گروه فرهنگ و هنر: اسفندماه هر سال فرصتی است برای رقابت جدی پخش‌کنندگان فیلم‌های سینمایی برای به دست آوردن یکی از فرصت‌های مناسب نمایش عمومی فیلم‌های سینمایی، ‌یعنی اکران نوروزی. امسال نیز همین روند ادامه دارد و البته برخلاف دو، سه سال قبل دعوا و کشمکشی فعلا آغاز نشده و تصور می‌شود به‌دلیل روند قانونمندی که شورای صنفی نمایش در یک سال و نیم اخیر پیش گرفته، توقع می‌رود برنامه اکران نوروزی به دور از حواشی تنظیم شود. در حال حاضر تنظیم اکران نوروزی در انتظار تصویب و قطعی شدن آئین‌نامه اکران سال آینده است. این آئین‌نامه انتظار می‌رود در هفته پیش‌رو به تصویب برسد و بعد از آن اسامی فیلم‌های اکران نوروزی اعلام شود. پیش از اعلام رسمی اسامی فیلم‌ها فرصتی برای گمانه‌زنی‌ها فراهم است؛ اینکه کدام‌یک از فیلم‌های موفق جشنواره یا فیلم‌هایی که احتمالا راه به جشنواره نیافتند ممکن است در نوروز روی پرده نمایش بروند. به محض پایان جشنواره فیلم فجر، گمانه‌زنی‌ها درباره اکران نوروزی آغاز شد. ایام نوروز سال‌هاست که به مهم‌ترین موعد اکران تبدیل شده و به رقابت فشرده‌ای میان صاحبان فیلم‌ها برای در اختیار گرفتن این اکران منجر شده است. در مورد اکران نوروزی امسال باید این موضوع را هم در نظر گرفت که از اول تا ۱۰ فروردین، دهه فاطمیه است و به این ترتیب فیلم‌هایی که کمدی باشند بختی برای حضور در اکران نوروزی ندارند. در چنین شرایطی از فیلم‌هایی چون «دوران عاشقی» (علیرضا رئیسیان)، «عصر یخبندان» (مصطفی کیایی)، «رخ دیوانه» (ابوالحسن داوودی) و نهنگ عنبر(سامان مقدم) به‌عنوان گزینه‌های جدی اکران نوروزی نام برده می‌شود.

رخ دیوانه

«رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی که موفق به کسب سه سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم از نگاه مردمی به علاوه سیمرغ‌های بخش فنی شده بود، یکی از گزینه‌های جدی اکران نوروزی است. این فیلم که روایتگر داستان گروهی جوان است، در جلب نظر داوران و مخاطبان جشنواره موفق عمل کرد و همین مساله که زمینه جوسازی مثبت در مورد فیلم را به وجود آورده می‌تواند از سوی پخش‌کننده فیلم مورد توجه قرار گرفته و فیلم را در جمع کارهای اکران نوروز قرار دهد. طناز طباطبایی، صابر ابر، نازنین بیاتی، ساعد سهیلی، امیر جدیدی، گوهر خیراندیش و بیژن امکانیان از بازیگران فیلم داوودی هستند.

دوران عاشقی

«دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان نیز از دیگر فیلم‌هایی است که اکران آن در نوروز ۱۳۹۴ دور از انتظار نیست. این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در ۱۰ رشته کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بود. فیلم دو سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و بهترین فیلمبرداری را به دست آورد. لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پرویز پورحسینی، فرهاد اصلانی و مینا وحید بازیگران این فیلم هستند.

نهنگ عنبر

«نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم می‌تواند ازجمله گزینه‌های اکران نوروزی باشد چون کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم نیز به شورای صنفی نمایش برای اکران نوروزی درخواست داده‌اند.فیلم سامان مقدم در جشنواره فیلم فجر حضور نداشت و تقریبا هیچ‌کس نمی‌داند حال و هوای فیلم چیست. اما با وجود حضور رضا عطاران به نظر می‌رسد این فیلم می‌تواند از پرفروش‌های سال باشد.

عصر یخبندان

فیلم پرستاره مصطفی کیایی بی‌شک یکی از گزینه‌های قابل پیش‌بینی اکران نوروزی است. «عصر یخبندان»، فیلم دوم تماشاگران جشنواره فجر بود و در اکران احتمالی نوروز هم می‌تواند تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما بکشاند. مصطفی کیایی با این فیلم نشان داد ذائقه تماشاگر را می‌شناسد و می‌توان در این سینما فیلمی با موضوع تلخ ساخت اما از دیدن آن لذت برد.

آغاز رقابت برای فرصت طلایی اکران