مسلما تمام افراد عاقل می‌دانند که باید از اشتباهات اساسی، دوری کنند. زمانی که روند کارها از کنترل خارج می‌شود، اشخاصی که اعتماد به نفس ندارند دیگران را مقصر می‌دانند در حالی که فرد متفکر و دارای اعتماد به نفس خود را مسبب بروز اشتباهات می‌داند و سعی می‌کند در آینده از اشتباهات دوری کند البته این رفتار قطعا به تفکر، تامل و ارزیابی نیاز دارد. با تمرین کافی و تشخیص الگوهای ذهنی می‌توان از ایجاد هرگونه رفتار نامناسب جلوگیری کرد همچنین با شناسایی علایم معمول رفتارهای ناراحت‌کننده و انتخاب روش‌های صحیح رفتاری از خود فردی با شخصیت بهتر بسازید.

۱- خود را با دیگران مقایسه نکنید

در جامعه کنونی، رقابت بسیار زیادی در تمام زمینه‌ها وجود دارد که حتی سالم‌ترین افراد هم از آن در امان نیستند و صدمه می‌بینند. زمانی که دائما خود را با استانداردهای دیگران می‌سنجید، آسیب شدیدتری به شما وارد می‌شود. در حالی که در جریان کارهای رقبا قرار گرفتن بسیار اهمیت دارد اما تمرکز بیش از حد روی کارهای دیگران نیز تاثیرات منفی روی کسب‌و‌کار و اعتماد به نفس فرد بر جا می‌گذارد. برای بالا بردن شانس موفقیت، لازم است تا نسبت به محیط اطراف بی‌توجه باشید و صرفا بر پیشرفت تمرکز کنید. اگر خود را به‌عنوان رقیب اصلی در نظر بگیرید و همیشه در تلاش باشید تا نسخه قدیمی خود را شکست دهید، آنگاه موفقیت در انتظار شما خواهد بود و در نهایت متوجه می‌شوید که نادیده گرفتن رقبای غیر واقعی بسیار اهمیت دارد.

۲- از خطر کردن نترسید و همواره خود را به چالش بکشید

افراد موفق همیشه محدودیت‌ها را کنار گذاشته و از مرزها عبور می‌کنند. قطعا پیروزی‌های گذشته نقش مهمی در موفقیت آینده دارند، از همه مهم‌تر اینکه می‌توانید به اعتماد‌به‌نفس لازم برای کسب موفقیت و اهداف دست پیدا کنید. اگر دلتنگ موفقیت‌های گذشته شوید دیگر نمی‌توانید به اندازه کافی خود را به چالش بکشید. هرگز از شکست واهمه نداشته باشید. خطر کردن گاهی به معنا اشتباه و شکست است البته شکست به افراد کمک می‌کند تا شناخت کافی از شخصیت خود و مسیر پیشرفت به دست آورند. شکست‌ها و پروژه‌های ناموفق را فراموش کنید و از تجارب جدیدی استفاده کنید که با زحمت به دست آورده‌اید.

۳- تسلیم عوامل ایجاد حواس پرتی نشوید

عوامل ایجاد حواس پرتی در محیط زندگی تمام افراد وجود دارد برای مثال تلفن هوشمند ابزاری برای بهبود بهره‌وری و ارتباطات است که امروزه بیشتر وقت مفید افراد را نیز می‌گیرد. شبکه‌های اجتماعی، ویدئوها و برنامه‌های نرم‌افزاری در حال رقابت با یکدیگر هستند تا توجه افراد را در هر لحظه از شبانه‌روز جلب کنند، پس سعی کنید زمان ارزشمند را با این گونه برنامه‌ها هدر ندهید. می‌توانید تا حدودی عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید و روزانه زمان محدودی را برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید. برای مثال بعد از اتمام کارهای روزانه به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید. همچنین با محدود کردن دسترسی به برخی از عوامل حواس‌پرتی توانایی انجام کارها را تقویت کنید. ساعاتی از روز بین ۹ صبح تا ۱۲ظهر و یک تا ۵ عصر از تلفن‌های هوشمند استفاده نکنید و به دور از هر گونه عوامل حواس پرتی باشید.

۴- وقت خود را به بطالت نگذرانید

عوامل حواس‌پرتی و به تعویق انداختن کارها از موانع تحقق رویاها هستند. صرف کنار گذاشتن و حذف عوامل، کافی نیست. بهتر است خود را مشغول انجام کارهای مختلف کنید. یکی از دلایل به تعویق انداختن کارها، وجود پروژه‌های بزرگ است که نمی‌دانید چگونه و چطور کار را آغاز کنید. یکی از راه‌های موثر برای مدیریت انجام کارهای بزرگ، تقسیم کارها و پروژه‌های سنگین به بخش‌های کوچک‌تر است. برای انجام بخشی از کارها از دیگران کمک بگیرید.

۵- اشتباهات گذشته را فراموش کنید

برای دستیابی به اهداف در زندگی، زیاد سخت نگیرید زیرا همه افراد حتی با داشتن آمادگی لازم، دچار اشتباهات می‌شوند و چه بسا به کمک کسب تجربه پیشرفت قابل توجهی هم خواهند داشت. از اشتباهات درس بگیرید و برای داشتن زندگی بهتر و پیشرفت در آینده، دست از تلاش برندارید. اشتباهات را فراموش کنید و بدانید که از سرزنش کردن خود به دلیل اشتباهات گذشته به جایی نخواهید رسید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد از افراد با شخصیت‌های منفی، صحبت‌ها و افکار منفی به دور باشید. اشخاصی که دائما دیگران را به دلیل اشتباهات گذشته سرزنش می‌کنند محبوب نیستند، بنابراین شما هم دست از سرزنش و ناراحت کردن خود و دیگران بردارید. با دیگران کمی مهربان‌تر باشید و اشتباهات آنها را ببخشید در ضمن فراموش نکنید که تمام انسان‌ها در طی زندگی دچار اشتباهاتی می‌شوند.

 اگر از اشتباهاتی که در این مقاله بررسی شد، دوری کنید مسلما در مسیر صحیحی قرار خواهید گرفت که برای رسیدن به رویاهای خود انتخاب کرده‌اید. برای کنار گذاشتن عادات قدیمی و نادرست، به زمان و تمرین زیادی احتیاج دارید تا شاهد نتایج ارزشمندی باشید که ارزش سعی و تلاش را دارند.