این خبر به این شکل صحیح نبود و من به آقای طاهری گفتم که این موضوع را اصلاح کند. مرادخانی در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: من با اعلام این خبر مخالفم؛ چون ما از سوی خودمان هر رقمی را می‌توانیم اعلام کنیم

اما وقتی مصوب نشده است، به چه دردی می‌خورد. از سوی دیگر این اشتباهی که آقای طاهری انجام دادند، این بود که وقتی این بودجه اعلام می‌شود، یک موضع فشار بر دولت تلقی می‌شود. باید بتوانیم این مشکلات را حل کنیم و اگر دولت بخواهد در این زمینه به ما کمک کند، ما هم استقبال می‌کنیم

اما باید پخته‌تر از این عمل می‌شد.