دخل‌وخرج موسیقی در بهار کنسرت‌ها

گروه فرهنگ و هنر: ترافیک کنسرت‌های زمستانی که همزمان با پایان ایام سوگواری ماه‌های محرم و صفر در کشور آغاز شده، وضعیت جالب و کمتر تجربه شده‌ای را رقم زده است. همزمان با آغاز زمستان تورهای موسیقایی و کنسرت‌گردی‌های گروه‌های موسیقی در سراسر کشور شتاب بیشتری گرفته و چهره‌های مطرح و محبوب موسیقی این روزها برای اجرای برنامه در شهرهای مختلف کشور آماده شده‌اند. در این میان به نظر می‌رسد که مهم‌تر از نام و آوازه خوانندگان و نوازندگان گروه‌های موسیقی، رقم بلیت کنسرت‌ها باشد که امسال رکوردهای تازه‌ای را ثبت کرده است. درحالی‌که پیش از این گزارش‌های رسانه‌ای متعددی درباره گران یا ارزان بودن بلیت کنسرت‌های موسیقی در ایران منتشر شده بود، روز گذشته اخباری در خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که مخاطبان موسیقی را شوکه کرد. یکی از این خبرها اعلام قیمت بلیت یک کنسرت موسیقی پاپ در یکی از شهرستان‌های کوچک ایران بود که احتمالا در نوع خود می‌تواند یک رکورد قابل توجه به حساب بیاید.

کنسرت رضا صادقی در شهرستان کوچک و کم‌جمعیت تربت حیدریه در حالی ۱۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که بالاترین قیمت کنسرت موسیقی پاپ در تهران معمولا‌ ۱۳۰ هزار تومان تعیین می‌شود. البته در این میان استثنا هم وجود دارد و بلیت کنسرت‌های برخی از خوانندگان پرطرفدار پاپ به رقم‌های بالاتری هم قیمت‌گذاری می‌شود مثلا سال گذشته کنسرت روزبه نعمت‌اللهی تا سقف ۱۸۰ هزار تومان هم به فروش رفت. اما در حال حاضر گران‌ترین کنسرت کشور ما مربوط به اجراهای ارکسترهای دولتی یعنی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران می‌شود که سقف بلیت اجراهای این دو ارکستر به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد. براساس یک روال معمول، قیمت بلیت در تهران همیشه بیشتر از قیمت آن در شهرستان‌ها بود و عوامل متعددی از جمله تناسب سالن اجرا، وضعیت درآمدی مخاطبان و... در نرخ‌گذاری دخیل بودند. اما به نظر می‌رسد بلیت کنسرت صادقی در تربت حیدریه که از ۴۰ تا ۱۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، زمینه‌ساز افزایش بهای کنسرت‌ها در دیگر شهرستان‌ها و البته تهران نیز باشد. البته نباید ناگفته بماند که قیمت‌گذاری بلیت کنسرت‌ها چه در تهران و چه در شهرستان‌ها تابع ضابطه خاصی نیست و معمولا تهیه‌کنندگان و کنسرت گذاران بر اساس ظرفیت‌های موجود قیمت بلیت کنسرت‌ها را تعیین می‌کنند. گاه این قیمت‌ها به رقم‌های عجیبی هم می‌رسند.

قیمت بلیت در سایر شهرستان‌ها

به هر روی این روزها بسیاری از خوانندگان و گروه‌های پاپ در تدارک برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها هستند و به غیر از کنسرت رضا صادقی در تربت حیدریه که رکوردشکن قیمت بلیت بوده است، تا به این لحظه برگزاری کنسرت سیروان خسروی در کرمانشاه و یزد، مهدی یراحی در همدان و اهواز، امید حاجیلی در گرگان، سامان جلیلی در سلمانشهر، محسن یگانه در اراک و بنیامین در کرمانشاه قطعی شده است.

دخل و خرج موسیقی در پایتخت

اگرچه سقف قیمت بلیت‌های موسیقی در تهران گاهی اوقات ۱۲۰ هزار تومان را هم رد می‌کند، اما به‌طور کلی می‌توان گفت با در نظر گرفتن رقم حداقلی ۴۰ و حداکثری ۱۲۰ هزار تومان و در نظر گرفتن تعداد صندلی‌های مر بوط به هر رقم که تعداد صندلی‌های ارزان‌قیمت بیشتر از تعداد صندلی‌های گران است، به‌طور میانگین قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی در تهران حدود ۶۵ هزار تومان است. به این ترتیب درآمد ناشی از فروش بلیت برای یک اجرا در سالن‌های مختلف پایتخت می‌تواند رقم‌های قابل‌توجهی باشد. البته همان‌طور که ناگفته پیداست، در ارائه این آمار فرض بر این گرفته شده که تمامی بلیت‌های اجرا به فروش برسد. البته در این گزارش تنها سالن‌های اجرا در تهران مورد نظر قرار گرفته‌اند. به گزارش تابناک؛‌ بر اساس گزارشی که امسال وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی منتشر کرد، تعداد اجراهای موسیقی در کل کشور سه هزار و ۱۸۵ کنسرت در سال گذشته بوده است. این در حالی است که تعدادی از کنسرت‌های موسیقی نیز لغو شده بود.

میانگین حداقلی و تخمینی درآمد کنسرت‌ها

با توجه به اینکه این کنسرت‌ها در سال گذشته در سراسر کشور برگزار شده است و میانگین نرخ بلیت در کل کشور (با توجه به اجراهای پر تعداد و رقم پایین در شهرهای کوچک کشور) چیزی در حدود ۳۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود، می‌توان درک روشن‌تری از درآمدهای حوزه موسیقی کشور به دست آورد. نکته قابل‌توجه آن است که به ازای هر کنسرت به‌طور میانگین می‌توان تعداد ۱۰۰ نفر مخاطب را تخمین زد. علاوه‌بر این بسیاری از کنسرت‌ها دست‌کم دو شب اجرا داشته‌اند؛ به این معنی که برای به دست آوردن رقم تخمینی درآمد کنسرت‌های موسیقی در ایران ابتدا باید عدد ۳۱۸۵ را در ۱۰۰ ضرب کرده سپس حاصل را در ۲ ضرب کنیم و سپس حاصل آن را در ۳۰ هزار ضرب کنیم. عدد به دست آمده میانگین حداقلی درآمد موسیقی را در سال ۹۳ تبیین می‌کند؛ عدد مذکور چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان است. البته باید توجه کرد این آمار در حالی به دست آمده است که تعداد مخاطبان کنسرت‌ها را تنها ۱۰۰ نفر در نظر بگیریم و شکی وجود ندارد که کنسرت‌های نقاط مختلف کشور در سانس‌های بیشتر و با تعداد مخاطبان گسترده‌تری برگزار می‌شود و با چنین مقیاسی که طبیعی‌تر هم هست، در آمد حاصل از کنسرت‌ها عدد بزرگ‌تری را در دسترس قرار خواهد داد. با این حال اگر تعداد کنسرت‌های موسیقی در سال ۹۴ را به همان میزان فرض کنیم، به نظر می‌رسد با توجه به رشد نسبی و حداقلی قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی، می‌توان گفت که درآمد حوزه موسیقی کشور از محل برگزاری کنسرت‌ها افزایش حداقلی را تجربه کند.

دخل‌وخرج موسیقی در بهار کنسرت‌ها

دخل‌وخرج موسیقی در بهار کنسرت‌ها