گروه فرهنگ و هنر: سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و از همین حالا گمانه‌زنی‌ها برای چهره‌هایی که سیمرغ بر شانه‌هایشان خواهد نشست آغاز شده است. جشنواره امسال تا اینجای کار بدون حاشیه برگزار شده است و به نظر می‌رسد و با همین روند به نقطه پایانی هم برسد. اکران چند فیلم قابل تامل در جشنواره امسال فضای رقابت را داغ کرده است و همین نکته را می‌توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جشنواره امسال دانست.اینکه کدام فیلم توانسته نظر مخاطبان را جلب کند واز سویی دیگر مورد توجه داوران هم قرار بگیرد بحث‌های روز محافل فرهنگی و هنری را شکل می‌دهد. روز گذشته آرای مردمی تا پایان روز هفتم اعلام شد و با شمارش ۵۵۴۷۷ رای تماشاگران از ۲۴۱ نوبت نمایش، فیلم‌های «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی با میانگین امتیاز ۳/ ۱۷، فیلم «عصریخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز ۳/ ۱۰ و فیلم «کوچه بی نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز ۲/ ۹۶ در صدر قرار گرفته‌اند. امروز هم به روال روزهای گذشته نقد و بررسی فیلم‌های حاضر در این دوره را منتشر کرده‌ایم.


طعم شیرین خیال

کارگردان: کمال تبریزیبازیگران: شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح، نازنین فراهانی و پریوش نظریه
حرف‌های کارگردان: شاید خیلی از آدم‌هایی که نسبت به محیط‌زیست اطلاعات دارند و مسائل مربوط به آن را رعایت می‌کنند، موضوعات مطرح شده در فیلم را بدانند، اما مهم قاطبه مردم است که «طعم شیرین خیال» را درک کنند و این احساس را داشته باشند که با آینده خطرناکی روبه‌رو هستند. از زمان نوشتن فیلمنامه و بعد در طول ساخت فیلم فکر می‌کردم حرفی را می‌زنیم که همه یا اغلب گوش‌ها برای شنیدن ‌آن بسته است و ما مجبور بودیم فریاد بزنیم و شعار بدهیم تا آنهایی که خواب هستند یا خود را به خواب زده‌اند بیدار شوند و به موضوع فکر کنند. اگر جایی احساس می‌شود که فیلم شعار می‌دهد، خودم هم این احساس را داشتم، اما ابایی از آن وجود نداشت. «طعم شیرین خیال» را می‌شد، پیچیده‌تر و عمیق‌تر کرد، اما شاید همین موضوع باعث می‌شد برخی از مسائل گنگ شود درحالی‌که من قصد داشتم فیلم را برای مخاطب عام و همه مردم کوچه و بازار بسازم تا تاثیری روی زندگی روزمره آنها داشته باشد. آنچه در این فیلم می‌بینید، واقعیت نیست بلکه خیال است و کشورهای جهان سوم باید تصور کنند که چه آرمان‌ها و خیال‌هایی می‌توانند داشته باشند و آن را چگونه می‌توان به واقعیت تبدیل کرد.
نازنین بیاتی: سعی کردم در نقشی کلیشه نشوم و به نظرم این نقش هم کلیشه نبود، اما دوست دارم در نقش‌های دیگری هم خودم را محک بزنم.



شیفت شب

کارگردان: نیکی کریمیبازیگران: محمدرضا فروتن، ‌لیلا زارع، امیر حسین آرمان، سحر قریشی
حرف‌های کارگردان: اصولا فیلمسازی کار دشواری است، اما این کار برای من که از 10 سال پیش علاوه‌بر بازیگری فیلمسازی را هم آغاز کردم، کاملا جدی است. در این دوره از جشنواره همان‌گونه که می‌بینیم 21 فیلمساز مرد حضور دارند و من تنها زن فیلمساز بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره هستم. در جامعه ما مدام درباره شخصیت‌ها قضاوت می‌شود تا جایی که این شخصیت‌ها آن‌قدر خودسانسوری می‌کنند که گاه خود را مقصر می‌دانند. از آنجا که این زن خود را در معرض قضاوت می‌بیند و نظر مردم هم برایش مهم است، خود را توضیح می‌دهد. در زمان مونتاژ این فیلم خانم صفی‌یاری تدوینگر ما معتقد بود خیلی خوب شد که من خود این نقش را بازی کردم چون اگر بازیگر دیگری بود ممکن بود برداشت‌های منفی ایجاد شود. گاهی برای بعضی از سمینارها درباره موضوع افزایش خیانت در جامعه دعوت می‌شوم؛ درحالی‌که یکی از دلایل افزایش خیانت همین سریال‌های ماهواره است.
محمدرضا فروتن: مسائل و بحران‌های مالی، امید و احساس خوشبختی را کاهش می‌دهد. بدهی‌ها و بحران‌های مالی می‌تواند باعث شود احساس مسوولیت افراد و شور و شوق‌شان نسبت به زندگی کم شود و این‌گونه است که بسیاری در این شرایط اقتصادی دچار چنین مشکلاتی هستند. امیدوارم این فیلم بتواند دست کم تاثیری بر این ماجرا بگذارد، ضمن اینکه امیدوارم قوانین جامعه هر روز تصحیح و بهتر شود تا امنیت مالی افراد جامعه بیشتر شود.


آزادی مشروط

کارگردان:‌ حسین مهکامبازیگران: رامبد جوان، حسین پاکدل و محمد کارت‌
حرف‌های کارگردان: برای ساخت فیلم اولم به‌منظور اخذ مجوزهای لازم، یکی از فیلمنامه‌های مورد نظرم را بازنویسی کردم که حاصل آن به «آزادی مشروط» تبدیل شد. نمی‌خواستم نقش آصف با وجود افغانی بودنش لهجه داشته باشد؛ زیرا دوست نداشتم نخستین فیلمم به دام کلیشه بیفتد؛ اما محمد کارت من را قانع کرد که این «آصف» باید لهجه داشته باشد. از محمد کارت خواستم علت اصرار به لهجه داشتن شخصیت «آصف» را ثابت کند و او کمتر از ۴۸ ساعت با لهجه افغانی پیش من آمد. از او تست گرفته شد و آنقدر لهجه‌اش خوب بود که من هم قبول کردم آصف باید لهجه داشته باشد. بازیگردانی و تعامل با بازیگران از وظایف کارگردان است. خوشبختانه همه بازیگران این فیلم حرفه‌ای بودند.
رامبد جوان: قرار نیست تغییر مسیری در بازیگری من ایجاد شود. برنامه‌ریزی نکرده‌ام که یک ژانر به‌خصوص را دنبال کنم. قصد دارم همه ژانرها را امتحان کنم و شاید روزی فیلم ترسناک هم بازی کردم.
حسین پاکدل: این فیلم معضلات اجتماعی را که امروزه گریبان‌گیر همه خانواده‌ها است به ما نشان می‌دهد. سینما با قدرتی که دارد می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی را حل و راهکاری برای آنها ارائه دهد.