گروه فرهنگ و هنر- فرش قرمز هشتاد و هفتمین جایزه بزرگ آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا در حالی در مقابل ورودی دالبی تئاتر هالیوود، پهن شد که سیل پیش‌بینی‌ها درباره برگزیدگان این دوره اسکار تا دقایقی پیش از برگزاری مراسم بی‌وقفه ادامه داشت و کارشناسان و منتقدان و دوستداران سینما در سایت‌ها و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، گمانه‌زنی‌های خود درباره برندگان شوالیه 5/13 اینچی طلا را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند. با این همه سرانجام در ساعت 4 صبح دوشنبه به وقت ایران، فرش قرمز اسکار پهن شد و حدود ساعت پنج مراسم اهدای جوایز در سالن دالبی تئاتر با میزبانی و اجرای نیل پاتریک هریس آغاز شد. برندگان جوایز فرعی
در این مراسم جایزه بهترین مستند بلند به «شهروند شماره چهار»، بهترین انیمیشن بلند به «قهرمان بزرگ ۶»، بهترین تدوین به «شلاق»، بهترین موسیقی متن به «هتل بزرگ بوداپست» (الکساندر دسپلات)، بهترین ترانه فیلم به «پیروزی» در فیلم «سلما»، بهترین فیلمبرداری به امانوئل لوبزکی (مرد پرنده)، بهترین طراحی لباس به «هتل بزرگ بوداپست»، بهترین چهره‌آرایی به «هتل بزرگ بوداپست»، بهترین طراحی تولید به «هتل بزرگ بوداپست»، بهترین میکس صدا به «شلاق»، بهترین صداگذاری به «تک تیرانداز آمریکایی»، بهترین جلوه‌های ویژه به «بین ستاره‌ای»، بهترین فیلم کوتاه، اکشن زنده به «تماس تلفنی»، بهترین فیلم کوتاه، انیمیشن به «ضیافت» و بهترین مستند، موضوع کوتاه به «خط داغ بحران» رسید.



حاشیه‌های مراسم
مراسم اسکار امسال هم با حاشیه‌های زیادی برگزار شد و در مدت زمان کوتاهی بعد از پایان برنامه، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در تسخیر حاشیه‌های مراسم قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های شکل گرفته در این برنامه حضور عجیب پاتریک‌هریس کمدین معروف هالیوود روی صحنه بود که حضار را شگفت‌زده کرد. مجری این مراسم درحالی‌که تنها یک لباس زیر به تن داشت با وقاحت تمام روی سن آمد و دنیا را در حیرت فرو برد.اقدام
تاسف برانگیز این کمدین در رسانه‌های جهان بازتاب زیادی پیدا کرد و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. از دیگر حواشی مراسم اسکار 2015 معرفی «مرد پرنده» ساخته «آلخاندرو گونزالز ایناریتو»ی مکزیکی از سوی «شون پن» ستاره فیلم «21 گرم» به عنوان برنده بخش بهترین فیلم بود. «شون پن» پشت میکروفن قرار گرفت و با لحن توهین‌آمیزی نام «ایناریتو» را به عنوان برنده اعلام کرد. اظهارات شون پن با واکنش سریع و تند کاربران اینترنتی روبه‌رو شد. افرادی که از طرق مختلف شاهد اجرای این مراسم بودند، بلافاصله در فضای مجازی این اقدام را با خشم محکوم کردند و نوشتند: «واقعا حالم به هم خورد!»، «نژادپرستی و توهین مسلم»، «کاملا زننده!»، «این جوک بود یا نه؟».


جایزه‌های اصلی اسکار به چه کسانی رسید؟
امسال هم مانند سال‌های گذشته آن‌دسته از پیش‌بینی‌هایی که در روزها و ساعات نزدیک به برگزاری مراسم منتشر شدند، بیشتر از دیگر گمانه‌زنی‌ها به واقعیت نزدیک بودند. درحالی‌که در روزهای گذشته فیلم‌های «پسر بچگی» و «هتل بزرگ بوداپست» بیشترین شانس دریافت این جایزه از سوی افکار عمومی جهان معرفی می‌شدند و کمتر کسی شانس بیشتری برای فیلم‌های دیگر قائل بود آکادمی خلاف پیش‌بینی‌ها عمل کرد و جایزه این دوره‌اش را به فیلم «مرد پرنده‌ای» اهدا کرد و این فیلم با دریافت اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، رقیبان سرسخت خود را پشت سر گذاشت تا روال مرسوم اهدای جایزه‌های اسکار و گلدن گلوب به یک فیلم، بار دیگر متوقف شود.



واکنش‌ برندگان
ایناریتو (برنده بهترین فیلم و بهترین کارگردانی): «دعا می‌کنم بتوانیم با دیگر هموطنانم، دولتی را که شایسته‌اش هستیم، بسازیم. امیدوارم با افرادی که از نسل جدیدتر مهاجران مکزیک هستند‌، همان‌قدر که با نسل بنیان‌گذار این ملت مهاجر محترمانه رفتار شده، برخورد شود.»
جولین مور (برنده جایزه نقش اول زن): من به سختکوشی اعتقاد دارم و از داستان‌هایی درباره مردم واقعی‌، روابط واقعی و خانواده‌های واقعی خوشم می‌آید. این اثری است که به آن پاسخ می‌دهم. «هنوز آلیس» همه اینها را در خود داشت. همسرم اولین کسی بود که فیلم را دید. با من برای تماشای فیلم آمد و وقتی برگشتیم، به من گفت: تو اسکار را می‌بری، باورم نمی‌شد او چنین حرفی زده باشد.
ادی ردمین (برنده جایزه نقش اول مرد): کاملا می‌دانم که چقدر خوش شانسم. مردی خوش شانس. اسکار، واو! این به همه آنهایی تعلق دارد که در سراسر جهان در برابر بیماری ای.ال.اس مبارزه می‌کنند. به شما قول می‌دهم این هدف را دنبال کنم.
جی کی سیمونز (برنده جایزه نقش مکمل مرد): «به مادرتان زنگ بزنید. من به یک میلیارد نفری که باید مادر داشته باشند می‌گویم به مادرتان زنگ بزنید. به پدرتان زنگ بزنید. اگر آنقدر خوش شانس هستید که یکی یا هر دو والدینتان زنده باشند به آنها زنگ بزنید. به آنها بگویید دوستشان دارید و از آنها متشکرید. به آنها گوش دهید و بگذارید هر چقدر می‌خواهند حرف بزنند.»
پاتریشیا آرکت (برنده جایزه نقش مکمل زن): «به همه زنان، به همه آنهایی که مالیات می‌پردازند و شهروند این کشور هستند، می‌گویم ما برای همه می‌جنگیم، برای همه تا حقوق برابر داشته باشند.[ در همین لحظه دوربین تصاویری از مریل استریپ و جنیفر لوپز را نشان داد که با سر سخنان آرکت را تایید می‌کردند] حالا وقت ما برای برابری است، حقوق برابر برای همه زنان در همه ایالت‌های آمریکا.»
پاول پاولیکوفسکی کارگردان «آیدا»؛ بهترین فیلم خارجی زبان: «اوه! آن‌طور که آمریکایی‌ها می‌گویند، این یک فیلم هولوکاستی نیست. فیلمی از یک دسته خاص هم نیست. اگر قرار باشد نامی بر آن بگذاریم، یک فیلم جاده‌ای است. این شگفت‌انگیز است چون ساخت فیلم در لهستان سابقه طولانی دارد اما هیچ اسکاری تاکنون به ما اعطا نشده بود. احساس بسیار بسیار عالی است. امیدوارم این جایزه باعث شود جهان دوباره به سینمای لهستان و فیلمسازان ما نگاهی بیندازد و این باعث شود ریسک کنند و کارشان را انجام دهند.»