خطرات دنبال نکردن پایداری برای کسب‌وکارها

دارسی هیچکاک و مارشا ویلارد

مترجم: مهدی نیکوئی

منبع: کتاب حرکت به سمت پایداری

حرکت کسب‌وکارها به سمت فعالیت پایدار و احترام گذاشتن به ارزش‌های زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نه‌تنها تبدیل به یکی از نیازهای جامعه امروز می‌شود، بلکه می‌توان با اتکا به آنها از رویارو شدن با خطرات مختلفی هم خودداری کرد. سازمان‌هایی که این روند جهانی را نادیده می‌گیرند، خود را در معرض مخاطرات غیرضروری قرار می‌دهند. در سال ۲۰۰۷، به تنهایی اگر شما پایداری را درک می‌کردید می‌توانستید موارد مختلفی را پیش‌بینی کنید: افزایش قیمت نفت، افزایش قیمت غلات و حبوبات، ایجاد تلاش‌هایی برای محدود کردن کیسه‌های پلاستیکی و بطری‌های آب، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش فناوری‌های پاک و چند مورد دیگر.

شاید نتوان زمان‌بندی اتفاقات آتی را به خوبی پیش‌بینی کرد اما مسیر پیش‌رو تا حدودی قابل پیش‌بینی است. در صورتی که بتوانید این مسیر را ببینید، به شما کمک می‌کند تا برای چالش‌های آینده آماده شوید و هزینه‌های سرمایه‌ای خود را در بلندمدت با دقت بیشتری انجام دهید. در این صورت، از فرصت‌های محیطی نهایت استفاده را برده و جلوی بسیاری از ضررها و مخاطرات را هم خواهید گرفت.

مسوولیت‌پذیری در مقابل آلاینده‌ها؛ هر چند دودکش کارخانه‌ها و لوله‌های تخلیه فاضلاب آنها، در مرکز قوانین زیست‌محیطی قرار دارند، باز هم با هر تغییری در مقررات، بسیاری از سازمان‌ها غافلگیر می‌شوند. شرکت‌های هوشیار با نگاه پیشگیرانه نسبت به مواد خام مصرفی خود، در مقابل این تغییرات ایمن می‌شوند. اگر این مواد، به مصرف‌کننده شما نمی‌رسد (به عنوان بخشی از محصول)، دست کم بخشی از آنها به ضایعات تبدیل می‌شود. با این حال، مسوولیت‌پذیری به فراتر از دیوارهای کارخانه‌ها هم رسیده است. صنایع بیشتر و بیشتری از این موضوع تعجب می‌کنند که مسوولیت‌پذیری آنها تا چه اندازه می‌تواند در مدیریت مواد سمی و زیان‌آور اثرگذار باشد. روند کنونی جهان به آن سمت رفته تا تولیدکنندگان، بیش از پیش بر محصولات خود نظارت کنند و مسوولیت خود را در کل چرخه عمر محصول انجام دهند. به‌عنوان مثال، شرکت‌های الکترونیک به دنبال آن هستند تا در طراحی‌هایشان، انتهای عمر محصولات را هم در نظر بگیرند آنها احتمالا به‌زودی نحوه دور انداختن کامپیوترها، موبایل‌ها و تلویزیون‌ها را تحت نظر قرار می‌دهند. دفع پسماندهای الکترونیک، بدون شک یکی از داغ‌ترین مسائل سال‌های آینده خواهد بود.

مشکلات عرضه مواد خام و انرژی. پایداری به شما کمک می‌کند تا مشکلات عرضه و تقاضای آینده را پیش‌بینی کنید. آیا شما تمایلی ندارید که بدانید در آینده یک ماده با منبع، گران یا کمیاب می‌شود؟ زمانی که بحران انرژی در دهه ۱۹۹۰ روی داد، تقریبا تمام صنعت آلومینیوم آمریکا (که به انرژی برقی-آبی ارزان‌قیمت وابسته بودند)، مجبور به تعطیلی کارخانه‌های خود شدند. در آن زمان و با وجود آنکه بسیاری از صنایع دیگر خود را متحول کرده و به سمت استفاده از انرژی‌های کارآتر رفته بودند، صنعت آلومینیوم ایالات متحده همچنان با استفاده از برق اقدام به ذوب سنگ‌ها می‌کرد. اگر آنها توانسته بودند آینده انرژی را پیش‌بینی کنند، شاید هنوز هم به حیات خود ادامه می‌دادند.

حمله به وجهه شما. پایداری به شما کمک می‌کند تا انتظارات تمام ذی‌نفعان خود را درک کنید. شکی نیست که سال‌ها طول می‌کشد تا یک اشتباه یا اهمال‌کاری رسانه‌ای شده را از ذهن جامعه پاک کرد. بارها در سال‌های گذشته، شرکت‌های مختلف مجبور شده‌اند که به‌دلیل یک مشکل فنی در محصولات خود، آنها را به کارخانه اصلی فراخوان کرده و دوباره تعمیر کنند. این موضوع علاوه‌بر آنکه هزینه‌های تولیدی و خدماتی (دوباره‌کاری) شرکت را افزایش می‌دهد، وجهه آن را هم در جامعه خدشه‌دار می‌کند، اما موضوع بدتر آن است که زمان زیادی برای اصلاح این وجهه نیاز خواهد بود و به‌راحتی نمی‌توان به مکان اول بازگشت.

مخاطرات قانونی. بسیاری از شرکت‌ها هستند که به‌عنوان شرکت‌های مسوولیت‌پذیر شناخته می‌شوند و براساس قوانین وقت به فعالیت می‌پردازند، با این حال، بعدا مشخص می‌شود که فعالیت آنها زیان‌آور بوده است. اکنون شرکت جنرال الکتریک در مقابل دادخواهی‌هایی مقاومت می‌کند که معتقدند این شرکت باید هزینه پاکسازی رودخانه هادسون را از مواد شیمیایی سمی خود پرداخت کند؛ هر چند این شرکت هیچگاه قانون شکنی نکرده و براساس مقررات و استانداردها اقدام به فعالیت کرده است. وضعیت پیش آمده نشان می‌دهد که هیچ شرکتی حتی با فعالیت در مرزهای قانونی خود نمی‌تواند امنیت کامل داشته باشد. پایداری می‌تواند به شما کمک کند تا به ارزیابی مخاطرات قانونی محیطی خود بپردازید و مسائلی را در نظر بگیرید که فراتر از مقررات زیست‌محیطی کنونی است.

بدگویی درباره محصولات. همانطور که افکار عمومی نسبت به پایداری آگاهی بیشتر پیدا می‌کنند، برخی از مواد را با عنوان «خوب» یا «بد» به جا می‌آورند. تولیدکنندگان PVC از زمانی که مدت‌ها قبل، یکی از موسسات جهانی (صلح سبز) آن را «بدترین پلاستیک» خواند، همواره در موضع دفاعی بوده‌اند و مشکلات آنها هم انتهایی ندارد. به همین دلیل است که تعدادی از تولیدکنندگان جهانی، از جمله نایک، متعهد شده‌اند تا این ماده را از محصولات خود کنار بگذارند. پایداری می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف محصولات خود را پیش از تمام موسسات طرفدار محیط زیست و اجتماعی، شناسایی کنید.

بیرون گذاشته شدن از بازارهای خاص. پایداری، پیشران بازار در بسیاری از کشورها است. اتحادیه اروپا (که برخی از مواد شیمیایی سمی را ممنوع می‌کند)، یک محموله کامل پلی‌استیشن سونی را به این دلیل بازگشت داد که مقادیر بیش از حدی از کادمیم در یکی از قطعات آن استفاده شده بود، اما این قوانین و سختگیری‌ها تنها به صنایع پیشرفته محدود نمی‌شود و شاید تا چند سال آینده تمام جهان را فرا بگیرد. به‌تازگی یک مجوز پایداری کشاورزی به مزرعه‌داران برخی از کشورها، از جمله آمریکا ارائه می‌شود که کشاورزان بدون مجوز را از بازار کنار می‌زند.