گروه فرهنگ و هنر: جشن روز ملی سینما پنج‌شنبه شب گذشته با حضور چهره‌های سرشناس در مجموعه فرهنگی سعد آباد برگزار شد تا سینما گران ایرانی به پیشواز روزی بروند که در تقویم رسمی کشور به نام روز سینما ثبت شده است.
امروز شنبه ۲۱ شهریور ماه یک هزار و سیصد و نود وچهار و مصادف با روز ملی سینماست. سینمای ایران در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سرگذاشته، اما با این حال اهالی هنر هفتم در آستانه روز ملی سینما دور هم جمع شدند تا یک شب خاطره انگیز را رقم بزنند.در این شب کیک یکسالگی گروه هنر و تجربه بریده شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم «قصه‌ها» و «رستاخیز» گفت و مدیرعامل خانه سینما بسیاری از سردرگمی‏ها را، ناشی از کم‏کاری در حوزه فرهنگ دانست و رئیس سازمان سینمایی هم نوید روزهای خوبی را برای سینمای ایران داد

خوشحالی وزیر از توافق
مراسم پنجشنبه شب در حالی برگزار شد که چهره‌های سرشناس زیادی در آن حضور داشتند و حاشیه‌های فراوانی هم در این جلسه وجود داشت.حاشیه‌ها و عکس‌هایی که روز گذشته فضای مجازی را در تسخیر خود در آورده بودند. در ابتدای این مراسم «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ملی سینما را تبریک گفت.او خطاب به سینماگران گفت: در طول هر سال یک جلسه با عنوان روز ملی سینما داریم که در کنار هم می‏توانیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم. وی افزود: خوشحالیم برای سومین‏بار در این جشن در کنار شما هستیم. این دولت از ابتدای تشکیل تا امروز دچار چالش‏های فراوانی بوده که بخش عمده‏ای از آن میراث دو دولت نهم و دهم بوده است و مشکلات و تنگناهایی که کل کشور با آنها روبه‌رو بوده و همه در زندگی روزانه با آن روبه‌رو و شاهد آن هستید. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بزرگ‌ترین اولویت این دولت، برداشتن زنجیرهایی بود که دست و پای مردم را بسته بود و تحریم‏های ظالمانه‏ای به ما تحمیل شده و اقتصاد ما را فلج کرده بودند. کارخانجات ما رو به تعطیلی رفته و درآمد کشور پایین آمده بود.

جنتی ادامه داد: سال گذشته دولت سال سخت و امسال سال سخت‏تری را داشت زیرا سال گذشته نفت را در میانه ۱۰۵ دلار می‏فروختیم و امسال ۴۵ دلار می‌فروشیم و فعلا پولش نیز به دست ما نمی‏رسد. وی افزود: امسال دولت سیاست ریاضتی پیش گرفته و وزرا نیز سفرهای خارجی خود را کم کرده‏اند و وزارتخانه‏ها نیز سیاست ریاضتی دارند و درآمد دولت کاهش پیدا کرده و در زمینه طرح‌های عمرانی و طرح‌های فرهنگی نیز دولت با مشکلات جدی روبه‌رو است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: خوشحالم با تلاش شبانه‏روزی وزارت خارجه و تدبیر رئیس جمهوری توافقی بین ما و دیگر کشورهای جهان حاصل و تحریم‏ها برداشته شد و در آینده نه چندان دور تحریم‏ها به‌طور کلی برداشته می‏شود و پول‏های بلوکه شده آزاد می‏شود و امکان ایجاد گشایش در کشور فراهم می‏شود و شاهد آینده نویدبخشی خواهیم بود.





سرمایه‌گذاری بانک‌ها در حوزه فرهنگ
وزیر ارشاد در بخش دیگری از حرف‌هایش به تصمیم‌گیری‌ها در مسائل اقتصادی سینما اشاره کرد. او گفت امیدواریم در حوزه حمایت از اهالی سینما نیز دستمان باز شود تا کمک بیشتری در این زمینه داشته باشیم. وی گفت: بازگشایی سالن‏های مختلف در سطح کشور که بسیاری از آنها غیرقابل استفاده بود از جمله اقدامات وزارت ارشاد در دولت تدبیر و امید است. توافقاتی که با بنیاد مستضعفان برای راه‌اندازی ۱۰۰ سالن فرهنگی کشور به‌عنوان سالن سینما نیز صورت گرفته از دیگر اقدامات وزارت ارشاد در این حوزه است.

جنتی افزود: من جلسات متعدد و مکرری با بانک‏های خصوصی و اصحاب سرمایه داشته‏ام تا حمایت و توجه آنها را در زمینه سرمایه‏گذاری در حوزه فرهنگ جلب کنیم و در راستای این جلسات به این نتیجه رسیدیم که شرکتی فرهنگی از سوی این صاحبان سرمایه و هلدینگ‏های بزرگ تاسیس کنیم تا از فیلم‏های تولید شده حمایت شود.
وی تاکید کرد: در طول سال گذشته مخاطبان سینما افزایش یافت؛ البته صحبت‏های دوستان را خواندم که اشاره کرده بودند برخی نابازیگرند، ناکارگردانند و ناتماشاگر. اما همین ناتماشاگر امروز مخاطبان شما هستند و این اتفاق نتیجه تلاش سینماگران و سازمان سینمایی است.

کارت سوم وزیر در راه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده پذیرش هر نقدی است. من بولتن‏هایی را که از سوی وزارت ارشاد و اهالی سینما تهیه می‏شود، مطالعه می‏کنم و همین‌طور نقدها را هم می‏خوانم. بسیاری از نقدها وارد است، البته برخی نقدها نیز غیرمنصفانه و بدون توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور است. اما همه این نقدها را با آغوش باز می‌پذیریم. وی گفت: برخی از سینماگران نیز گاهی اشاره می‏کنند که به‌دلیل اشکالات وارده به یک فیلم از سوی یک نماینده اثری توقیف می‏شود در صورتی که این‌گونه نیست. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: دو کارت زرد گرفتم و کارت سوم نیز به‌دلیل فیلم قصه‏ها در راه است. من خود فیلم «قصه‏ها» را دیدم و مشکلی هم نداشت و پایش هم ایستادیم. وی گفت: البته برخی مواقع نیز مشکلاتی هم هست که بالاخره دوستان و اهالی سینما باید به آن توجه کنند.

در جشن خانه سینما نیز بحث فیلم «رستاخیز» مطرح شد؛ که بنده شنبه با احمد رضا درویش جلسه‏ای دارم و توضیحات کافی را در این جلسه به این کارگردان اعلام می‏کنم؛ ولی بیشترین فیلمی که تا امروز حمایت کردم فیلم «رستاخیز» بوده است و از این اثر سینمایی به عنوان فیلم فاخر تعریف کردم. درباره این فیلم برخی از مراجع تقلید می‏گویند که چهره حضرت ابوالفضل(ع) نباید مستقیم نشان داده شود. بنابراین به ما حق بدهید ما به دیدگاه فقهی مراجع احترام بگذاریم؛ زیرا کشور ما یک کشور دینی است و باید به نظر مراجع تقلید توجه کنیم و احترام بگذاریم.
جنتی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به تبعات اجتماعی و مذهبی نگاه و توجه داشته باشد و خواهشم از اهالی سینما نیز این است که به این‌گونه مسائل توجه داشته باشند و رویکرد کلی ما حمایت از همه سینماگران است؛ ولی در مواقعی که معذورات قانونی و اجتماعی داریم باید به این معذورات نیز توجه داشته باشیم. وزیر ارشاد تاکید کرد: در مورد مساله نام‌گذاری فیلم فجر که نامش را تغییر دادند، جنجالی به پا شد. نسبت به ایمان دکتر ایوبی و سید رضا میرکریمی دبیر بخش بین‏الملل جشنواره شکی نیست؛ ولی این جنجال مرا مجبور کرد بار دیگر اعلام کنم که عنوان جشنواره فجر است و فجر مختص بهمن ماه نیست؛ زیرا این کلمه از قرآن گرفته شده و کلمه مقدسی است.

میرکریمی: نقش فرهنگ را باور کنیم
در ادامه این مراسم، پس از پخش تصاویری از بازگشایی خانه سینما، سیدرضا میرکریمی مدیرعامل جامعه اصناف سینمای ایران روی سن حاضر شد و در سخنانی گفت که سینمای ایران در طول سالیان گذشته خدمات ارزنده‏ای به کشور کرده است؛ اما همیشه طلبکاران زیادی داشته است و کمتر وکیل‏مدافعی توانسته از آن دفاع کند.

وی افزود: بسیاری از سردرگمی‏ها ناشی از کم‏کاری‏های عظیم تاریخی‏مان در حوزه فرهنگ است. اگر به نقش جدی فرهنگ باور و اعتقاد نداشته باشیم، نمی‏توانیم انتظار کارهای زیربنایی جدی از وزارت ارشاد داشته باشیم. امیدوارم همه به نقطه‏ای برسیم که این نقش را باور کنیم. در ادامه حجت‏الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: این جشن، جشن سینماگران است و خوشحالم که حضور دارید. همچنان امیدوار باشید. اگر سال گذشته با تردید می‏گفتم که باید امیدوار بود، امروز با اطمینان می‏گویم روزهای بهتری با همدلی شما در پیش روی ما است. در پایان این مراسم که اجرای آن را فرزاد حسنی برعهده داشت، پس از پخش تصاویر مربوط به نمایش‏های گروه «هنر و تجربه» که با اظهارنظر برخی از سینماگران همراه بود، با حضور امیرحسین علم‏الهدی، هوشنگ گلمکانی، ایرج تقی‏پور و شهرام مکری اعضای شورای سیاست‌گذاری این گروه، کیک یک‏سالگی آن توسط مکری بریده شد.



زنده‌ایم به زنده بودن سینما
علیرضا مجمع
امروز روز ملی سینماست؛ روزی که برای تمام اهالی سینمای ایران و همچنین مخاطبان سینمای ایران روز عزیزی است. همه دور هم جمع می‌شوند تا به بهانه سینما بگویند و بخندند و یادشان برود که وضع و اوضاع معیشتی بعضی‌هاشان به قدری بد است که هرازگاهی یکی از آنها پشت دفتر یکی از روسا می‌نشیند و طلب کمک می‌کند برای ادامه حیاتش؛ حیاتی که به حیات کلیت سینمای ایران منجر می‌شود. همین دو روز پیش بود که سینماگرانی که در این چند سال هرکدام با تک‌صداهایی از این‌سو و آن‌سو به جریان رایج در فضای سینما اعتراض می‌کردند و آنچه البته به جایی نمی‌رسید صدای ایشان بود، به‌عنوان شورای راهبردی غیردولتی سینمای ایران اعلام موجودیت کردند و قرار است جمع همه آن تک‌صداهایی باشند که به جایی نرسید. مسائل سینمای ایران در برهه کنونی بسیار پیچیده شده است؛ از پایین کشیدن بی‌محابای فیلم‌های مجوزدار از روی پرده گرفته تا پریدن فیلمساز جوانی وسط زمین فوتبال برای اعتراض به کم‌کردن سانس‌های نمایش فیلمش و دردسرهای نان درآوردن برای بسیاری از اهالی مظلوم همین سینما. اما الان زمان نق زدن نیست.

این یک روز را بهتر است روزی بدانیم برای فراموشی موقت همه این دردها. به یاد بیاوریم زمانی که ابراهیم‌خان عکاسباشی اولین تصویرهایش را از مظفرالدین شاه گرفت و دوربین فیلمبرداری را از فرانسه به ایران آورد و بهانه‌ای شد تا صدو چند سال بعد ما در کاخ سعد آباد بنشینیم و روزی که به نام سینما هست را جشن بگیریم. همه سینمای ایران پنج‌شنبه شب دور هم جمع شدند تا برای یک شب هم که شده کدورت‌ها را فراموش کنند و همدلی و اتحادشان را به رخ بکشند. این روز برای ما عزیز است، اما نباید فراموش کنیم که دردهای‌مان چیست و به دنبال درمان باشیم. می‌خواهیم ۲۱ شهریور هر سال را گرامی بداریم و احساس کنیم هنوز زنده‌ایم. زنده‌ایم به زنده بودن سینما. روز سینما بر ما و شما مردم ایران مبارک.