شب متفاوت سینـماگـران

گروه فرهنگ و هنر- دوشنبه شب از ۱۸ هنرمند مطرح سینمای کشور تقدیر و به آنان نشان درجه یک هنری اعطا شد تا نام برخی از هنرمندانی که این روزها در تیتراژ فیلم‌های سینمایی کمتر نامی از آنها دیده می‌شود، در صدر خبرهای فرهنگی قرار بگیرند. پرویز بهرام، محمدرضا اصلانی، منوچهر اسماعیلی، جلال مقامی، جهانبخش سلطانی و هدیه تهرانی هنرمندانی بودند که همراه با چهره‌های آشنا و مطرحی همچون عبدالله اسکندری، کیومرث پوراحمد، مسعود جعفری‌جوزانی، احمدرضا درویش، علیرضا زرین‌دست، خسرو سینایی، کیانوش عیاری، رضا کیانیان، غلامحسین لطفی، علی معلم و ابوالحسن داوودی از دست علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشان درجه یک هنری گرفتند. همچنین در این برنامه، خانواده مرحوم احمد رسول زاده هنرمند پیشکسوت سینما و هنر دوبله به جای او، تقدیر شدند و نشان درجه یک هنر را دریافت کردند. شهرت و اعتبار چهره‌های حاضر در مراسم که قرار بود تقدیر شوند، آنقدر زیاد بود که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد مجبور شد بگوید: امشب ستارگانی از سینماگران، اهالی تئاتر و سایر رشته‌ها می‌بینم که خیلی‌ها هم شخصیت‌های پیشکسوت این هنر به شمار می‌روند و متاسفانه تعجب می‌کنم که چرا در طول این سال‌ها این هنرمندان نشان درجه یک هنر دریافت نکرده‌اند. اگرچه این مراسم به بهانه تقدیر از هیات انتخاب و داوران بخش بین‌الملل سی و سومین دور جشنواره فیلم فجر بود اما یک روز قبل از اهدای جوایز اعلام شد که گروهی از هنرمندان در این مراسم نشان درجه یک هنر را دریافت خواهند کرد. پیش از تقدیر از هنرمندان، در بخشی از مراسم از هیات انتخاب و داوری بخش بین‌الملل سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر تقدیر شد.

تاکید بر حمایت از امنیت شغلی سینماگران

در این مراسم که با اجرای فرزاد حسنی همراه بود، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: کسانی که نگرانی در دل این هنرمندان ایجاد می‌کنند باید پاسخگو باشند. ایوبی اشاره‌ای به اکران موفق فیلم «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد کرد و با بیان اینکه مخالفت‌ها برای اکران این فیلم زیاد بوده، گفت: فیلمی مانند «قصه‌ها» اثر خانم رخشان بنی اعتماد به‌قدری در نمایندگان نگرانی ایجاد کرده بود که همه فکر می‌کردند این اثر سینمایی بیانیه سیاسی است، اما پس‌ازآنکه نمایندگان به تماشای این اثر سینمایی نشستند همه فهمیدیم که شنیده‌ها با دیده آنها متفاوت است. به‌هرحال باید در این سینما همه اتفاقات دیده شود و بعد مورد قضاوت قرار گیرد. کسانی که نگرانی‌ها را برای نبود امنیت شغلی سینماگران به‌وجود می‌آورند، باید پاسخگو باشند.

گلایه‌های کیومرث پوراحمد

در ادامه کیومرث پوراحمد، کارگردان بعد از گرفتن نشان درجه یک هنرمندان پشت میکروفن آمد و با چند گلایه صحبت‌های خود را ادامه داد.وی گفت: با تمام مخالفت‌ها فیلم «قصه‌ها» اکران شد. فیلمی که عده‌ای باعث عدم نمایش و تاخیر در اکران این فیلم بودند. نمی‌دانم آنها به‌خوبی زندگی می‌کنند و خواب راحتی دارند؟ وی در ادامه گفت: مدت‌هاست که سالن سینما برایم آرامش ندارد و نور گوشی‌های موبایل تمرکزم را برای دیدن فیلم‌های روی پرده برهم می‌زند، اما فیلم‌های هنر و تجربه را می‌بینم. پوراحمد در ادامه با بیان اینکه حرفی در دلم مانده است و می‌خواهم در این مراسم بیان کنم، گفت: سال‌ها است حوزه هنری سهم فیلم «خواهران غریب» را نمی‌دهد درحالی‌که این فیلم همه‌جا تکثیر شده است. حس می‌کنم سهم من از این فیلم نادیده گرفته شده است. حضور هنرمندانی چون هدیه تهرانی و نیز منوچهر اسماعیلی با تشویق حضار روبه‌رو شد. اگرچه تهرانی دیر به این مراسم رسید اما بعد از دریافت نشان درجه یک هنری خود گفت: همان‌طور که با تاخیر به این مراسم رسیدم، امیدوارم با تاخیر به بزرگان سینما هم برسم، چون هنوز خیلی از تجربه‌ها و کارهای آنها فاصله دارم.

درباره بالاترین نشان هنری کشور

نشان‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پنج سطح به هنرمندان اعطا می‌شود. این پنج سطح به ترتیب معادل دانشنامه‌های تحصیلی دیپلم تا دکتری است و نشان درجه یک هنری به معنای اعطای دانشنامه دکتری به هنرمند است که البته از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به تایید می‌رسد. گواهینامه هنری هنرمندان توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و براساس تجربه و فعالیت تخصصی و حرفه‌ای هنرمندان حائز شرایط رشته‌های مختلف به ایشان اعطا می‌شود و صرفا یک گواهینامه تخصصی است.