شرکت‌هایی که دنبال‌کننده تعالی عملیاتی هستند، هزینه‌های خود را به‌طور مستمر مدیریت می‌کنند و فرآیندهای کسب‌وکار خود را در کل سازمان بهینه‌سازی می‌کنند. این مساله به آنها امکان می‌دهد با ارزان‌سازی، سرعت‌بخشی یا ساده‌سازی، در صنعت خود پیشرو باشند. اجرای استراتژی براساس تعالی عملیاتی به شرکت‌ها امکان می‌دهد در بازار خود سریع‌تر یا ارزان‌تر عمل کنند. در حال حاضر ۳ نوع تعالی عملیاتی وجود دارد. اکثر افراد تعالی عملیاتی را با مدل رهبری هزینه ارتباط می‌دهند اما انواع دیگری از تعالی عملیاتی وجود دارد که شرکت‌ها برای رشد پذیرای آن هستند.

در همه شرکت‌هایی که به سمت تعالی عملیاتی پیش می‌روند، کیفیت به اندازه قیمت اهمیت دارد. تویوتا به مشتریان خود یک محصول خوب، پایدار با هزینه مناسب که لزوما کمترین هزینه نیست می‌دهد. برخی محققان استراتژی، این را ترکیبی از هزینه و تمایز می‌دانند. من بر این باور هستم که بسیاری از شرکت‌های تعالی عملیاتی به‌جای قیمت خرید بر مجموع هزینه عملیات متمرکز هستند.

شرکت‌های تعالی عملیاتی، روش‌های مدیریت فرآیند کسب و کار را به‌کار می‌گیرند تا محصولات و خدمات خود را سریع و راحت ارائه دهند. سریع، آسان، بدون دردسر، شعار معروف میان شرکت‌های تعالی عملیاتی است.

بسیاری از شرکت‌های تعالی عملیاتی، توجه زیادی به قیمت به عنوان یک بعد مهم در مفروضات ارزشی خود دارند. آنها تلاش می‌کنند با ارائه قیمت‌های کمتر در ازای محصولات یا خدمات با کیفیت در بازار برنده باشند.

درک تعالی عملیاتی، عامل کلیدی برای شرکت‌هایی است که به‌دنبال طراحی و اجرای استراتژی موفق کسب و کار حول محور بهترین قیمت یا بهترین دسترسی هستند.  مطالعه موردی برند زارا (یک برند ترکیبی پوشاک و زیورآلات که در سال ۱۹۷۵ در اسپانیا تاسیس شد درآمد سالانه‌ای بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار دارد. این شرکت ادعای مشهوری دارد، مبنی براینکه «برای تولید و توسعه و روانه بازار کردن یک محصول جدید، تنها به دو هفته زمان نیاز دارد». زارا در حال حاضر در ۸۸ کشور دنیا نزدیک به ۲.۱۰۰ فروشگاه دارد).

زارا، یک استثنا در دنیای شرکت‌ها است و مطالعه موردی آن، یک مدرسه کسب‌وکار است. این برند، چیزی تحت‌عنوان مد روز، مد قابل عرضه، مد مورد تقاضا و مدی که ۱۰ بار آن را می‌پوشید، عرضه می‌کند. این شرکت، محصولات با کیفیت و با هزینه معقول را عرضه می‌کند که مناسب قیمت‌های بازار است. زارا، تعیین کننده قیمت بازار محصول است و برای محصول مشابه، قیمتی کمتر از قیمت رقیب تعیین می‌کند.

پیش از اینکه زارا تبدیل به یک قدرت جهانی شود، مد واقعی به معنی یک مد گران‌قیمت و منحصربه‌فرد بود. بزرگ‌ترین خرده‌فروشان حوزه مد(مانند H&M) هر ۶ ماه دور هم جمع می‌شدند تا مجموعه‌ای را که طی ۶ ماه آتی باید فروخته شود، تعیین کنند. اگر این مجموعه موفق بود، وارد فروشگاه‌ها می‌شد. اگر مجموعه موفق نبود، فروش فصل فروشگاه‌ها، با ضرر و زیان همراه بود. برای طراحی مدهای مقرون به صرفه، زارا زنجیره ارزش خود را اصلاح و در برخی موارد فعالیت‌های غیرضروری خود را حذف کرد. در استراتژی این شرکت تبلیغات گران و طراحان گران‌قیمت تعریف نشده‌اند. به‌جای این اقدامات، شرکت در زنجیره ارزش عمودی سرمایه‌گذاری کرد تا لباس‌های خود را سریعا تولید کرده و به فروش برساند. شرکت محصولات خود را از لحظه طراحی تا فروش تحت کنترل دارد تا هزینه‌ها کمتر شود. زارا تفکر ناب را در شرکت پیاده کرد به این ترتیب طراحی تا تحویل محصول به فروشگاه‌های سراسر دنیا تنها ۲ هفته زمان می‌برد. در مورد رقبا، این زمان به چندین ماه می‌رسد.

شرکت‌هایی که تعالی عملیاتی را دنبال می‌کنند توجه خاصی به اصول مدیریت هزینه، کیفیت و فرآیند دارند.

با بررسی و مطالعه مفهوم تعالی عملیاتی وقت آن است که نگاهی به شرکت شما بیندازیم.

آیا شرکت شما برای تحقق اهداف رشد، پایبند تعالی عملیاتی است؟ آیا استراتژی شما مبتنی بر ارائه بهترین قیمت به مشتریان خود است؟ سوالات زیر برای بررسی کیفیت مفروضات ارزشی شما مناسب است:

۱- آیا شما قیمت‌های کم را برای همه محصولات و خدمات خود پیشنهاد می‌دهید؟ هرچند وقت یکبار قیمت‌های خود را بازبینی می‌کنید؟

۲- آیا روابط شما با مشتریانتان بر انصاف و صداقت در قیمت‌گذاری تاکید دارد؟ آیا قیمت‌های شما شفاف است؟ آیا فرآیند شما شفاف است؟ آیا منسجم است؟ آیا این فرآیند انبوه است؟

۳- آیا بر کیفیت محصولات یا خدمات خود در مفروضات ارزشی تاکید دارید؟ آیا در ارائه محصول به مشتری به

Total cost of ownership(TCO )تاکید می‌کنید؟

۴- آیا محصولات یا خدمات خود را بدون زحمت ارائه می‌دهید؟ آیا شعار شما سریع، آسان و بدون زحمت، یک شعار واقعی است؟

۵- اگر ویژگی دوم را نسبت به ویژگی اول که دسترسی است، متمایز سازید، آیا جذاب است؟ آیا منحصربه‌فرد است؟ آیا چیزی که رقبا پیشنهاد می‌دهند را عرضه می‌کنید؟