نویسنده: کارل استایب

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

منبع: کتاب Work Happy now

قسمت چهارم

تعریف و تمجید از بهترین عوامل شادی‌آفرین در تمام اشخاص به حساب می‌آید. هنگامی که از طرف مقابلتان تعریف می‌کنید، هم او را شادتر می‌سازید و هم خودتان را. به عبارت بهتر ستایش و تحسین، یک بازی برد-برد است.با این حال باید دانست که ستایش درست و بجا، یک هنر است، چرا که برخی افراد آنقدر تعریف‌های کاذب شنیده‌اند که تکرار آنها از سوی شما فایده چندانی ندارد. اما اگر بتوانید یک تعریف و ستایش خوب را به آنها عرضه کنید به هدفتان می‌رسید. آنچه باید همیشه به یاد داشت این است که شما باید از کار خوب و تلاش جدی افرادتان تعریف کنید، نه فقط از نتایج کارشان. مهم‌ترین تفاوت بین یک تعریف و ستایش خوب و یک تعریف و تمجید سخیف، در نحوه ارائه آن نهفته است. چنین تعریفی باید به خاطر سختکوشی و تلاش افراد باشد و نه به خاطر دستاوردهای آنها.

هنگامی که کارمند شما به‌طور دقیق روی تنظیم یک گزارش کار می‌کند، شما باید پیش از آماده شدن آن گزارش هم او را تشویق کنید تا به او نشان دهید که تلاش او در حین تنظیم گزارش نیز برای شما ارزشمند است، آنگاه مطمئن باشید محصول نهایی و متن کامل گزارش هم به بهترین شکل ممکن روی میزتان خواهد بود. آری افرادتان به تعریف و ستایش واقعی‌تان همیشه و در همه مراحل نیازمندند. پس باید بکوشید تا راهی برای ستایش از جزئیات کاری که افرادتان انجام می‌دهند بیابید، چرا که کمتر کسی به این جزئیات بسیار مهم توجه می‌کند و آنها را شایسته تحسین می‌داند. هر ستایش خوبی صادقانه است. من خودم بارها مورد ستایش‌های نادرست و کاذب قرار گرفته‌ام و به آسانی می‌توانم آنها را تشخیص دهم. ستایش‌های ساختگی بسیار آزاردهنده است چرا که در چنین ستایش‌هایی دقیقا همان کلماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آن فرد می‌خواهد و دوست دارد بشنود.

بهترین ستایش ستایشی است که شامل جزئیات باشد. روزی یکی از دوستانم که همیشه توصیه‌های ارزشمندی به من می‌کرد، به من گفت که از هم‌صحبتی با من لذت می‌برد، چرا که گفت‌وگوهای ما همیشه پایان خوشی دارند. این یکی از ماندگارترین ستایش‌هایی است که تاکنون شنیده‌ام، چرا که صداقت و شفافیت در آن موج می‌زد. یک ستایش و تحسین همیشه باید خلاقانه باشد. هرچه ما از دیگران بیشتر تعریف و تمجید کنیم در این کار مهارت بیشتری پیدا می‌کنیم و به دیگران می‌فهمانیم که برای آنها ارزش قائلیم و به آنها توجه داریم. با استفاده از همین ستایش‌های فراوان و صادقانه است که می‌توان شادی را به محل کار تزریق کرد و دیگران را به انجام کارهای بزرگ سوق داد و احساس خوشایند و مثبتی برای همه به ارمغان آورد.

alavitarjomeh@gmail.com