رونق صحنه در‌آخرین شب‌های تابستان

گروه فرهنگ و هنر: پنج ماه و هجده روز از سال تئاتر می‌گذرد و روز گذشته نیز یک سالن دیگر به مجموعه سالن‌های ویژه اجرای تئاتر در پایتخت اضافه شد. با این حساب به نظر می‌رسد که رشد سالن‌ها و تعداد تئاترهای در حال اجرا در برهه‌های زمانی مختلف در تهران روند افزایشی خود را حفظ کرده است.

بخش خصوصی در سال‌های اخیر تا اندازه‌ای برای سرمایه‌گذاری در عرصه تئاتر متقاعد شده است. هرچند هنوز فضای بیشتری برای فعالیت وجود دارد، اما توسعه تماشاخانه‌های خصوصی در تهران نوید روزهای روشنی را می‌دهد. مجموعه تازه تاسیس ارغنون با یک سالن ویژه اجرا و چند سالن کوچک برای تمرین تئاتر که همزمان با افتتاح نمایش «چشم برهم زدن» فعالیتش را آغاز کرده است، می‌تواند به صورت روزانه دست کم دو اجرا را به مجموعه تئاترهای در حال اجرای پایتخت اضافه کند. این در حالی است که سالن هما در چند روز گذشته با بروز مشکلاتی از فعالیتش دست کشیده است.به هر حال نکته قابل توجه آن است که در حال حاضر بر صحنه‌های تئاترهای شهرِ تهران، ۴۳ نمایش در حال اجرا هستند که از آن میان ۳۲ نمایش با اجرای متن‌های ایرانی به روی صحنه رفته‌اند.از مجموعِ ۴۳ نمایش، ۱۰ نمایش بر اساس متون خارجی و ۳۲ نمایش بر اساس متون ایرانی تولید شده‌اند که این آمار اقبال متون نمایشی ایرانی را نسبت به متون خارجی، دست‌کم در این فصل، نشان می‌دهد.همچنین نمایش‌های «پیرمرد و ببر»، «خمره»، «دختر بوته‌ی گوجه فرنگی»، «گروفالو» و «مترسک خودت باش» در حوزه کودک و نوجوان هستند.

۱۰ نمایشِ «هیپوفیز»، «رام کردن زن سرکش»، «مرد برهنه» و «مرد فراک‌پوش»، «کمدی اشتباهات»، «شام آخر»، «دو روی روایت نادری»، «پینوکیا»، «پشتِ سرتو نگاه نکن»، «پابرهنه در پارک» و «اعصاب کجای آدمه؟» نیز به ژانر کمدی تعلق دارند.

از مجموع ۳۳ متن ایرانی تنها ۱۶ نمایش‌نامه به کارگردانی خودِ نویسنده اجرا می‌شوند و در ۱۴ نمایش دیگر کارگردانان ترجیح داده‌اند از متن دیگری برای کار استفاده کنند.در میان متون ایرانی، ۱۰ نمایشنامه «دریچه»، «چشم بر هم زدن»، «پشت سرتو نگاه نکن»، «پپرونی برای دیکتاتور»، «پینوکیا»، «خمره»، «رستم و اشکبوس»، «هیپوفیز»، «گل و قداره» و «وقتی ما مردگان برمی‌خیزیم» از داستان، رمان، فیلم یا متون نمایشی دیگر اقتباس شده‌اند.این آمار مربوط به نمایش‌هایی است که هم‌اکنون در شهر تهران روی صحنه هستند. قیمت بلیت تئاتر در تهران، از ۸ هزار تومان تا ۴۵ هزارتومان متغیر است.

رونق صحنه در‌آخرین شب‌های تابستان

رونق صحنه در‌آخرین شب‌های تابستان