گروه فرهنگ و هنر: بخش بین‌الملل سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر دیروز با برگزاری مراسم افتتاحیه در پردیس سینمایی ملت کار خود را آغاز کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که بعد از برگزاری 32 دوره و برگزاری تزئینی بخش بین‌الملل در دوره‌های گذشته قرار است این اولین دوره‌ای باشد که عوامل اصلی فیلم‌های بخش مسابقه در جشنواره حضور داشته باشند و برای دریافت جایزه‌هایشان روی سن بروند.در این دوره مثل تمام جشنواره‌های جهانی در هر بخش 14 فیلم به نمایش درمی‌آید و داورانی از کشورهای مختلف به قضاوت فیلم‌های بخش مسابقه می‌نشینند. پیرو این استانداردسازی علیرضا رضاداد دبیر جشنواره بین‌الملل فیلم فجر از تمرکز بر هویت مشترک و اشتراکات فرهنگی با کشورهای منطقه و جهان خبر داد. رضاداد که در برنامه هفت جمعه شب حضور یافته بود درباره برنامه‌ریزی جشنواره گفت که همه تلاشمان این بود که در بخش رقابتی همه آثار با عواملشان در این جشنواره دعوت شوند، 28 فیلم در این بخش شرکت دارند و تنها عوامل دو فیلم در جشنواره حضور نمی‌یابند. این جشنواره امسال در چهار سالن در پردیس سینمایی آزادی، موزه سینما و خانه هنرمندان برای مردم به نمایش در می‌آید و علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای آثار مورد علاقه خود از سایت جشنواره و گیشه سینماها بلیت دریافت کنند. در این گزارش به معرفی مهم‌ترین فیلم‌های خارجی حاضر در جشنواره پرداخته‌ایم. هر چند از ایران هم فیلم‌هایی همچون خداحافظی طولانی ساخته فرزاد موتمن اعترافات ذهن خطرناک ساخته هومن سیدی و من دیه‌گو مارادونا هستم ساخته بهرام توکلی هم حضور دارند.

خواب زمستانی
فیلم «خواب زمستانی» ساخته نوری بیلگه جیلان کارگردان صاحب نام ترکیه‌ای که در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب جایزه نخل طلای جشنواره کن شد، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال است. این فیلم که علاوه‌بر کسب جایزه نخل طلای کن موفق به کسب جایزه فیپرشی این رویداد معتبر سینمایی شد با مدت زمان سه ساعت و ۱۶ دقیقه‌، روایتگر داستان مردی به نام آیدین - یک بازیگر سابق - است که یک هتل کوهستانی راه‌اندازی می‌کند تا در آنجا با ازدواج ناموفقش کنار بیاید.
تالار جیمی
یکی دیگر از فیلم‌های مطرح حاضر در بخش هنر و تجربه فیلم «تالار جیمی» ساخته کن لوچ کارگردان برجسته انگلیسی است. این فیلم که در جشنواره کن 2014 نامزد نخل طلا بود، یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های سینمایی «لوچ» 78 ساله بوده است، چنان‌که وی پس از ساخت این فیلم تصمیم به کنارگذاشتن ساخت فیلم بلند گرفت اما بعد از مدتی از تصمیم خود صرف‌نظر کرد.
زندگی رایلی
«زندگی رایلی» آخرین ساخته بلند سینمایی آلن رنه فیلمساز بزرگ و فقید سینمای فرانسه است. این فیلم که در جشنواره برلین 2014 جایزه بهترین فیلم انجمن بین‌المللی منتقدان (فیپرشی) را از آن خود کرد، داستا‌نش روایتگر مشقت‌های سه زوج نه چندان خوشحال و خوشبخت است که در مناطق خارج از شهر یورکشایر زندگی می‌کنند.
جست‌وجو
«جست‌وجو» جدیدترین ساخته میشل هازاناویسوس است که در سال 2011 موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی با فیلم «هنرمند» شد، در فیلم «جست‌وجو» نیز برنیس بژو، همسر هازاناویسوس و بازیگر فیلم «گذشته» اصغر فرهادی بازی کرده است.
۳۶۰ درجه
فیلم «360 درجه» که از حضور در بخش ملی جشنواره فیلم فجر بازماند اولین نمایش خود را در بخش رقابتی سینمای سعادت (جهان) بخش بین‌الملل جشنواره فجر تجربه خواهد کرد. این فیلم داستان پسر جوانی با بازی میلاد کی‌مرام است که در آستانه ازدواج با همسرش درگیر یک ماجرای مواد مخدری می‌شود و به زندان می‌افتد. آزاد شدن وی از زندان پس از سه سال سرآغاز اتفاقات زیادی است که پای پلیس و مافیای مواد مخدر را پیش می‌کشد.
تا ابد
فیلم «تا ابد» به کارگردانی مارگاریتا ماندا محصول سینمای یونان یکی از 14 فیلم حاضر در بخش هنر و تجربه است که نویسندگی آن نیز بر عهده «مارگاریتا ماندا» است و درباره یک راننده لکوموتیو به نام کاستاس و آنا مسافری است که هر روز مسیر یکسانی را با قطار از خانه تا محل کار طی می‌کند.
آنها، انسان‌های تنهایی هستند که هر دو در آتن زندگی می‌کنند، شهری که به دلیل فقدان عشق رو به زوال است. مارگاریتا ماندا در مقام دستیار کارگردان، با کارگردان‌های یونانی بسیاری از جمله تئو آنجلوپولوس صاحب‌نام همکاری داشته است. فیلم «تا ابد» در بخش رقابتی سینمای سعادت(جهان) جشنواره فجر به روی پرده خواهد رفت.
ماجراجویان برف
این فیلم اولین ساخته بلند سینمایی فاروک هیچی‌حافظ‌‌اغلو و محصول سینمای ترکیه و حاضر در بخش رقابتی سینمای سعادت (جهان) است. داستان آن در سایه کودتای ارتشی۱۹۸۰روی می‌دهد. کودکان دوازده، سیزده ساله‌ای که مشغول بازی‌های کودکانه هستند، خیلی زود به درکی از مسوولیت‌های زندگی رسیده و شتابان روانه دنیای بزرگسالان می‌شوند. در مرز باریک بین بدی و خوبی، درست و نادرست، گذشته و آینده، سرهات، گورباز و ایبو از روی سادگی، پیکاری را آغاز می‌کنند که از نظر آنها برحق است. نبردی زمستانی که در آن، یافتن زغال برای خانواده‌های محله فقیرنشین آنها درد مشترکی است.
اهالی پرواز
«اهالی پرواز» ساخته پاسکال فران محصول سینمای فرانسه در جشنواره بین‌المللی فجر در بخش سینمای جهان به نمایش گذاشته خواهد شد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در محوطه فرودگاه پاریس، دو غریبه در تلاش هستند تا به زندگی خود معنایی ببخشند. یکی از آنها مهندسی آمریکایی است که تحت‌فشاری حرفه‌ای و عاطفی تصمیم می‌گیرد که به شکل بنیادی روند زندگی خود را تغییر دهد. نفر دوم خدمتکار هتلی است که تجربه‌ای دگرگون‌کننده و فراطبیعی در زندگی خود را پشت‌سر می‌گذارد.