گروه فرهنگ و هنر: هنوز یکسال تمام از تغییر مدیریت صداوسیما نگذشته است که خبرهای مربوط به تغییرات گسترده چه در ساختار سازمانی و نیروهای انسانی سازمان و چه در برنامه‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌های این رسانه بزرگ هر روز در رسانه‌ها مخابره می‌شود. از همان روزهای نخستین انتصاب سرافراز به ریاست سازمان بزرگ صدا و سیما، با اعلام ممنوعیت پخش سریال‌ از سه شبکه «قرآن»، «آموزش» و «سلامت» مهم‌ترین گونه برنامه‌سازی و عامل جذب مخاطب تلویزیون از سه شبکه‌ای که مخاطب چندانی به نسبت سایر شبکه‌ها ندارد، حذف شدند. این در حالی بود که رئیس جدید رسانه ملی مدت کوتاهی پس از نشستن در پشت میز ریاست، اعلام کرده بود که قصد ایجاد تغییرات گسترده در سازمان متبوعش دارد، اما تغییرات رئیس، حاشیه‌های بسیار به دنبال داشت. این حواشی از ابتدا با تغییر برخی مدیران به سمت‌های حساس سازمان شکل گرفت و ادامه پیدا کرد و به دیگر موضوع‌ها از جمله ممنوعیت پخش تیزر تبلیغاتی برخی از فیلم‌های سینمایی در حال اکران، حاشیه‌های مربوط به سریال «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری، قطع پخش برنامه‌های پخش زنده و... رسید. اما این بار حاشیه‌ها حول موضوع تازه‌ای می‌چرخند؛ حاشیه‌های مربوط به تعطیلی برنامه‌های ترکیبی! این در حالی است که در کمتر از دو هفته گذشته پخش برخی از برنامه‌های پربیننده تلویزیون از جمله «رادیو هفت»، ‌«صبح بخیر ایران»، ‌«دستان» و برنامه نقد سینمایی «هفت» با مشکلاتی مواجه شده است.
اگرچه درباره علت عدم پخش این برنامه‌ها گفت‌وگوها و خبرهای متعددی در رسانه‌ها منتشر شد، اما هنوز نمی‌توان به‌طور قطع علت مشخصی برای قطع پخش این برنامه‌ها بیان کرد، با این وجود بدیهی است که همه این حاشیه‌ها دربردارنده یک مفهوم و پیام کلی است و آن چیزی نیست جز تغییرات بی فاصله و متوالی در دستگاه صدا و سیما که در یکسال گذشته سرعت نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است.

تعطیلی برنامه‌های پرمخاطب
تعطیلی برنامه‌های یادشده موج گسترده‌ای از انتقادها علیه مدیریت صدا وسیما را موجب شده است؛‌ برخی اعتقاد دارند که وقتی یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی فرهنگی یا هنری چند سال دوام می‌آورد، دیگر فقط یک برنامه نیست؛ بلکه دیگر به یک نهاد تبدیل شده است و یک نهاد که مخاطبان ثابت و فضای خاصی دارد را نمی‌توان به سادگی قربانی تغییر در شیوه مدیریت کرد. نقد تیز منتقدان مبتنی بر این نکته است که با توجه به سیر تعطیلی برخی برنامه‌ها از جمله رادیو هفت، دستان و هفت‌ و در مقابل با گسترش امکانات و توسعه پخش برنامه‌هایی همچون خندوانه و ماه عسل، ‌رویکرد تلویزیون با یک چرخش بزرگ سعی در جلب نظر عامه مردم و ایجاد شکاف هرچه بیشتر با اقشار فرهنگی و تحصیلکرده جامعه است.

رادیو هفت
عوامل برنامه «رادیو هفت» در متن یادداشتی که در آن از تلویزیون خداحافظی کرده بودند، نوشتند: به اطلاع می‌رساند که به دنبال تغییرات جدید در فضای شبکه آموزش و پس از تلاش‌های فراوان برای رسیدن به تعامل دو جانبه میان سازندگان برنامه و تصمیم‌گیرندگان، متاسفانه این تلاش‌ها به توافق منجر نشد. همچنین میزان درخواستی به صورتی بود که ساختار «رادیو هفت» از شکل همیشگی خود خارج می‌شد و این نه به نفع شبکه بود و نه با سلیقه مخاطب فهیم همخوانی داشت؛ لذا ضمن درک مصالح جدید سیما و با احترام به میلیون‌ها مخاطبی که هر شب به میهمانی آرامش و اندیشه می‌آمدند اعلام می‌داریم که ادامه ساخت «رادیو هفت» با شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست. بدون شک بزرگ‌ترین افتخار ما جلب نظر میلیون‌ها بیننده‌ای بود که در سراسر ایران و جهان رسانه ملی را برای تماشا انتخاب می‌کردند و امیدواریم که این رابطه همچنان و به‌زودی از طریقی دیگر ادامه پیدا کند. مدیر شبکه آموزش سیما پس از آنکه عوامل «رادیو هفت» اعلام کردند که ادامه ساخت «رادیو هفت» با شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست، درباره علت خداحافظی این برنامه از تلویزیون گفت: برنامه «رادیو هفت» به‌دلیل اینکه با رویکردهای جدید شبکه آموزش سازگاری نداشت، نمی‌توانست تداوم بیابد.

دستان
امسال سه سال از شروع فعالیت برنامه موسیقایی «دستان» در شبکه آموزش سیما می‌گذشت. برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی محمد مناجاتی و اجرا و کارشناسی سید عباس سجادی که فریدون شهبازیان، استاد کمال پورتراب، محمد سریر، مجید انتظامی و کیوان ساکت از جمله کارشناسان آن بودند و این برنامه به عنوان تنها برنامه موسیقایی تلویزیون با اقبال خوبی هم روبه‌رو شده بود.
بعد از اتفاقات اخیر و تغییراتی که در مدیران صدا و سیما داده شد، خیلی دور از انتظار نبود که مدیریت جدید بخواهد در برنامه‌های رادیو و تلویزیون رویکرد متفاوتی را اعمال کند که البته برنامه «دستان» هم در تیررس این تغییرات قرار گرفت و از ابتدای امسال پخش آن از تلویزیون به حالت تعلیق درآمد. با گذشت چند هفته از رسانه‌ای شدن این جریان و موضع‌گیری‌هایی که نسبت به این موضوع شد، حسین ساری، مدیر شبکه آموزش پخش مجدد این برنامه را منوط به یکسری تغییرات در محتوای برنامه کرد. عباس سجادی، مجری و کارشناس این برنامه در این‌باره گفت: «با مدیران ارشد صحبت‌هایی داشتیم که طی آن مشکل پخش برنامه «دستان» حل شد و از هفته آینده می‌توانیم برنامه را روی آنتن ببریم اما به علت همزمانی با شب‌های ویژه ماه رمضان، تصمیم بر این شد که برنامه را بعد از ماه مبارک با انرژی بیشتری شروع کنیم. در واقع از ما خواستند که بار آموزشی برنامه را بیشتر کنیم و به موسیقی اصیل بپردازیم.»

هفت
افزون بر این، شایعه تغییرات گسترده در برنامه تلویزیونی «هفت» که مهم‌ترین برنامه سینمایی در تلویزیون محسوب می‌شود، با تعطیلی یک ماهه این برنامه قوت گرفت.
با تغییرات در سطح مدیریت سازمان صداوسیما یکی از شایعه‌های قوی که در میان سینمایی‌ها به راه افتاد تغییر مجری برنامه هفت بود. حدود سه سال پیش فریدون جیرانی که برنامه «هفت» را راه‌اندازی کرده بود با تصمیم مدیران سازمان از کار برکنار شد و تیم جدیدی به مدیریت محمود گبرلو اجرای این برنامه را در دست گرفت. شایعه عدم رضایت مدیر جدید شبکه 3 از اجرای گبرلو زمانی تقویت شد که غلامرضا میرحسینی از تغییرات در این برنامه خبر داد و از امکان تغییر مجری برنامه گفت؛ تغییراتی که با تعطیلی یک ماهه این برنامه اجرا می‌شوند. مدیر شبکه 3 درباره «هفت» می‌گوید: این برنامه خنثی نیست، بلکه قرار است توجه ویژه‌ای به موضوع سینمای ایران، جایگاه، نقش و اثر آن به عنوان یک رسانه موثر داشته باشد. نگاه ما به یک برنامه سینمایی این است که در جهت احیای ارزش‌ها در جامعه گام بردارد و وظیفه اصلی برنامه «هفت» توجه به این موضوع است. با وجود آنکه شبکه 3 هیچ‌گاه عدم همکاری خود با تیم فعلی اجرای برنامه هفت را به صورت علنی اعلام نکرده و موضع رسمی شبکه تنها بر تغییرات در این برنامه تاکید دارد، اما رسانه‌ها پیشاپیش دست به گمانه‌زنی‌هایی زده و با قطعی دانستن تغییر مجری برنامه هفت، اسامی افراد جایگزین وی را نیز اعلام کرده‌اند! در بین اسامی مطرح شده می‌توان به نام «فریدون جیرانی»، «فرزاد حسنی» و « امیر قادری» اشاره کرد اما گبرلو از انتشار این شایعات ابراز ناراحتی کرده و می‌گوید: در روزهای گذشته شایعاتی هم شنیدم و از برخی دوستان رسانه‌ای گله‌مندم که بدون پیگیری موضوع، این شایعات را پخش می‌کنند.